solvarme

hejsa

jeg går med ideen om at skulle have et solfanger anlæg, til det varme vand i sommer perioden.

og har set mig lun wink på dette anlæg
http://www.biopower.dk/index.asp?DocumentID=86&CatID=24
en af gundene er at det har interface til overvågning på pc, hvilket jeg jo syns er en rigtig god ide da jeg også elsker at overvåge mine anlæg og forbrug i huset.

anlæget er komplet til ca 24000,-
1x Solfanger 30 rørs, 4,43 m2 til tagmontering,
styring, pumpe station, 300 liter tank, elpatron
25 m kobberrør og isolering, 10 liter væske.

det eneste der ikke tiltaler mig er kobberrør, men har en smed i familien så han vil nok hjælpe med det.

hvad siger de kloge hoveder her inde, ser det fornuftigt ud til en husstand med 2 voksne 2 teenagere og en lille spæd (fra 10 januar smile )

input og alternativer modtages gerne

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

ska sige at jeg ikke kender det store til denne producent men efter et hurtigt kig på ders hjemme side gir mig indtryk af at det er noget forældte data de har liggen den ene raport er fra 1998 og den anden på engels er i forvejen lidt bekendt med den tybe fanger og var faktis ik klar over at de stadig blev lavet.. men ellers den lager tank der medfølger ser rigtig fin ud det er abusolut en fordel at den har studser ud af siden gør rør arbejde rigtig meget nemmer..
hvis jeg sku anbefale noget så ta et kig på arcons hjemme side har kun gode arfaringer med dem

mvh steffens
Hej Gert

Jeg går selv og tænker på solfanger, og har set på anlæg fra vvs eksperten. http://vvs-eksperten.dk/index/vacuumsolfanger-saet-300l-vvb-p6363
Om de har en digital styring med udgang til pc ved jeg ikke, men det burde de om ikke andet så kunne skaffe.
De bliver spændene at høre hvordan det går.

Mvh.
Flemming

Min eneste relation til vvs eksperten er som glad og tilfreds kunde.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

lige præcis solfanger anlæg fra vvs-experten har jeg ik verdens bedst arfaringer med har i sommer nedtaget et anlæg der aldrig kom til at virker det eneste vi ku genanvende var fanger resten blev kaseret og nyt argon styring monterert med stadig ik den bedste virkning pga af den gamle fanger ..
mvh steffens
Hej Gert.

Jeg har et Batec solvarme anlæg som blev installeret i 1995. 2x2,25 m2 panel på taget og en 300L beholder. Styringen af anlægget er ikke så avanceret som det du ønsker, men der er ikke så meget at regulere på et sådant anlæg.
Selve anlægget har været fejlfrit i alle årene, jeg har kun skiftet væske for at holde det frostfrit.
Vi var 2 voknse og 2 teenagere og der var/er rigeligt med varmt vand.
Med hensyn til økonomi er der nok mere af miljø hensyn end penge, besparelsen på elforbruget til opvarmning af vandet er på omkring 1000-1200 kWh.Jeg har haft monteret kontrolmålere på installationen i de første år for at undersøge virkningen af solfangeranlægget.
Det anlæg du har set på har sandsynligvis en højere virkningsgrad i panelet på taget og er mere effektivt.

I disse CO2 tider er det en rar fornemmelse at bidrage til en reduktion....biggrin

KimK
Citat fra Gert.m

hejsa

jeg går med ideen om at skulle have et solfanger anlæg, til det varme vand i sommer perioden.

og har set mig lun wink på dette anlæg
http://www.biopower.dk/index.asp?DocumentID=86&CatID=24
en af gundene er at det har interface til overvågning på pc, hvilket jeg jo syns er en rigtig god ide da jeg også elsker at overvåge mine anlæg og forbrug i huset.

anlæget er komplet til ca 24000,-
1x Solfanger 30 rørs, 4,43 m2 til tagmontering,
styring, pumpe station, 300 liter tank, elpatron
25 m kobberrør og isolering, 10 liter væske.

det eneste der ikke tiltaler mig er kobberrør, men har en smed i familien så han vil nok hjælpe med det.

hvad siger de kloge hoveder her inde, ser det fornuftigt ud til en husstand med 2 voksne 2 teenagere og en lille spæd (fra 10 januar smile )

input og alternativer modtages gerne


Hej Gert.

Jeg vil gerne spørge hvad varmesystem du har i boligen ?

Fordi jeg spørger, er at det aldrig kan forrente sig at investere kun til det varme vand !!

Hvis du investerer omkring 40.000 så vil du få en betydelig besparelse i dit varmebudget.

Jeg har en kammerat som har lavet et solvarmesystem som det du beskriver med glasrør. Det virker perfekt, der er bare mange ting du skal være opmærksom på blandt andet pumpesystemet der må du kun benytte Meipes, det virker perfekt. Der er flere som har haft problemer med Pupumpestystemet, det tømmer buffertank om natten.

Jeg vil anbefale, hvis du ønsker et sådan anlæg, at det monteres på samme måde som kammeratens anlæg , det virker perfekt smile

Jeg kan oplyse at allerede her i januar måned hvor solen har været fremme, der har anlægget lavet lige omkring 25 kwh om dagen.

Skulle jeg rådgive om hvor mange rør du skulle have, så skulle du investere i 3 x 30 rør. 800 liter buffer og en Meipes pumpeblok.

PE

Annonce
Citat fra KimK

Hej Gert.

Jeg har et Batec solvarme anlæg som blev installeret i 1995. 2x2,25 m2 panel på taget og en 300L beholder. Styringen af anlægget er ikke så avanceret som det du ønsker, men der er ikke så meget at regulere på et sådant anlæg.
Selve anlægget har været fejlfrit i alle årene, jeg har kun skiftet væske for at holde det frostfrit.
Vi var 2 voknse og 2 teenagere og der var/er rigeligt med varmt vand.
Med hensyn til økonomi er der nok mere af miljø hensyn end penge, besparelsen på elforbruget til opvarmning af vandet er på omkring 1000-1200 kWh.Jeg har haft monteret kontrolmålere på installationen i de første år for at undersøge virkningen af solfangeranlægget.
Det anlæg du har set på har sandsynligvis en højere virkningsgrad i panelet på taget og er mere effektivt.

I disse CO2 tider er det en rar fornemmelse at bidrage til en reduktion....biggrin

KimK


Hej Kim
det er nu heller ikke styring af anlæget jeg er ude efter, mere overvågningen af temperature mm.
selvfølgelig ville det da være dejligt at kunne styre hele moletjavsen fra den magelige stol foran pc wink men så er set sikkert også andre priser vi snakker om.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra pev

Hej Gert.

Jeg vil gerne spørge hvad varmesystem du har i boligen ?

Fordi jeg spørger, er at det aldrig kan forrente sig at investere kun til det varme vand !!

~~~
Skulle jeg rådgive om hvor mange rør du skulle have, så skulle du investere i 3 x 30 rør. 800 liter buffer og en Meipes pumpeblok.


hej pev.

vi har gulvvarme opvarmet med olie,(og brændeovn) og er for kort tid siden gået over til varmt vand også opvarmet fra oliefyret.

men sommeren nærmer sig og jeg har ikke videre lyst til at tilslutte elpatronen i vandvarmeren, når oliefyret blir slukket.

og tanken er med solvarmen at det self. skal kunne klare størstedelen af det varme vand i sommer perioden, og når muligt afgive give lidt overskudsvarme til gulvet.
men primært varmt vand.

senere når der er sparet sammen til det, er det tanken at oliefyret erstattes med en ispind (jordvarme i luften)
http://www.octopus.tm/

3 x 30 rør er lige voldsomt nok til os vil jeg mene, og så vil de jo nappe 7,5 m af mit 13m lange tag og så pæne er de heller ikke cool og en 800 l Buffer ville jeg ik ane hvor jeg skulle gemme.

men takker for input, det er med i overvejelserne når der skal handles

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

hej pev.

vi har gulvvarme opvarmet med olie,(og brændeovn) og er for kort tid siden gået over til varmt vand også opvarmet fra oliefyret.

men sommeren nærmer sig og jeg har ikke videre lyst til at tilslutte elpatronen i vandvarmeren, når oliefyret blir slukket.

og tanken er med solvarmen at det self. skal kunne klare størstedelen af det varme vand i sommer perioden, og når muligt afgive give lidt overskudsvarme til gulvet.
men primært varmt vand.

senere når der er sparet sammen til det, er det tanken at oliefyret erstattes med en ispind (jordvarme i luften)
http://www.octopus.tm/

3 x 30 rør er lige voldsomt nok til os vil jeg mene, og så vil de jo nappe 7,5 m af mit 13m lange tag og så pæne er de heller ikke cool og en 800 l Buffer ville jeg ik ane hvor jeg skulle gemme.

men takker for input, det er med i overvejelserne når der skal handles


Hej igen.

Det er hel op til dig hvad du mener om denne lille sag, hvad der er bedst. Jeg ved af erfaring, at den smule varme vand der bruges i sommerperioden, den kan aldrig forrentes med kr 24000, tilgengæld, så kan det med investeringen på 40.000 opvarme boligen fra midte februar til hen i november måned. Det du skal tænke på her, er din fremløbstemperatur, jo højere, jo mindre effekt får du ud af bofferen.
Mit sidste råd. Lad vær med at tro på hvad sælgeren vil brokke på dig. Gransk hellere projektet selv rigtig længe, måske med en energirådgiver, så får du det billigste/bedste resultat.

Solfangerne kan godt monteres på jorden, hvis ikke du synes om dem på taget.

PE

hejsa

der er mange muligheder, men det er også derfor jeg er ude og fiske erfaringer, inden jeg kaster mig ud i nyt anlæg.

samtidig skal jeg også være sikker på om vores økonomi kan bære den investering, jeg vil hellere starte med et anlæg der passer til pengepungen, og så bare sikre mig at det senere kan udvides.

ja ved godt at de kan sættes på jorden, men jeg vil helst have dem på taget.
da de der er sikret mod sabotage og andet wink
og samtidig har jeg ikk lyst til at dække hele mit tag med solfangere:p

jeg har også set på dem fra Velux og bevares det er da helt sikkert pænere at de ligner velux vinduer, men jeg er ikke villig til at betale extra for navnetcool

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra FWM

Hej Gert

Jeg går selv og tænker på solfanger, og har set på anlæg fra vvs eksperten. http://vvs-eksperten.dk/index/vacuumsolfanger-saet-300l-vvb-p6363
Om de har en digital styring med udgang til pc ved jeg ikke, men det burde de om ikke andet så kunne skaffe.
De bliver spændene at høre hvordan det går.

Mvh.
Flemming


hej Flemming.
jep det anlæg har også været over skærmen, og er med i overvejelserne.

man kan også få pc interface til det anlæg, de kan nemli købes i løs vægt og eftermonteres

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis