Dragesejlads

Nu er fragtbådene begyndt at lade sig trække af en drage. Den mulighed har jeg ofte tænkt på. Har I også det? Og måske endda prøvet det? Så vidt jeg kan regne ud, så bør man have havet frit foran sig, da muligheden for at dreje jo nok er kun er lille, når man dragetrækkes. Man skal altså kunne trække dragen ind nogenlunde hurtigt.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en anden ny tråd om kite (drage) sejlads.
Ikke fordi jeg har prøvet det med en sejlbåd men min søn og jeg har ofte leget med trickdrager og han købte en for en del år siden til 3k.
Der er så meget trækkraft at den kan løfte ham fra jorden (han vejer ca. 80 kg) hvis ikke han har sine 3 jordspyd monteret.
Den vil sikkert have sin optimale trækkræft hvis den trækker ca. 45 grader fra sejlretningen, men den er jo rimelig taknemmelig.
Hvis man køber en alm. drage (kite) som er i "begynder" design er de meget taknemmelige og du vil kunne dreje en del, vil tro at du kan få trækkraf helt ud til ca. 80 grader til hver side, så det giver da noget spillerum. Den vil nok have mindst effekt ved plat læns.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er blevet eksperimenteret med drager helt tilbage i 1950 hvor der blev forsøgt med fragtskibe, de var dog kun brugbare i Pasaten og eksperimenterne blev droppet på grund af tiden det tog med denne form for fremdrift. Måske det kommer igen nu hvor resurserne er ved at blive små ?
Der var også en årrække hvor der i Tyskland hvert år blev sejlet rekordt sejladser med mange former for sejl, og der var en speciel bygget hydrofolbåd der blev trukket af en stor drage, desværre viste det sig at det ikke var vejen frem for rekordt sejladser for sejl, båden opnåede kun en fart på omkring de 20 knob. På samme tidspunkt var der trimaraner der kom op over de 40 knob for de mere traditionelle sejl.

V.h. Håndværkeren
Det er jo ikke fartrecorder vi er efter... men det kunne da være sjovt som alternativ til f.eks en spiler.

Svendborg

HÆ HÆ !
I Min gode Tantesofi ser jeg dig ellers komme luntende ned igennem sundet med kurs mod broen, trukket af en enorm drage i en god Vestlig vind. Pludselig kommer der et et Tyfonagtigt vindpust der får din "jolle" til at springe ud af vandet og med 100 Knob lige ind mod broen medens du krampagtigt holder fast i pinden. Da dragen er temlig højt oppe og du er lige over vandet, sker der det at viren til dragen sætter sig fast i broen og med den hastighed du har på, når du lige at tage to gange omkring broen inden du lander på vejbanen med et Klask.
Du stiger af og siger lettere rystet, aldrig mere Drage til mig !

Gnok Gnok !
*Først skriver du at de ikke kan trække særligt meget og så nu går det hurtigt..
De drager man kan købe i dag kan man styrer så de går lige over vandet hvis det er det man vil..
Men jeg ville aldrig sætte en drage i det smalle stykke lige ved broen..
Håndværkeren gentag efter mig
"det er altsammen noget der sker inde i mit hoved" wink

Svendborg

Annonce
så jeg godt.. Det er en joke fra tv den med "det er altsammen noget der sker inde i mit hoved" smilesmilesmile

Svendborg

Jeg har ikke sådan et husalter / Støttepædagog.
Ideen med at lade drager trække skibe er taget op igen, for jeg så et billede i en avis om det for et par uger siden. Og så har jeg sendt en mail til dragecity, som påstår, at de ikke har den slags drager. Sig mig, grandoldman, nu har du jo åbenbart lidt forstand på drager, hvor købte I den drage, og hvad betyder 3k?
K er forkortelsen for kilo og betyder tusind altså 3 tusind (3.000) kr.
Min søn købte en kite (drage) som kostede ham 1700 kr brugt, men nyprisen er ca. 3.000
Der ligger nogle drage (kite) forhandlere på Rømø og det var også der min søn købte sin kite.
Men den han har er jo en trick-kite og det man skal bruge til en sejlbåd er en simpel kite med god trækkraft og så også holder sig oppe i let luft.
Der er en anden tråd i LDS båd som omhandler kite og der har jeg smidt nogle link.
Klik her

Svendborg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere