Gasbeton eller Legablokke ???

Hejsa med jer.
Jeg har planer om at bygge min garage om,da den nuværende er en lukket garage i træ,og simpelthen er så råden at der kommer vand ind.
Så jeg går med nogle tanker om at rive den gamle ned,og bygge en ny op i samme størrelse.
Så spørgsmålet er - Hvad er det bedste materiale at bruge til det,er det Gasbeton eller Legablokke ??? Og hvad isolere bedst ? Og hvad ligger sådan noget til i pris pr.blok og hvor købes det til den bedste og billigste pris ??

Mvh Ulrik.. confused confused
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har valgt Lecablokke, ud fra en ide om at Leca ikke transporterer vand i samme grad som gasbeton, og så er de gode at pudse uden på.
Bliver de lukket ordentligt, på begge sider, med puds og maling, fomoder jeg de er lige så lufttætte som gasbeton, og dermed lidt isolerende.
Skal det stå upudset og rå, ville jeg måske vælge gasbeton, fordi gasbetonen er mere lukket, men det ser da skrækkeligt ud!?

Med venlig hilsen
ktm

 

En anden mulighed er jo at vælge en stolpekonstrukton.
Altså at lave den i træ.

Men lad det ikke afhænge af materialet, men derimod af hvad du bedst kan lide at se på eller hvad passer bedst ind arkitektonisk.

En trægarage kan laves med enten en klinke eller 1 på 2 eller anden træbeklædning. Alteretivt kan der vælges enten en eternit beklædning, eller hvad med skiffer.. eller zink... Eller en anden pladebeklædning.

Der er masser af forskelige beklædningsmuligheder.

Overvej det som et alternativ til den pudsede bygning.
Som et klart gode er der masser af plads til at isolere grundigt i en stolpekonstruktion. Og med en indvendig beklædning i OSB plader får du både en pæn og holdbar overflade der er skruefast osv.

I min garage er der valg denne løsning. Og den er nu 6 år gammel og ser stadig godt ud. Jeg har valgt at lakere OSB pladerne. Men det tager ikke lang tid at lakere det hele med rulle og en god gulv lak når pladerne er skrue op.

Støvet der jo nok er lidt af rolleyes ser man ikke.. og den lakerede overflade gør også at den ikke holder specielt meget fast.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Ulrik D,

Lecablokke er et rigtigt godt produkt, gasbeton er altså ikke helt det samme at arbejde med.
Mht. isoleringsværdi, er jeg lidt blank på det område...

Jeg har selv en garage muret i 20cm lecablokke, pudset både inde og ude, den opvarmer jeg med et kaloriferblæser koblet til mit centralvarmeanlæg.

Lecablokke er et bedre materiale end gasbeton hvad angår frost og vand. Det er det eneste rigtige at bruge udendørs.
De er også billigere end gasbeton, og er faktisk konstrueret til større belastning end gasbeton. Mit valg ville stå på Lecablokke i enten 15 eller 20cm....

Som tommelfingerregel kan man sige at en lecablok koster bredden, dvs. 10kr for en 10 cm blok og 20 kr for en 20cm. m2 pris på ca. 100kr hvor gasbeton/multiplader koster 190 pr. m2...
Gasbeton koster ca. 45 kr pr. plade i en 10cm. De måler 600x400mm. Dertil kommer multipladelim, ca. 220kr for 25 kg.



Anders
Mange tak for jeres indtil nu rigtige gode indlæg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også