"Uheld" med hvid-oliebehandling

Hej allesammen

Jeg fik fornyligt afhøvlet mine skrækkelige malede plankegulve (fyr).
Gulvmanden gav kun én hurtig omgang oliebehandling, og da gulvene var
tørre som bare fanden, kunne det efter få dage slet ikke ses, at de
havde fået olie.

Da resultatet er blevet temmeligt meget mørkere, end jeg havde håbet,
har jeg behandlet med en hvidolie (hvor jeg tilmed har hældt lidt af
olien fra, for at få lidt mere "hvidt" på gulvene.

Lang historie kort. Forleden aften behandlede jeg det "sidste rum" med
olien. 5minutter senere, stod jeg foran min låste hoveddør. Problemet
var bare, at mine nøgler lå inde i lejligheden og ikke mine lommer..
suk. Jeg fik derfor først adgang til at forsøge at polere på olien
mange timer senere. Da var skaden desværre allerede sket, og olien var
hærdet så meget, at jeg ikke kunne polere de mange hvide plamager væk.
Flot arbejde mr.handyman! wink

Hvad gør jeg nu? Skal jeg have fat i en "skånsom" gulvsliber og fjerne
olielaget på den måde, eller kan jeg rense det af med noget grundrens
af en art?


Tillægsspørgsmål:
Efter at gulvmanden havde behandlet med olie, har jeg læst lidt om
ludbehandling inden oliebehandling. Så vidt jeg kan læse mig til,
havde det måske været den bedste måde at lysne gulvet!? Halvdelen af
lejligheden er færdigbehandlet med olie, men hvis jeg nu alligevel
skal i gang med en slivemaskine, skulle jeg måske overveje at slibe
hele skidtet ned og prøve med lud. Skal jeg påregne at skulle slibe
meget grundigt, eller er det "bare" det øverste tynde lag, der skal
ha' en tur, inden der kan påføres lud?


OG: hvad med rengøring? Svineriet efter gulvmanden (afhøvling/
slibning) var jo ubeskriveligt, op og ned af vægge. Jeg har lige malet
hele hytten, og orker ikke rigtigt at slibe for meget, hvis jeg
nærmest er nødt til at male om efterfølgende. Jeg syntes det var
temmeligt besværligt at fjerne alt støvet, så jeg malede vist over en
del af det (uden problemer). Er der nogen bedre tips til en
fremgangsmåde for rengøring efter gulvslibning?



På forhånd tak
Morten

Også postet i dk.fritid.hus-og-have.dk
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes du roder lidt rundt i arbejde udefra og GDS arbejde. Min eneste kommentar er, at du kan kræve et ordentligt udført arbejde af din "gulvmand". Han skulle ikke svine så meget at du skal male om.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Måske var mit indlæg ikke helt klart nok:
Jeg har total-istandsat min lejlighed, så derfor skulle der males efter gulvafhøvlingen...

Jeg er godt klar over, at jeg ikke har fået et "færdigt" stykke arbejde fra gulvmanden, men med den pris jeg betalte, er det nu som jeg regnede med.

Mine spørgsmål er derfor stadig:

[LIST]
[*]Hvad gør jeg ved "plamagerne" på gulvet?
[*]Kan det betale sig at slibe det hele igen og give lud for et lysere look?
[*]Hvordan rengører man lettest et rum for støvet efter en gulvafslibning (hvis man netop har malet, og ikke gider gøre det igen)[/LIST]
På fohånd tak
Morten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1. spørg gulvmanden
2. spørg gulvmanden
3. brug en almindelig tør indendørs fejekost

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Gud hvor er du dog træls!!

Når jeg skriver herinde, er det jo for at spørge brugerne herinde og IKKE gulvmanden. Hvis jeg kunne gøre det, ville jeg temmeligt sikkert gøre det.

Skal vi nu ud i en diskussion om, hvad det er i orden at spørge om på et forum? Én ting er sikkert: Du definerer det ikke! Mine spørgsmål ligger vist rimeligtvis inde for, hvad man kan kalde "gør/lav det selv spørgsmål".

Når nu du ikke kan bidrage med noget som helst konstruktivt til mine spørgsmål, hvorfor h*lvede svarer du så overhovedet på mit indlæg?

Din type er så UENDELIgt træls at have med at gøre på nettet. Hr. wannabe forumbetjent. Få dig dog et job i en skranke et eller andet sted, så du kan fortælle folk hvad de må, og ikke må!!!!!

Beklager det sure opstød til alle andre brugere, men det kan da ikke være så svært at forstå...


Morten
Hej Morten

Der har været en tråd om det, http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=52250&highlight=gulv , hvad det ente med er der ikke skrevet.
Men du kan evt. prøve at kontakte ham der startede tråden og spørge ham.
Du kan også prøve og kontakte dem der har lavet din olie, og høre om de har et godt råd.
Hvad det ender op med, og hvilken løsning det ender med, må du gerne skrive her ind så vi andre kan lære noget.

Mvh.
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
yep jeg ville også ringe til fabrikanten af olien, hvis det er muligt. Måske de har en fordrugerservice.
Ellers tror jeg også at det er en slibning du skal igang med. Jeg ville nøjes med at gå i krig med det rum hvor problemet er og så ellers fortsætte den behandling du har givet de andre rum. Jeg ville være lidt nervøs for at gulvene vil komme til at få et forskelligt udseende hvis du begynder at rette op på oliebhandlingen med slibing igen og ludbehandling m.v. Når først du får møbler ind i rummet m.v., mon så ikke at du er udemærket tilfreds med det trods alt?
Mht at hælde olie fra for at få et endnu lysere look. Pas lidt på med det, hvis det ikke er en spand olie hvor i der er nok til hele lejligheden. Det er svært at tage lige meget fra hver gang hvis du bruger flere portioner olie. Der kan så komme nuanceforskelle.
Mht rengøring ved gulvslibning. Støvet kommer ind overalt uanset hvor meget der dækkes af. En rengøring er påkrævet, men du behøver ikke at male om. Tape evt alle åbninger godt til i rummet med plastik. Hæng tillige et fugtigt lagen op i døråbningen. Åben ikke et vindue i rummet da det kan skabe overtryk og presse støvet ind i dine andre rum. Disse ting kan begrænse støvet, men du skal nok ind og gøre rent i skabe m.v. igen. Sørg for at få en gulvsliber med støvopsamler på. Og læs grundigt om hvordan du skal slibe. Det skal gøre på den rigtige led m.v. Det er ikke noget problem, men undersøg det inden du går i gang.

Held og lykke med det.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12164

mvh Jan

PS. Er meget enig i indlæg 5. Velvalgte ord.
Hejsa... ja det er noget pis at lukke sig selv ude på det tidspunkt.... smile... du bør nok spørge fabrkanten om produktet først.... så vidt jeg forstår dig er det en olie med pigmentering og det er den der ligger tilbage som du ikke kan få af igen (pigmenterne)... jeg tror ikke du ville meget ud af at slibe det hele af igen og ludbehandle overfladen da træet er mættet på nuværende tidpunkt. Når du olie behandler skal du bruge en poler maskine til at køre olien i med og "brænde" den fast for at få et slidstærkt lag.... det kan man ikke gøre med hånden, da du meget hurtigt vil få "stier" hvor du går meget på gulvet det er også derfor at det gulvmanden køre det meste af igen. Det er også begrænset hvor meget du kan hvidte dit gulv i det hele taget... jeg ville leje en gulvsliber til at slibe det af med og sætte en 3M skive på det er meget skånsomt og sviner ikke ret meget og så smide et lag olie på igen og polere det efter med maskinen.... og hold dig til den olie blanding og pigmentering der er i olien da det ikke er nemt som jancar også skriver at ramme den blanding igen... i sidste ende er det olien der gulvet slidstærkt ikke pigmenterne.... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

1. de hærdede oliepøler skal på den trælse måde slibes af.

2. Lud forhindrer nåletræ i at blive mørkt og gulligt (som sker pga. sollys), det lysner ikke. Den del af luden der lysner er de hvide pigmenter der ofte er deri, ligesom der er i din olie. Så hvis du ikke giver olie eller lak med uv-filter bør du nok efter næste slibning give en gang lud, så gulvet oikke bliver mørkere.

3. Hvis du har malet med en vaskbar glans, vil jeg sige en fugtig til våd klud henover vægge, lofter og paneler, og eller en god lang dag med støvsugeren.

Det er i hvertfald mit bud på løsninger.
Hej
det var dog på tide at man gav manden nogle ordentlige svar... jeg har fulgt lds et stykke tid nu og har opdaget at det nogle gange kommer nogle lidt for "dumme" svar. Det er et forum for selvgjort, og det er efter min mening det der skal diskuteres. I orden at referere til fagmand, men det er bare for nemt at kun skrive "spørg gulvmanden"....

MEN: rengøring efter slibestøv - jeg vil også gå for en "blød" fejekost og derefter en støvsuger... tar ikke så lang tid.

Mht lysere look, har jeg brugt alm. hvidpig. olje. den er ikke helt hvid men den holder det lyse look i lang tid. Jeg ville ikke begynde at slibe hele lortet ned igen da jeg har hørt at olje kan trænge ret langt ned i nyslebet træ.

Mht. plamagerne... en let tur med rondelsliber korn 180 eller lign. husk lidt slibeolje. Jeg tror det vil fjerne det værste?!?!?!??!

Håber du kan bruge mit svar til noget

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
Hej. For at undgå for meget støv, kan du leje en gulv rondelslibemaskine i Bauhaus hvor der er påmonteret støvsuger. Den tager næsten alt støv, så du undgår det på væggen. Den har jeg lejet til mine gulve.(slebet 225 m2 gulv) Den kan også bruges til efterfølgende at polere olien ned i gulvet.

Vh
Ole
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også