"Uheld" med hvid-oliebehandling

Hej allesammen

Jeg fik fornyligt afhøvlet mine skrækkelige malede plankegulve (fyr).
Gulvmanden gav kun én hurtig omgang oliebehandling, og da gulvene var
tørre som bare fanden, kunne det efter få dage slet ikke ses, at de
havde fået olie.

Da resultatet er blevet temmeligt meget mørkere, end jeg havde håbet,
har jeg behandlet med en hvidolie (hvor jeg tilmed har hældt lidt af
olien fra, for at få lidt mere "hvidt" på gulvene.

Lang historie kort. Forleden aften behandlede jeg det "sidste rum" med
olien. 5minutter senere, stod jeg foran min låste hoveddør. Problemet
var bare, at mine nøgler lå inde i lejligheden og ikke mine lommer..
suk. Jeg fik derfor først adgang til at forsøge at polere på olien
mange timer senere. Da var skaden desværre allerede sket, og olien var
hærdet så meget, at jeg ikke kunne polere de mange hvide plamager væk.
Flot arbejde mr.handyman! wink

Hvad gør jeg nu? Skal jeg have fat i en "skånsom" gulvsliber og fjerne
olielaget på den måde, eller kan jeg rense det af med noget grundrens
af en art?


Tillægsspørgsmål:
Efter at gulvmanden havde behandlet med olie, har jeg læst lidt om
ludbehandling inden oliebehandling. Så vidt jeg kan læse mig til,
havde det måske været den bedste måde at lysne gulvet!? Halvdelen af
lejligheden er færdigbehandlet med olie, men hvis jeg nu alligevel
skal i gang med en slivemaskine, skulle jeg måske overveje at slibe
hele skidtet ned og prøve med lud. Skal jeg påregne at skulle slibe
meget grundigt, eller er det "bare" det øverste tynde lag, der skal
ha' en tur, inden der kan påføres lud?


OG: hvad med rengøring? Svineriet efter gulvmanden (afhøvling/
slibning) var jo ubeskriveligt, op og ned af vægge. Jeg har lige malet
hele hytten, og orker ikke rigtigt at slibe for meget, hvis jeg
nærmest er nødt til at male om efterfølgende. Jeg syntes det var
temmeligt besværligt at fjerne alt støvet, så jeg malede vist over en
del af det (uden problemer). Er der nogen bedre tips til en
fremgangsmåde for rengøring efter gulvslibning?



På forhånd tak
Morten

Også postet i dk.fritid.hus-og-have.dk
Hej allesammen Jeg fik fornyligt afhøvlet mine... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej allesammen

Mange tak for alle de gode svar!!

Jeg har først i dag haft tid til at gøre noget ved sagerne. Jeg ringede til "Den Braven" som står angivet som importør af Træfix olien. Den produktansvarlige anbefalede terpentin, men da jeg allerede har afprøvet det, og ved at det ikke duer i mit tilfælde (der ville skulle bruges litervis og mange timer på knæerne), blev vi enige om, at der nok ikke var nogen vej udenom at slibe det af.

Jeg har defor været i gang med en rondelsliber fra Silvan (m.støvsuger) og en kantsliber. Det var bestemt ikke nok at give det "en hurtig slibning". Stadset klumpede sammen på "slibenettet" så det skulle renses konstant. Jeg sleb med en korn 60, men der skulle virkeligt mange timers arbejde til. Nå, nu er det endelig væk, så jeg er klar til et endnu et forsøg med olien (prøver at lade være med at smække mig ude denne gang

Jeg fandt rimeligt hurtigt ud af at styre maskinen, men jeg har på fornemmeren, at jeg ikke har gjort det på den mest optimale måde. Måske skulle det ikke have været et slibenet - det var i hvert fald en tidskrævende process

Endnu engang tak for råd og vejledning

Morten
Til "studen"
Jeg undskylder hvis min hensigt blev misforstået. Jeg prøvede at rette focus mod at den person som har udført arbejdet, ved hvilke materialer der er brugt og derfor har bedst mulighed for at rådgive. Således at du kunne få det bedst mulige resultat.

Jeg er her ikke for at vinde en populærkonkurrence, men faktisk for at hjælpe- også dig. Bryder du dig ikke om det, så kan du bare lade være med at lægge vægt på mit indlæg.
Iøvrigt er din tone herinde mod god opførsel på nettet.
Prøv ekstra-bladet

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Hej Tommy

Man kan ikke undskylde for en anden persons misforståelse. Man kan undskylde for sine egne fejl...

Jeg sætter normalt en ære i, at kommunikere ordentligt og velformuleret på nettet - EkstraBladet nedværdiger jeg mig slet ikke til at læse.

Jeg ville svare dig ligedan en anden gang, hvis du besvarede mine, relativt velbeskrevne problemer, på samme måde.

Jeg er vist heller ikke den eneste der "misforstod" dit indlæg.


Morten

Det er synd at spørgeren ikke kan få et entydigt svar på sin forespørgsel og den ulykkelige situation han er havnet i. Ved sådan en oplevelse er det bestemt gulvfirmaet som har udført opgaven som er pligtig til at afleverer arbejdet i en håndværksmæssig korrekt stand, og det er langt fra sket.

Når så det er sagt og du gerne selv vil rette op på det skete. Så må du fjerne den hærdende olie som er ovenpå gulvet med en rondelsliber med et slibenet, og bedst med en suger til at tage slibestøvet.

Netop ved behandling med olie og hvidpigment, vil jeg tilråde at overalde det til en fagmand.  Du kan få en del råd og vedledning samt inspiration på www.gulvportal.dk.

-------
Af Kurt Gulvmand


<p>Hej, jeg hedder Kurt Thomsen og jeg er gulvmand. Folk kalder mig derfor Kurt Gulvmand, sjovt nok. Jeg har ikke lavet andet end gulvafslibning og gulvafhøvling af trægulve hele mit liv. Her i min ungdoms efterår synes jeg det er på tide at jeg øser ud af min opsamlede erfaring med træ og trægulve. Gulvafslibning og gulvafhøvling har betydet rigtig meget for mig og derfor er mit motto: "Med kærlighed til trægulve". Mange vil nok ryste på hovedet og sige at ham der Kurt Gulvmand han er tosset. Og det kan også godt være at jeg er, men træ er et vidunderligt materiale. Det kan formes og bøjes nøjagtigt som man ønsker, og så dufter nyt træ vidunderligt. En bedre aroma findes ikke! Så jeg kan nok sammenlignes med cirkusheste når de dufter savsmullen i cirkusmanegen. Har du kommentarer til mine indlæg om gulvafslibning eller ønsker du gode råd og vejledning om gulvafhøvling, gulvafslibning eller trægulve, så er du velkommen til at kontakte mig. Jeg tager telefonen 24t i døgnet også helligdage og weekend.&#160; Venlig hilsen <a href="http://www.kurt-gulvmand.dk">Kurt Gulvmand</a>&#160;&#160; Mob.tlf. 20586580 eller <a href="mailto:[email protected]">[email protected]</a>.</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også