Stiklinger fra efeu, hvordan ?? :)

Hej Alle havefolk, og andre der måtte kigge med.

Vi er igang med en ny have og her vil vi gerne have efeu som bunddække på en del af nogle skråninger. Vi har fundet et sted hvor vi kan og må klippe en masse stiklinger men hvordan får man den bedste rodudviklig ??
Skal de stå i vand eller skal de stå i vådt sand, eller skal de stå i våd priklejord eller er det noget helt andet der skal til for at få gode store stærke planter ud af de afklippede stiklinger ??

Fortæl om hvordan du gør, for at få det bedste resultat.

Venligst Njord wink

MVH Njord
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stikoinger af efeu slår så let rod, at det stort set er ligegyldigt, hvordan du plager dem. Jeg har etableret store bunddækker ved simpelthen bare at stikke den direkte (20 cm dybt) i jorden i en fugtig periode (f.x. september/okt.) Knib alle blade undtagen topskud af først. Så er fordamningen minimal, og plant kun skud, der har "rodknopper".
Alternativt kan du sætte dem i fugtet priklejord eller sand eller en balle rockwool. Hvis du lægger lidt hvidt plast over er fordampningen stort set nul. Efter mindre end en måned kan de udplantes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har erfaring med blot at ligge stiklingerne på jorden strø løs jord over ryst lidt så jorden ikke ligge ovenpå bladene. Det hele visner iløbet af nogen dage men til foråret begynder de igen at komme. Jeg har flyttet et helt "tæppe" med efeu ca 2 m3 på denne måde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis