Hjælp: Bankende radiator

Hej Forum,

Jeg bor på et kollegie med 130 værelser og der findes især 1 radiator som banker. Her er detaljerne som jeg har fået fra vedkommende som har problemet:

1. Bankelyden kommer fra midten af radiatoren.
2. Bankelyden har OGSÅ været der selvom radiatoren er slukket.
3. Den gamle radiator er blevet skiftet til en spritny én (en smed har gjort det). Den første dag var der mussestille - men på dag 2 og fremefter kom lydende igen.
4. Der er natsænkning i bygningen hvilket vil sige at mellem kl 24 og 06 slukkes for varmen - jeg er dog ikke klar over om der kører en meget langsom cirkulation. Bankelydene begynder især kl 24 og kan så svinde hen hvorefter de starter igen kl 06. Normalt er der hen over dagen ro - men der KAN forekomme bank midt på dagen omend det er sjældnere.
5. I sommer blev den energiuvenlige Smedgård pumpe erstattet af en energivenlig Danfoss pumpe som er 7 gange mere økonomisk i drift. Jeg skal have tjekket op omkring at dette skift er årsagen til lydende.

Men har I en forklaring på lydende og hvad man kan gøre? Er det fordi vandflowet har ændret sig som følge af en anden pumpe? Husk på at 129 andre radiatorer virker under problemer og de sidder ALLE sammen på samme streng med én og samme pumpe.

Mvh Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra bikemaniac

Hej Forum,

Jeg bor på et kollegie med 130 værelser og der findes især 1 radiator som banker. Her er detaljerne som jeg har fået fra vedkommende som har problemet:

1. Bankelyden kommer fra midten af radiatoren.
2. Bankelyden har OGSÅ været der selvom radiatoren er slukket.
3. Den gamle radiator er blevet skiftet til en spritny én (en smed har gjort det). Den første dag var der mussestille - men på dag 2 og fremefter kom lydende igen.
4. Der er natsænkning i bygningen hvilket vil sige at mellem kl 24 og 06 slukkes for varmen - jeg er dog ikke klar over om der kører en meget langsom cirkulation. Bankelydene begynder især kl 24 og kan så svinde hen hvorefter de starter igen kl 06. Normalt er der hen over dagen ro - men der KAN forekomme bank midt på dagen omend det er sjældnere.
5. I sommer blev den energiuvenlige Smedgård pumpe erstattet af en energivenlig Danfoss pumpe som er 7 gange mere økonomisk i drift. Jeg skal have tjekket op omkring at dette skift er årsagen til lydende.

Men har I en forklaring på lydende og hvad man kan gøre? Er det fordi vandflowet har ændret sig som følge af en anden pumpe? Husk på at 129 andre radiatorer virker under problemer og de sidder ALLE sammen på samme streng med én og samme pumpe.

Mvh Lucas


Hej Lucas

Det lyder unægteligt somom der sidder der ventil forkert et sted, altså vandet løber den forkerte vej gennem ventilen.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Det er sikkert fremrøret eller returrøret der ved en væg eller gulvgennemføring "gnider mod". Lange jernrør gir sig længdevis ved op eller nedkøling. Hvis modstanden er stor, vil røret gi sig trinvis - hver gang med en lille bankelyd. Afhjælpes ved at udvidet hullet hvor i gennem røret går

klassikeren
Du skriver at der er natsænkning ml. kl. 24 og 6 og at bankelydende er mest markante på disse tider. Du lyder umiddelbart som at der er en sammenhæng. og fænomenet kan henføres til de forhold som Sennels beskriver.

En hurtig måde at afklare det på ville være hvis du kunne få natsænkningen fjernet en dags tid eller 2 og så se om lydende ophørte.

Ophører lydende ved dette og du alligevel kan høre lyden men nu i mindre omfang blot på andre tider kan dette skyldes at der formentlig er en "klimastyring" der regulerer fremløbstemperaturen i forhold til ude temperaturen, hvorfor du også vil opleve lydende ved temperaturændringer uden for. Dette kan konstateres ved at sætte fremløbstemperaturen til et konstant niveau i 1 dag eller 2. Forsvinder lydende nu igen har du årsagen. (den som Sennels beskriver). Og så er det blot at finde ud af hvor rørerne gnider mod gulvsamlinger væggennemføringer el. lign.

At årsagen skal søges uden for radiatoren indikeres af at fænomenet også optræder når radiatoren er lukket

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis