Opladning af bilbatteri

Hej Alle

Mit kørselsmønster er præget af mange korte ture, hvorfor bilen kan bruge lidt ekstra strøm, når det har været koldt om natten...

Mit spørgsmål er:
Kan jeg lade mit bilbatteri, uden at afmontere bilen (polerne altså..smile ) ?

Mvh.
Peter

cool Peter


"God dam' it Alexis, I need that pipeline"
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har noget at sige, hvad det er for en bil, og hvor følsom dens evt. elektronik er.
Jeg har, ved uforsigtig omgang med lader, knaldet en motorstyring af på en Jaguar V12. Det var dyrt, meget dyrt! :-(
De fleste biler kan godt tåle en mindre hjemmelader.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så moderne bil skal jeg ikke kloge på, men i dit sted vil det rigtigste være at forhøre mig ved Peugeot, f.eks. i Tåstrup.
Under alle omstændigheder vil det nok være klogest at pille stelledningen af, indtil du har skaffet dig vished.

Med venlig hilsen
ktm

 

hvis du bare bruger en alm hjemmelader sker der ikke noget men lynladere
går ikke godt der kan der godt være veksel strøm med ud og det er ikke sundt for motorstyringen
Den her fra biltema.dk kan klarer det.. Den er ikke så voldsom og slår selv fra når batterieet er ladet op og slår så over på vedligeholdsladning, dvs den lader når spændingen falder pga frost eller tiden.
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=133521

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsa..
Hvis dit batt er helt fladt ville jeg ikke lade uden at demontere polerne og tage "vandpropper" af.. Men hvis det bare er for at fylde lidt på et batt der er lidt nede er det ok..
Hvis et batt er helt fladt vil det kræve max strøm fra din lader, hvis din lader kan lade med en masse amp. vil det selvf gå hurtigere med at oplade, men der sker også en volsom reaktion i batt. bl.a. udvikles der knaldgasser der skal ud af batt.. (derfor af med vandpropper)..
Men som grandoldman skriver kan du jo købe en lader der ikke kan levere ret meget strøm.. opladningen tager lidt længere tid, men reaktionen inde i batt, er også en hel del mere skånsomt. Når det så samtidlig er en automat_lader
er det jo helt perfekt..
Men har du problemer kan det jo skyldes at dit batt er for stort i forhold til dit kørselsmønster.. Mange tror et stort batt er bedre end et lille, det er ikke altid rigtig.. kører man små korte ture, er et mindre at foretrække, da man så når at få batt ladet op på de korte ture..o.s.v

Mvh Jan J
Hvis man overvejer 2 til 4 gange om ugen, især når det er frost, at sætte en lader på natten over og så bare lade den lade og man samtidig vil undgå at skulle tage propper og poler af, så er sådan en lille lader perfekt. Den vil jo lade fra 8 til 16 timer hver gang og den slider ikke på batteriet og laver næsten ingen gas. Mange ladere til et par hundrede kroner lader jo bare uanset om batteriet er ladet op.
Jeg var heldig at finde sådan en lille og vandtæt lader som den fra biltema.dk i lidl hvor den var på tilbud til 150 kr.. så den måtte jeg eje og den er faktisk utrolig god... fordi den også kan lade et lille gel batteri jeg har til min laptop.
og jeg kan bare sætte den til at lade min båd uden jeg skal tænke på at nu skal den tages af..
Min gamle lader blev ved med at lade og hvis jeg bare lod den stå kom den op over 15 volt og det tror jeg ikke er så godt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen!

Min konklusion er at købe en lille vedligeholdelseslader, som jeg i tilgift kan benytte på mc'en

Tak for jeres svar.

Med ønsket om en god dag til alle.

Peter

cool Peter


"God dam' it Alexis, I need that pipeline"
Citat fra Peter01

Hej igen!

Min konklusion er at købe en lille vedligeholdelseslader, som jeg i tilgift kan benytte på mc'en

Tak for jeres svar.

Med ønsket om en god dag til alle.

Peter


Hej Peter..

Godt valg.. ;-)

Mvh Jan J
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis