Opladning af bilbatteri

Hej Alle

Mit kørselsmønster er præget af mange korte ture, hvorfor bilen kan bruge lidt ekstra strøm, når det har været koldt om natten...

Mit spørgsmål er:
Kan jeg lade mit bilbatteri, uden at afmontere bilen (polerne altså..smile ) ?

Mvh.
Peter

cool Peter


"God dam' it Alexis, I need that pipeline"
Hej Alle Mit kørselsmønster er præget af mange... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter01

Det er jo fint med en vedligeholdelseslader til mcen sådan en vil jeg også gerne ha.Men der er et eller andet der ikke stemmer en start koster ca 100A i 10 sec= 1200W i 10 sec,det skulle en 60A generator jo kunne levere på mindre en et minut lad os sige 2 min. så enten er dine ture så korte at det er hurtigere at gå eller også er der noget galt i dit system hvis du ikke kan holde strøm på.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Citat fra kovas

Hej Peter01

Det er jo fint med en vedligeholdelseslader til mcen sådan en vil jeg også gerne ha.Men der er et eller andet der ikke stemmer en start koster ca 100A i 10 sec= 1200W i 10 sec,det skulle en 60A generator jo kunne levere på mindre en et minut lad os sige 2 min. så enten er dine ture så korte at det er hurtigere at gå eller også er der noget galt i dit system hvis du ikke kan holde strøm på.

Mange hilsner Kovas


Hej Kovas..
Hvor var livet let, hvis det var sådan det virkede :-).. Det er det dsv ikke.
Batt indre modstand ændre sig i forhod til hvor meget det er opladet, derfor falder ladestrømmen når batt oplades. Det der sker ved de korte ture er at batt aldrig bliver fuldt opladet og på sigt bliver dårlige og dårlige..
Så et 60amp/h batt skal, hvis det er helt fladt, lade noget længere end end 10 timer med en 6amp lader, da det kun får fuld ladestrøm mens det er helt fladt. Eller ville man også koge vandet af meget hurtig..

Mvh Jan J
Jeg er helt sikker på at hvis man sætter laderen på hver aften i et par dage så vil den gå på vedligehold, dvs fuld opladet, i løbet af 2 nætter.
Man kan lade med ca. 10% af hvad der mangler i en fuld opladning.. og det "store knald" giver generatoren i bilen på vej hjem og så giver den lille lader resten Husk den står nok og lader omk 12 til 14 timer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Min erfaring med ovenstående problematik mht. at holde strøm på bilen, er at hvis man primært kører i langsom trafik, med lys, visker, blæser, elruder osv tændt, vil generatoren i mange tilfælde ikke kunne følge med, fordi motoren kører med for få omdrejninger.
Jeg vælger så at køre i et gear lavere, eller holde aut.gearet et trin nede ift, hvad man naturligt ville gøre.
På den måde har generatoren en chance for at holde akkuen i form.
Når man kommer hjem, og alle forbrugere er slukket, kan man lige lade motoren løbe forceret tomgang i et til to minutter, medens man lige sidder og fordøjer dagens indtryk og samler kræfter til kampen med uvorne børn og vrantne kvinder.
Dette lille pift gør at akkuen er lidt bedre rustet til næste morgens strabadser.
Dette hjalp mig igennem vinterperioder med biler, der var udstyret med de gamle dynamoer, der ladede langt mindre end mere moderne generatorer.
Hvis man har et amperemeter i sin vogn, vil man også kunne følge, hvornår ladestrømmen falder. Det er desværre et sjældent instrument i vore dage.

Og jo jeg ved godt at det var et politisk ukorrekt råd, så det er unødvendigt at påpege det over for mig.:-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa Helja.

Jamen du har da fulstændig ret i at det tager laaang tid at oplade et nedkørt batteri med en 6 amp. Hjemmelader( det er sjældent at de når over 12v ladespænding). Ellers er livet ofte lettere end det bliver gjort til. Der hvor jeg arbejder har vi en Fiat ladbil som udelukkende kører intern kørsel mellem to afdelinger. 10 til 15 starter om dager køre 2km så stop osv. Og vi lader aldrig på den og det er med lys og visker blæse og det hele i gang. Min pointe var derfor at i stedet for at rode med hjemmeladere hver dag så ville jeg finde ud af hvorfor den ikke kan holde strøm på. Kører starteren meget fordi motoren har svært ved at starte; har batt. sin fulde kapasitet efter 6 år; giver ladespændingsregulatoren de 14,3 v som den skal; er alle ledningsforbindelser rene og uden modstand. Min gamle traktor begyndte her for en tid siden ikke at ha strøm til at starte ( den har det modsatte kørselsmønster) og straks tænkte jeg ”det er nok generatoren” Og da jeg ikke ku få en værdi på mit amp (det var i stykker) var jeg næsten helt sikker, men tænkte alligevel jeg renser nu lige poler og forbindelser og vupti nu kan den igen. Selv den bedste generator kan ikke lade gennem en dårlig stelforbindelse.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hej Kovas..
Jeg tror jeg misforstod dit indlæg... sorry.. Og du har helt ret :-)

Mvh Jan J
Jeg har i de 30 år, som jeg arbejdede som autoteknisk konsulent, endnu aldrig set en elektronik eller generator blive defekt ved tilslutning af en lynlader, hvis man altså ikke er komplet idiot.
Laderen MÅ FØRST tændes, når den er tilsluttet batteriet, for hvis den er tændt FØR den tilsluttes, dannes der en gnist, der i realiteten er en vekselsstrøms lysbue, og så kan man risikere at få problemer.
Der danne også en gnist, når man får starthjælp fra et andet batteri, men det er jævnstrøm.
Mange koldstarter tapper batteriet, og med det tvungne kørelys, og med vinterhavvåret med el-bagrude og varmeblæser, bør ladespændingen sættes op fra de nprmale 14,4 volt til 14,7, da det kan være svært for generatoren, alt efter type, at vedligeholde batterispændingen
ctek laderen er effektive. en ctek xs 3600 den genopliver "døde"blybatterier.
som er sulfateret.!
og fået et nyt liv. den kan bruges fra 1.2-225 amp.?
fra knallert til biler og mindre lastbiler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis