Egetræ tæt på brostensbelægning

Hej,

Jeg har planer om at plante et egetræ ca. en meter fra en (kommende) brostensbelægning. Og har ingen intentioner om at skulle lægge den om indenfor de næste 20 år.
Jeg er selvfølgelig nervøs for, at træets rodnet vil kravle ud under stenene.

Fifler lidt med at sætte den i et kloakrør, der går 20 cm ned i jorden, hvorefter træet har rigelig med sand i nededgående retning at muntre sig med. Duer det?
Hvor meget spreder et egetræs rode sig (sådan en fætter har jeg endnu ikke gravet op)?

Mvh.

Jan R.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok svært at generaliserer hvor stor sådan nogle rødder bliver, de spreder sig som træet udvikler sig. Nu er Egetræer jo meget langsomt groende, så jeg tror ikke du vil få problemer med rodnettet de første 25 år.
Hejsa.... jan... glem det med at grave noget ned om roden på den, da det ikke kommer til at virke..... Ege træer har pæle rod, så hvis du bare stikker rundt om det med en spade en gang om året så skal det skal nok gå.... men om det skal lægges om inden for de næste 20 år, er der nok ingen garantier for... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Jamen så tager jeg chancen - jeg frygtede lidt, at et egetræ kunne opføre sig som birketræer - de rødder kommer overalt - og langt væk fra træet.

Og gid det vil sprænge kloakrøret - det er nemlig kommunens ansvar (har smidt en brønd på min grund), og det trænger snart til udskiftning (hvad min kloak også gør). Men der er knap 3 meter ned, så det varer jo nok lige et par år

Tak for rådene!

Mvh.

Jan R.
Hej igen... hvis du vil tage livet af en kloak.... så skal du vælge en poppel..... de er vilde med kloaker... biggrin

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Birketræer er heller ikke for gode.
Har planer om at lave min birkelund (som ellers er meget pæn) om til en kirsebærlund, da stikledningen går ned igennem den. Har haft kælderen fuld af kloakvand på grund af birkerødder, det er ikke det mest charmerende.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis