behandling af egetræ

hej .
jeg købte sidste forår en 17 fod glasfiber damjolle .
der var et nylavet ror af egetræ , rigtig flot lavet.
men den eneste behandling den havde fået var bundmaling nederst på roret.
nu har jeg taget båden op for at skifte min 6 hestes korsør motor ud med en anden korsør motor jeg har renoveret.
og så tænkte jeg om det ikke var en god ide at give lidt behandling af roret , evt. lidt linolie eller lignede ?
jeg er klar over at roret først skal tørre ,jeg havde tænkt mig at gøre det langsomt ,først et stykke tid i carporten ,så i bryggerset og til sidst inde i huset.
er der nogen der har en god ide ?
mvh. KNUD
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil absålut fraråde dig at slæbe dit ror indendører, når det har været på land i tre måneder er det rigeligt tørt til at du kan "fylde" noget lindolie eller Svensk trætjære i træet, og så larkere det efterfølgende.

V.h. Håndværkeren
har bare altid hørt at det var en Big No No.
Tak for det
jeg vil bare indskyde at såfremt du pøser så meget olie på at overflader er fedtet, falder lakken hurtigt af igen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
tak for svarene , men er det virkelig nødvendigt med tre måneders tørretid.
jeg skulle gerne have båden i vandet om ca. fire uger.
KNUD
Se almindeligvis blev lystbådene taget på land i slutningen af Oktober og først sat i vandet igen i April måned. Så der var masser af tørretid, fiskerbådene blev malet så der betød det knapt så meget om overfladen havde en højglans. Når du skriver at du vil give dit ror en gang Linolie, skal du bare vide at den lindolie du kan købe i dag har næsten samme verdi som vand. Alle de gode "giftige" stoffer som der var i lindolien er fjernet i dag. Derfor forslaget om at larkerer. Du kan bruge en Svensk Trætjærer den er væsentligt bedre for dit træ, og glem så at larkerer. Så kan du bare fylde på nu !
hvis det skal være rigtigt flot, så gå på min side brug linket til Tonkinlak og læs om hvordan man gør

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
tak for tippet ,Lynæs
det er lige noget for mig at prøve ,jeg har hængt roret op i carporten og vil lade det hænge i blæsten to uger og derefter får det to uger i et godt ventileret bryggers med 16-17 gr. derefter vil jed tage en fugtigheds måling af roret med en måler jeg kan låne hos min farvehandler. så må jeg se om det er muligt at behandle ellers får det en tur i en ovn på en passende lav temperatur.
Så må vi jo håbe at det ikke flækker for dig !
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også