Ridser i vores lakeret gulv

Hej

Vi har fået slebet, givet 2 gange hvidpigment olie og tilsidst en gang lak på vores egetræplanket gulv. Det har vi fået at vide at det er godt hvis man ønsker lidt vedligeholdelse og har børn.

Det viser sig nu at der er kommet et par brede dybe ridser helt ned til træet. (ca. 5mm i bredden og 100mm i længden)Er der nogen måde man kan reparerer dette. Kan man f.eks. nøjes med at udfylde ridsen med en omgang lak igen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nok ikke ret meget andet at gøre, men for at det ikke skal blive for synligt skal du slibe ridserne bredere inden du larkerer igen.

V.h. Håndværkeren
Hvis ridsen går IGENNEM lakken, dvs. ned til det olierede træ, så kan du vel lige give det en fugtig klud, og så lægge kanten af et varmt strygejern på, så skulle træet rejse sig igen.

Går ridsen IKKE gennem lakken, men bare har "trykket" lidt på lakken, så kan du sagtens bare gøre grundigt rent, og lakere ovenpå igen, evt, som håndværker siger, så kan det være du skal slibe "ridsen" lidtstørre,for at undgå skarpe kanter.

Jeg har selv lakeret tre gange, med hærder og poleret mellem hvert lag for at opnå samme "børnevenlige" effekt som du. Og det er lidt irriterende at skulle lakere igen og igen, men i det mindste går træet jo ikke i stykker.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Twist

Citat fra Twist

Hvis ridsen går IGENNEM lakken, dvs. ned til det olierede træ, så kan du vel lige give det en fugtig klud, og så lægge kanten af et varmt strygejern på, så skulle træet rejse sig igen.


Hvorfor er det ikke muligt at lakere ovenpå igen hvis ridsen er gået igennem lakken, som du nævner forneden? Med den løsning som du beskriver så vil træet under ridsen rejse sig på samme niveau som resten gulvet bare uden den beskyttende lak.

Citat fra Twist

Går ridsen IKKE gennem lakken, men bare har "trykket" lidt på lakken, så kan du sagtens bare gøre grundigt rent, og lakere ovenpå igen, evt, som håndværker siger, så kan det være du skal slibe "ridsen" lidtstørre,for at undgå skarpe kanter.

Jeg har nogle steder hvor lakken er trykket lidt ned så Jeg vil prøve at slibe ridsen lidt større. Hvor fint slibepapir har du brugt? Korn 150?

Citat fra Twist

Jeg har selv lakeret tre gange, med hærder og poleret mellem hvert lag for at opnå samme "børnevenlige" effekt som du. Og det er lidt irriterende at skulle lakere igen og igen, men i det mindste går træet jo ikke i stykker.

Dvs. den reparation har du kun udført hvor lakken har trykket lidt ned. Skal det forstås sådan at du polere mellem hver lag lak, indtil overfladen er på samme niveau som resten af gulvet? Hvordan kommer hærder ind i billedet?

Da jeg har ingen erfaring på dette område vil jeg helst gøre det rigtigt først gang. Derfor alle disse spørgsmål. smile
Ok, den med at lade gulvet rejse sig, skal man jo "kun" bruge hvis skaden er MEGET dyb, da du jo normalt ikke kan dække eks. 6-7 mm med lak. Dvs. du KAN måske godt, men jeg vil betvivle resultatet. Træet vil når man giver det lidt fugt og varme rejse sig igen, men med mindre du giver det meget fugt meget længe, ikke mere end til det oprindelige niveau. Men du skal også kun lige give det indtil træet har sat sig på plads. Det er smart at gøre fordi man kan se en evt. "dybdeforskel" i lakbehandlingen, hvis der nogle steder er "kløfter" Du skal naturligvis stadig slibe og lakere BAGEFTER du har fået træet til at hæve sig. Du BEHØVER ikke at gøre det, men det ser altså pænere ud hvis du gør, især på meget dybe ridser (tabte skabe, køkkenknive etc.)

Hernæst sliber du. korn 100 er nok det største du skal bruge, lidt mindre er bedst, men 100 er ok hvis du kun har et mindre problem- Korn 150 hvis du har det er helt fint. Du behøver ikke at finde noget mindre end 240, da dine ridser jo gerne skulle dækkes af den nye lak. Så alt mellem 100 og 240 er ok, 150 er fint, det bruger jeg selv til det meste.

Og nej, jeg har lakeret mit gulv tre gange, hver gang med hærder, og mellem hvert lag har jeg poleret. Det giver rigtigt flot resultat at polere mellem hvert lag lak.

Så mine reperationer laver jeg normalt ved at slibe let rundt om stedet der skal repareres. Sidenhen lakerer jeg, efter ca. 24 timer polerer jeg. Hvis der så er behov for det efter polering, gentager jeg processen. Det samme gør sig gældende ved eks. udskiftning af træ (hvis din skade er så stor at DET er nødvendigt). slib træet, slib omkring samlingen, lakér, polér og laker/poler så igen efter behov. Polering er IKKE kun til blanke gulve, matte lakker har også godt af det.
Hej Twist

Tak for dit input. Den lak der er brugt tidligere er en 2-komponent vandbaseret gulvlak som består af BLITSA HP High Performance Commercial og hærder, så det er vel sådan en blanding jeg skal have fat i. Forholdet er 10:1. Jeg kan vel gætte mig frem til at det er bedst at bruge den samme type lak/hærder, men gør det egentligt nogle forskelle hvis jeg bruger en anden lak/hærder til formålet, bare det er vandbaseret?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det vigtigste når man skifter lak er at du får en med nogenlunde samme farve og glans, skifter du fra en mat lak til en glans 70 (noget der ligner et spejl) vil det meget hurtigt kunne ses. Det er også lige meget om den er vandbaseret, men det er klart nemmere at arbejde med vandbaseret da men "bare" kan spilde en god sjat ud over gulvet og så køre en glat malerrulle henover.

Så hvis du ved hvad det er for en lak, så skal du bare finde en der ligner (det kan en god farvehandler nok hjælpe med), hvis du ikke kan få den samme. Jeg har desværre også brugt min rest fra den oprindelige lakering op, så jeg kender problemet.
Jeg vækker lige den gamle tråd til live igen da jeg står med samme problem. Er kommet til at skrabe lakken helt af træet, da der skulle flyttes lidt rundt. Mit spørgsmål går så på hvad I bruger til at polerer med? Min skade er ca. lige så stor som den beskrevet. Kan jeg nåes med at investerer i en polermaskine i "hånd"-størrelse eller skal jeg have fat i det store møllehjul nede fra gulvmanden?

Med venlig hilsen Dennis
Jeg åbner lige denne igen, da jeg er stødt på samme problem. vi har fået høvlet vores gulve og fået dem lakkeret og givet noget hvidpigment lak. Inden påske flyttede vi et køleskab og da min kæreste er gravid flyttede vi det over på et tæppe der var foldet 4 gange og håbede at det gik. Desværre er der nu kommet et slædespor igennem stuen, men det ser ikke ud som om det har lavet mærker i gulvet, men at lakken er blevet "slidt" i to baner. Jeg kan ikke mærke nogen forskel på det lakerede gulv og "rillerne", men hvem har fingre til at mærke ½mm forskel.

Er der en nem metode til at lave dette uden at jeg behøver at få slebet gulvet igen?

Mvh

Klavs

Nøjagtig samme problem som Klavs. Nogen der har et godt råd?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også