Pejs/brændeovn kontra vandbaseret gulvvarme

Vi skal til at bygge et nyt hus og vi har nogle spørgsmål. I stuen (ca. 25 m2) har vi tænkt os at lægge lamelparket i eg samt med at installere vandbaseret gulvvarme. Desuden vil vi gerne have en pejseindsats. Vi har hørt nogle påstande, at det ikke er godt have en pejseindsats/brændeovn sammen med en vandbaseret gulvvarme, fordi når man tænder for pejs, bliver temperatur i rummet for høj, som skyldes gulvvarmens for langt reaktionstid. Af denne grund overvejer vi at lægge varmefordelingsplader (fx Roth). Vi har hørt at sådan et system reagerer lige så hurtig som radiatorer. Er det rigtig?
Bliver lamelparket ikke ødelagt, hvis vi tit bruger pejs (dvs. gulvtemperatur vil svinge meget, i stedet for at blive stabil som er anbefalet)? Er der nogen der har erfaringer med pejseindsats/brændeovn kontra en vandbaseret gulvvarme?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. Roth varmefordelingsplader, kan jeg fortælle at det LANGT fra reagerer lige så hurtigt som radiatorer.. Har dem i 80kvm herhjemme, og det tager altså lidt tid at varme op...!

Just my 5 euro

Citat fra Adam

Vi skal til at bygge et nyt hus og vi har nogle spørgsmål. I stuen (ca. 25 m2) har vi tænkt os at lægge lamelparket i eg samt med at installere vandbaseret gulvvarme. Desuden vil vi gerne have en pejseindsats. Vi har hørt nogle påstande, at det ikke er godt have en pejseindsats/brændeovn sammen med en vandbaseret gulvvarme, fordi når man tænder for pejs, bliver temperatur i rummet for høj, som skyldes gulvvarmens for langt reaktionstid. Af denne grund overvejer vi at lægge varmefordelingsplader (fx Roth). Vi har hørt at sådan et system reagerer lige så hurtig som radiatorer. Er det rigtig?
Bliver lamelparket ikke ødelagt, hvis vi tit bruger pejs (dvs. gulvtemperatur vil svinge meget, i stedet for at blive stabil som er anbefalet)? Er der nogen der har erfaringer med pejseindsats/brændeovn kontra en vandbaseret gulvvarme?
Vil du have gulvvarme så skal det være vandbåren, el er alt for dyrt. Uanset hvad du vælger så er der stor reaktionstid på gulvvarme. det er en stor "masse" du skal varme op. Gulvet bliver ikke varmt lige så snart du åbner for ventilen, der går ca. et døgn inden temperaturen er hvor den skal være.
Brændeovnen kommer med varme lige så snart du tænder op, eller inden for en halv time alt efter hvilken model du vælger. En pejse indsats kan du godt glemme alt om. Den er meget uøkonomisk i forhold til en brænde ovn.
En Pejs virker som strålevarme her og nu samtidig med at ilden skal varme en stor stenmasse op, som så står og afgiver varme natten over, næsten ligesom en Masseovn. Jeg ved godt at der så kan indsættes en pejseindsats der giver en form for kovekstions varme, men det er stadig den store stenmasse der skal varmes op.
Du kan bruge brænde ovnen som suplerings varme på de kolde dage, og så klare dig med en lavere temperatur i gulvet.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværkeren,

De "nye" pejseindsatse er faktisk tæmmelig effektive, jeg har selv kørt og opsat dem, og virkningsgraderne var ca. 80%, nu kender jeg ikke lige virkningsgraden for en alm konvektionsovn, men jeg tvivler på at den er meget bedre. Så de få % er ikke nogt som man bør gå efter, hvis en pejeindsats passer bedst i ens hjem enten som ny installation, eller til montering i en gammel pejs, så bør man købe sådan en.

Det er rigtigt at gulvarme og brændeovn ikke er den bedste kombination. vi havde kun gulvvarme, og købte i efteråret en brændeovn fordi vi savnede lige at kunne tænde op en kold forår/efterårsdag, nu har den kørt uafbrudt lige siden, og vi har ikke problemer med kolde gulve, men det er måske fordi vi altid har ca. 25-28 gr. smile

Venlig hilsen

Klaus
Til StenKrog
Hvad mener du med lidt tid? Jeg har hørt, at med varmerør støbt ind i beton tager det ca. et døgn. Tager det også så langt tid med Roth varmefordelingsplader?
Varmerør i beton og varmerør i fordelingsplader under trægulv er lidt forskellige fra hinanden. Men beton og fliser har du en "varmerest" lang tid efter du har slukket for varmen. Det har man ikke med træ. Begge dele varmer "nogenlunde" hurtigt op i FODHØJDE. Hvad der så hurtigst varmer et helt rum op vil jeg ikke diskutere, da jeg har begge dele, og min erfaring siger mig at det afhænger af isoleringen, ikke gulvet.

Vi har også pejs i det ene rum hvor vi har gulvvarme. Det giver ingen problemer. Jo, det kan være at jeg spilder lidt energi ved at varme et rum op hvor gulvet allerede ER varmt. Men... Jeg starter jo ovnen fordi vi vil have MERE varme, og termostaten slår jo yderligere varme til gulvet fra så snart rumtemparaturen er over min valgte indstilling (20 grader), så det er jo ikke MEGET energi jeg spilder.
Annonce
Hej Twist
Hvordan kan det være, at begge varmesystemer "varmer nogenlunde hurtigt op i fodhøjde"? Hvor mange cm. beton har du over slangerne?
Hilsen Adam
Jeg har vel omkring 7-10 cm beton og fliser over mit armeringsnet som mine rør ligger på.
Min definition af "nogenlunde hurtigt", har såmend også noget at gøre med at fliser kan tåle en højere fremløbstemparatur end trægulve kan. Så man kan tillade sig at skrue ret langt op for varmen når man har beton. Men ellers jo... Hvis du kun kører 27 grader frem i dine rør, så tager det et stykke tid før den (i mit tilfælde 3,5 m3) beton rørene ligger i begynder at blive varm nok til at afgive varme. I begge tilfælde, så vil det dog tage ½ dags tid at varme et helt rum op fra "koldt" til "tempereret".

Min pointe er jo også bare den at når man HAR brændeovn og gulvevarme i samme rum (som jeg også har), så er det underordnet at man spilder en smule varme, fordi termostaten alligevel slår fra når brændeovnen har varmet rummet op. Termostaten er jo LIGEGLAD med hvad der varmer rummet op, den måler bare på hvor varmt der er, så den varme man spilder, spilder man jo kun hvis huset er koldt, og man tænder for gulvvarme og brændeovn samtidigt. For den varme gulvvarmen allerede HAR afgivet til din beton/fliser bliver jo ikke spildt, den bliver en del af rumvarmen.
Vi er de lykkelige ejere af en pejseindsats, af en af de nye typer med efterforbraending eller hvad det nu er det hedder, virkningsgraden er god.
En af de vigtigste ting for os er at en pejseindsats / braendeovn er den eneste form for opvarmning der virker hvis vores elektricitet forsvinder ( og da vi bor "in the boonies" ca. 100km nord for Toronto har vi proevet det et par gange).
En anden god ting ved pejseindsatsen er hyggevirkningen ved at have den taendt.
I ovrigt maa jeg give Twist ret i hans betragtninger om spild af energi.

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis