Beklædning af redskabsrum

Hej, jeg har overtaget et hus, hvor der medfølger sådan en carport á la den her: http://www.byg-selv.dk/idd18.asp hvor der kun sidder et enkelt lag brædder i redskabsrummet.

Det bevirker at der meget nemt regner ind, når der kommer slagregn, og der er generelt meget fugtigt derinde.

Hvad vil være smartest (og billigst) at beklæde indersiden med, for at gøre det så tæt som muligt.?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg ikke tager meget fejl, har du trapezplader på taget med deraf følgende kondensdryp hver nat. Ifølge min overbevisning er det den primære fugtkilde i dit redskabsskur.
Slagregnen bør íkke være et større problem, med mindre skuret er virkelig ringe samlet.

Hvad har du på gulvet? Fliser eller?

Hvad kan du gøre? Sørge for et ordentlig belægning i skuret (herunder af vand ikke løber ind i det), masser af udluftning og selvfølgelig, at den ydre beklædning er relativt tæt for slagregn. Jeg tror ikke, du vil få alverden ud af at sætte en inderbeklædning op - fugten vil stadig være der.

Du kan glemme alt om at opbevare hånd- og elværktøj derude - det vil ruste! Haveredskaber, plæneklipper etc. kan det fint bruges til.

Beklager den lidt negative melding - men "those are the facts"....wink (den sidste bemærkning kommer jeg nok til at fortryde...)

Mvh.

Jan R.
Det er korrekt at der er trapezplader på taget, men jeg har egentlig ikke tænkt over, at de kan dryppe - det er da selvfølgelig en mulighed at de gør det.

Der ligger havefliser på gulvet, og der er ca 3 cm luft mellem gulv og vægbeklædning, så det vil aldrig blive helt tæt, det er jeg godt klar over.

Der er ca 1-3 mm luft mellem hver brædt i væggene, så der skal ikke meget regn til før der kommer dråber indenfor. Jeg havde overvejet nogle tynde finer plader, eller vådrumsgips-plader på væggene, men det er lige hvad der bedst kan svare sig.
Jamen de 3 cm luft forneden er godt - giver cirkulation.
Kan godt se, at brædderne ikke er synderlig tætte - men hvad så med at lave det ordentligt? Pille dem af, sætte vindpap på, en afstandsliste og en ordentlig beklædning.
Forneden kan du montere en eternitstrimmel som afslutning mod jord, hvis du ikke vil have fugt ind den vej - men så mister du ventilation.

Mht. taget - prøv at gå ned i skuret en morgen og se ad!

Anyway - held og lykke med hus og det andet.

Mvh.

Jan R.
Vigtigt for at undgå at skuret bliver alt for fugtigt er luft både ved jorden og ved taget. Ja, trapez-pladerne kan godt dryppe en gang i mellem, men så er det nu heller ikke være, og det er da bestemt ikke hver dag de gør det. Det ville naturligvis være noget andet hvis der var tale om et værksted, men det er jo "bare" et skur.

Når der er 1-3 mm luft mellem brædderne må jeg jo nok give dig ret i, at det er piv utæt, både for regn og vind. Hvid det er almindelig brædder, er det jo temmelig umuligt at få dem til at være helt tætte, bl.a. fordi de jo giver sig alt efter fugtigheden.

Jeg ville nok personligt ikke vælge at sætte noget indvendigt, da jeg vil påstå, at det bliver lidt noget fusk, der vil jo være nogle lægter eller lignende som de udvendige brædder sidder på og der vil det næppe være muligt at tætne ordentligt.

Jeg ser umiddelbart flere muligheder, alt efter hvordan du gerne vil have det til at se ud:

- Pil brædderne af, sæt en plade op, fx. vandfast krydfiner (kan være relativt tynd), på med brædderne igen.
- Af med brædderne, større mellemrum imellem og lav det som 1 på 2.
- Sæt nye brædder udenpå men forskudt.
- Brug profilbrædder på i stedet (med fer og not).

Bare et par forslag, håber du kan bruge det til noget.

MVH
Kim

MVH
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis