Skjulte samlinger i loft

Jeg skal til at lave indbygnings-spot under loftet. Hvad skal jeg forholde mig til ang. skjulte samlinger under loftet?


Martin
Jeg skal til at lave indbygnings-spot under... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når man installerer spots er der 1000 faktorer, der spiller ind..

I SB, findes bla. et skema over effekt/kvadrat=længde hvis vi snakker om et lavvolt anlæg..

Skal jeg beskrive alt omkring halogen belysning, fylder det ca. 10 A4 sider.. men en god regel er altid at læse armaturets vejledning..


Citat fra www.spotvvs.dk

Det er der sikkert ingen der siger, du er jo elektrikker, så det bør du vel vide smile

Jeg skriver også i samme indlæg at der skal buges min 1.5 kvardrat til fast installation.

Jeg ved bare at der har været nogle ret skrappe regler, som er blevet slækket lidt igen, så for at være på den sikre side, så anbefalede jeg løsnigen med tempraturbestandige kabler

Men OK nu har vi en rigtig elektrikker på banen, kan du indvige os i regelsættet med indbygningsspots!

Venlig hilsen

Klaus
Hvorfor dog det - du kan få indbygningsdåser med 65-80 mm indbygningshøjde. Så der skulle være rigeligt med plads.
Prøv evt. at se på green-line.dk - de har en del forskelligt, som du kan bruge som inspiration.

Mvh.

Jan R.
Jeg blev anbefalet nogle indbygningsdåser der må ligge tæt op af isolering. De fylder 132mm. Men hvis dem du nævner, må ligge op af isolering, er der jo ingen problemer. Følger lige op på det. Tak for tippet.
Husk at du, som ikke elektriker, kun må montere spots der er købt som et sæt, og at ledningerne ikke må forlænges eller afkortes.

Og at dampspærren skal være intakt.

Hilsen Aksel
Citat fra akselj

Husk at du, som ikke elektriker, kun må montere spots der er købt som et sæt, og at ledningerne ikke må forlænges eller afkortes.

Og at dampspærren skal være intakt.

Hilsen Aksel[/quote


Hvordan gør jeg det med elektriker? Hvis jeg kender en elektriker, må han så gøre det? Og skal han skrive en slags kvittering eller noget som bevis for han har sat det op?

Martin
Som udgangspunkt er det kun aut. el installatører eller deres ansatte der må rode ved den slags, dvs at kun elektrikerven heller ikke må ligesom han heller ikke må lave det i hans eget hus.
Når det så er sagt, jeg er entrepenør men hjemme hos mig selv i mit eget hus er jeg også elektriker, vvs'er, murer, tømrer osv. Er jeg i tvivl om noget spørger jeg til råds og er det helt galt får jeg en kammerat til at lave det - det drejer sig ikke om en kvittering eller andet ved evt. salg men derimod om at det er rigtigt lavet. Jeg vil ikke opfordre til at rode med hverken el eller vvs selv, men får man det lavet rigtigt og efter reglerne kan jeg ikke se hvorfor man ikke selv gør det eller får det gjort.

Er næsten sikker på at få hug for dette indlæg, men mon ikke det er facts at de fleste herinde gør det selv?

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Det var oz det jeg tænkte.
@Højager: Nej du får ikke hug, men der kommer gode råd fra div. fagfolk om hvad der er lovligt og specielt på områder der kræver autorisation.

Hvad den enkelte vælger at lave selv er en privat sag, men som du selv nævner skal det laves rigtigt hvis man begiver sig ud på opgaven.
I denne tråd spørges der til grundlæggende ting på el området og indbygningsspot.
Det virker som at det nok ikke er en god ide at lave selv.

KimK
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis