Stuklister imellem loft og skråvægge

Er der nogen, der har prøvet at sætte stuklister på lofter med skråvægge. Er der nogen der ved hvad kotyme er, hvis man skal sætte stuk op i et rum med skråvægge??

Hører gerne om erfaringer fra andre.. Vil evt. gerne se billeder :-)


Mvh. John
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Somregel er der kun stuklister på de vandrette samlinger mellem væg og loft. De skrå dele fuges med acryl-fuge og rettes pænt af med et såkaldt "fugemestersæt" - der i princippet bare er et plastik profil, der laver en pæn finish....

Mvh Jax
Kan ikke lige finde et illustrerende billede.

Mener bare at al stuk (synes jeg) bør være vandret. Dvs. at på en 1. sal hvor der somregel både findes vandrette og skrå væg-loft-samlinger, bør stuklisten slutte der hvor den skrå del begynder. Dette gøres ved at måle vinklen mellem lodret og skråvæggen og skære stuklisten i samme vinkel (f.eks. vha. en kap-gerringssav eller skærekasse)

Det mener jeg er "kotymen", men hvis du vil have en æstetisk vurdering, så ville et billede af sagen være godt. Så kan folk bedre give deres mening til kende....

Det mest strømlinede moderne look ved renovering opnås efter min mening med skarpe hjørner vha. det tidligere omtalte fugemestersæt. Ikke alle rum/huse kan "bære" stuk - det kræver et lidt klassisk hus....

Mvh Jax
Hej Jax

Forstår godt hvad du mener med hensyn til at afslutte stukken, hvor skråvæggen begynder. Det er mere den med "fugmestersættet" der er en plastik profil jeg ikke helt er med på...

Jeg er nemlig i den situation at rummet er færdig, og kun mangler stukken. Jeg hælder faktisk også selv til at afslutte stukken ved skråvæggen. Afslutningen imellem skråvæg og loft er desværre ikke særlig lige, hvilket ikke bekymrede mig før, da jeg regnede med at skulle have stuk op til at skjule det. Troede desværre at man kunne få stuk til skråvægge.... Så hvad gør jeg nu, for at lave en pæn afslutning ved loft og skråvæg uden stuk???


På forhånd tak
Hej igen

Når du skriver "ikke særlig lige" antager jeg at du mener at der er varierende bredde luftsprække mellem loft og væg. Dette fikses netop med ACRYL-fuge som påføres med fugepistol. Straks herefter trækker du fugen efter med "fugemestersættet" (spørg i byggemarkedet, koster 50,-). Dette skulle gerne efterlade en perfekt samling mellem loft og væg (fugen skal dog ikke være breddere end max 1cm, ellers sprækker den hurtigt). Hvis resultatet ikke er helt tiptop, kan du forsigtigt "glitte" fugen med en våd malerpensel. Acrylfuge er overmalbar rimelig hurtigt efter fugning......

Mvh Jax
Annonce
Hej
Jeg er lige igang med at lave den løsning du efterlyser. Jeg har valgt en stuk med skrå bagside som passede cirka med vinklen på skråvægen og dernæst fyldt den centimeter der blev mellem skråvægen og bunden af stukken med fugemasse. Jeg synes at det er blevet rigtig godt.
Hilsen Pingo
Du kan fjerne noget af skråvæggen øverst oppe, svarende til den lodrette højde af stukken. Jeg har løst det på den måde jeg skar det yderste lag gipsplade væk (der er 2 lag gipsplade hos os) - Flot ser det ud. Løsningen med at kun have stuk på lodrette vægge er øjebæ! Det stuk jeg har anvendt har skrå bagside som har lettet arbejdet.

 

I stedet for at sætte stukken på væggen, kan du jo også vælge at købe stuklister med en udformning, som egner sig til at sidde på loftet i stedet. Altså så de placeres som en ramme rundt langs loftets kanter. De tjener helt samme formål som den traditionelle stuk, nemlig at skjule den ikke særligt kønne overgang. Hvor stukken (rammen rundt om loftet) møder væggen, fuger du naturligvis med acrylfuge, så du får en pæn overgang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også