udstødning brændt fast golf 1992..

Hej, glimrende forum, første indlæg/spørgsmål her..

Røret fra mellempotten til bagpotten på min golf 1992 er brændt af/rustet over..

Fik fortalt af en kammerat at det er en del nemmere at skifte mellempotten hvis man køber et mellemrør med, så det har jeg gjort.
Jeg kan imidlertid ikke få løsnet de spændebånd der sidder rundt om på nogen måde har prøvet rustløsnerspray og vold..

Hvad gør man..?

Jeg går ud fra at man kan købe nye spændebånd, så skal jeg save det der sidder på mellemrøret, lige bag katalysatoren over?

Er det nok med en nedstryger, eller skal jeg ha fat i en vinkelsliber..?

I øvrigt er bagpotten af nyere dato, derfor skifter jeg kun mellem katten og bagpotten (Forrige ejer må have sat den på, har kun haft bilen i et halvt år..)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vinkelsliber med skæreskive til metal, er en rigtig god ven i din situation, men det kræver adgang til strøm.
Normalt kan man trække spændebåndet over, hvis det er de sædvanlige u-formede, samlet med møttrikker, hvor en 13 mm nøgle passer på.
Glem alt om at løsne noget med rustløser.
Hvis du ikke kan trække det over og du ikke har en vinkelsliber, kan du roligt købe en til mindre end kr. 100 hos Onkel Harald inkl. skæreskive.
Køb også sikkerhedbriller.
Skær så bøjlen over og slids det gamle rør op gerne på begge sider, men kun det yderste lag. Så er det voldsomt meget lettere at pille skilt ad.
Smører du de nye dele med lidt til formålet egnet pasta, bliver det helt tæt og tyst, til stor glæde for dig.

Med venlig hilsen
ktm

Tak for svaret.

Jeg har en vinkelsliber, men det er et problem med strøm, da jeg ligger og roder nede på en parkeringsplads, er det en helt umulig opgave med nedstrygeren..?

Må man spørge hvad du mener med at "trække det over"..?
Har haft et ligende problem med et anhængertræk, der skulle skiftes..

Men pga pladsmangel det sted hvor møtrikken skulle af brugte jeg en skærebrænder og smeltede møtrikkerne væk.. Kræver dog at man er meget forsigtig mht til brand.. Benzintanken sad næsten lige oppe over..

en trykluft monetnøgle ville sikkert kunne løsne møtrikkerne..

Det brugte jeg sidst jeg skiftede bagrør...

Og en sidste udvej.. En skærebrænder..
Citat fra drpfeffer

Tak for svaret.

Må man spørge hvad du mener med at "trække det over"..?

Det er bare at trække til med topnøglesættet, så du vrider møttrikken til det knækker.
Det er en 8 mm og knækker ret let.

Med venlig hilsen
ktm

At træk den over er dutage en 13 mm nøgle og så tager du fadt og djer så knækker den bolt og du kan få det nye spænbånd på, det er det letteste måde at gøre det på, da der mange gange ikke er plads til at save det over.

L.Sindalsen

Mariagerfjord

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis