Højde på flagstang ?

Hej Allesammen
Jeg er kommet i en diskusion med et par af mine naboer om højden på en flagstang. Er der nogen generelle linier om højden på en flagstang ?
En nabo siger at stangen skal være så høj at selve flaget er over tagryggen når det er hejst. En anden siger at det er nok at selve stangen er ca 1 m højere en tagryggen.
I dette tilfælde taler vi om en alm flagstang i et alm parcelhuskvarter. Der er ikke tale om højhusbyggeri men bare alm huse i 1, 1½ og 2 plan.

Hvad siger du ?

Er der nogen der kende alm "regler" på området ?

Venligst Njord


MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror sgisme ikke, der er nogle regler på det område. Men hvis man hejser et flag ER det vel for at det skal kunne ses. Derfor mener jeg da, at stangen skal være så høj, at hele flaget kan ses over tagryggen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej med jer.
Jeg faldt lige over dette spørgsmål og jeg har selv været i tvivl om selv samme. Jeg søgte lidt rundt på Internettet og faldt over denne side om flag, vimpler og flagstænger. Siden hedder flagstangspriser.dk og er egentlig en prissammenligningsside, hvor man kan se, hvor man finder den billigste flagstang. 

Siden som hjalp mig er denne: https://flagstangspriser.dk/om-flag/stoerrelsestabel der kan man se hvilken flagstang der passer til hvilken bolig. Der er også en tabel der viser hvor stort flaget skal være til en given flagstang: https://flagstangspriser.dk/om-flag/stoerrelsestabel.

Jeg håber i synes det er brugbart.


Selvgjort er velgjort - En rigtig mand er håndværker

Med venlig hilsen
Andreas Jørgensen

Jeg har hørt min. 1 x flagets bredde over tagryggen, hvis det skal tage sig godt ud. I øvrigt er det måske en god ide at undersøge om lokalplaner siger noget om max. højder og placeringer.
NB. De længste flagstænger der er i almindelig handel er vist på 12 meter.

Ps. Jeg har sommetider tænkt over farven på det røde (og hvide) flag. Gad vide om man må flage med andre røde farvenuance f.eks. et lyserødt eller mørkerødt (hjemmelavet) flag, eller om det skal være den kendte røde farve.?

Der er ingen regler om stangens størrelse. Forholdet er alene reguleret af din æstetiske sans.

Danmarkssamfundet er i øvrigt dem, der administrerer regler for anvendelse af Dannebrog m.v. Link

Annonce
Jaaaa... :-D Så skal jeg dæleme havde mig en ordentlig skibsmast (flagstang) der vil noget - hvad mon naboer siger til +30 meter og en ordentlig rød/hvid sejldug - mindre kan ikke gøre det.
Ps. Mon nåletræer bliver så høje..
Skrevet af Frank Chr. på 03-11-2015 14:11
Jaaaa... :-D Så skal jeg dæleme havde mig en ordentlig skibsmast (flagstang) der vil noget - hvad mon naboer siger til +30 meter og en ordentlig rød/hvid sejldug - mindre kan ikke gøre det.
Ps. Mon nåletræer bliver så høje..

 

He he, du kan jo gøre flagstangen "højere" ved at montere den på taget af huset, det bruges jo tit på offentlige bygninger 

 

Men så vidt jeg husker er der noget med flagets størrelse, kontra stangens højde, eller omvendt... sagt med andre ord, flaget skal passe til stangen, så du må ikke hænge hverken et for lille eller for stort flag i din stang. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 03-11-2015 14:26

 

He he, du kan jo gøre flagstangen "højere" ved at montere den på taget af huset, det bruges jo tit på offentlige bygninger 

 

Men så vidt jeg husker er der noget med flagets størrelse, kontra stangens højde, eller omvendt... sagt med andre ord, flaget skal passe til stangen, så du må ikke hænge hverken et for lille eller for stort flag i din stang. 

Må? 

Man bør tilpasse stang og flag til hinanden, men man kan gøre som man vil!

Man kan, og må, sågar flage om natten hvis man vil.

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

"Når du køber et nyt flag, bør du naturligvis vælge et, der passer til flagstangens højde. Tommelfingerreglen er, at flagets højde skal være en femtedel af flagstangens højde. Hvis du har en flagstang på 10 meter, bør flagets højde altså være 2 meter."

Se denne herlige gamle ting fra en spejder bog. 

Det kan godt være der ikke er en lov der siger noget om størrelser af flag/stanges højde, men tommelfingerregler er vel også en slags "lov"  

Ja der er også nogle der "flager" med dørmåtter og cykler, men det er vist mere ved nytårstid 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis