Omfangsdræn

Har nogen her i gruppen erfaring med etablering af omfangsdræn i forbindelse
med fugtig kælder ?

Vores hus har et grundareal på ca. 80 kvm. og kældergulvet ligger ca. 1,5
mtr. under jordoverfladen. Hvad skal jeg regne med at det vil koste, hvis
jeg får arbejdet udført af håndværkere ?
Jeg har flere steder læst, at det er billigst selv at forestå arbejdet, men
jeg tror, at leje af gravemaskine og køb af materialer m.v. i det lange løbe
kan blive lige så dyrt (og så er der jo også det hårde fysiske arbejde ved
selv at grave) - er jeg forkert på den ?.

Er der specielle forhold som jeg skal være opmærksom på ?

Gode råd og ideer om omfangsdræn modtages med kyshånd.
--
Mvh. Lars Rygaard
Har nogen her i gruppen erfaring med etablering af... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er jeg igang, men æv selv om vi har haft en rigtig fugtig sommer indtil nu undres jeg !.

Jorden vi graver op er meget lidt våd, jeg forventede noget rigtig fugtig jord.

Det endte med en rigtig dræn brønd med en insitu 110 mm på, som med et par bøjninger danner vandlås (og sandfang). Den skal godt nok langt ned, 2,4 meter til bund af brønd.

Men fugt kommer jo også når kulde og varme mødes. Så de 220 mm styrolit vil jo nok give en varmere kældervæg, hvorfor så tyk, jo renden skal være min 50 cm, for at min fede r*v kan være nede i, og jeg vil gerne betale lidt mere for at slippe for at putte alle de der nøddesten i hullet.

Jeg har droppet at tjære væggen til. Jeg sætter platon plader på men disse lukkes i toppen med et profil. Dette så der ikke render vand ned imellem soklen og platonen, det vil så rende imellem styrolitten og isolerinegen og lige ned på drænrøret.

Intro video clips på platons hjemmeside isola.no anbefaler heller ikke at tjære væggen ind, kun at man coater de nederste 50 cm. af soklen. Så det gider jeg ikke. Jeg har det også bedre med at væggen kan ånde (den ånder godt nok ud i en platon plade.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har et Gram køleskab der ikke vil køle. Kompressoren kører og er varm som normalt men varmelegemet bagpå er ikke varmt og køleelementet inden i skabet køler ikke. Det står i et sommerhus og da vi forlod huset sidste år kørte det upåklageligt. Da det blev tændt første gang virkede det ikke.sad
Hej
Du er godt nok kommet til at ligge dit indlæg i en gammel tråd om omfangsdræn, men pyt det sker.

Ang. dit køleskab så lyder det som om at den har tabt kølemiddelet (freon), det sker sommetider når de står stille længe.

Der er desværre ikke andet at gøre end købe et nyt, da en påfyldning nok vil koste det samme eller blive dyrer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svaret Flemming. Jeg kan bare ikke forstå hvordan et lukket køleanlæg kan tabe kølestoffet. Ja jeg har placeret mit spørgsmål lidt uhensigtsmæssigt under omfangsdræn men det skyldes nok det er første gang jeg prøver at spørge. Men hvordan får jeg ført det til en mere passende spørgsmålsafdeling?
gå ud i en af hovedtrådene og tryk "ny tråd". Så kan du oprette en besked,- feks i lav hus, hvis det er den tråd du er i

mvh jan
Tak for hjælpen med den ny tråd.Jeg skal så blot skrive indlægget igen og det har jeg så gjort. Så venter jeg bare på, der nogen, der kan løse køleproblemet.biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis