Omfangsdræn

Har nogen her i gruppen erfaring med etablering af omfangsdræn i forbindelse
med fugtig kælder ?

Vores hus har et grundareal på ca. 80 kvm. og kældergulvet ligger ca. 1,5
mtr. under jordoverfladen. Hvad skal jeg regne med at det vil koste, hvis
jeg får arbejdet udført af håndværkere ?
Jeg har flere steder læst, at det er billigst selv at forestå arbejdet, men
jeg tror, at leje af gravemaskine og køb af materialer m.v. i det lange løbe
kan blive lige så dyrt (og så er der jo også det hårde fysiske arbejde ved
selv at grave) - er jeg forkert på den ?.

Er der specielle forhold som jeg skal være opmærksom på ?

Gode råd og ideer om omfangsdræn modtages med kyshånd.
--
Mvh. Lars Rygaard
Har nogen her i gruppen erfaring med etablering af... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Faskiner må man selv lave,- tilslutning til kloak skal en aut. kloakmester stå for.
Jeg har lige lavet omfangsdræn på de tre sider af huset det var muligt (3 etagershus). Det var med en hvis bæven og nervøsitet at jeg gik i gang med det, pga diverse skrækscenarier fra nettet og historier fra velmenende venner. Både pga økonomi, men også pga af at det ikke var så nemt at komme til med en bobkat blev alt gravet i hånden. Det to 3 fulde dage for små 20 meter, hvor der i gennemsnit skulle graves 165 cm ned, plus et kæmpe hul til faskinen. Jeg tjærede med min kompresser og dyse til undervognsbehandling af bilen, satte måtte på, og 100 mm polystyren til isolering. Drænrør ned med dug om, og et ekstra lag filt, og efterfyldte med filtersand/grus. Vi kørte to containerfuld jord væk.
Vi gravede ca 3-4 meter af gangen, for at undgå at huset satte sig. Det var nogen gange svært at se hvor soklen var, da huset var støbt ind i jorden. Diverse store knolde på muren blev fjernet med el-hammer.
Alt ialt et kæmpe stykke arbejde!!!! Men med hjælp af gode venner som kører bedst på øl, sodavand, grill, hotdogs og godt humør så gik det "smertefrit". Vi havde nogle sjove hårde dage, og det var en utrolig stor tilfredsstillelse da det var færdigt. Nu må jeg bare vente og se om det har den ønskede effekt, imens jeg er ved at affugte kælderen med en affugter.
Jeg vil sige,- hav respekt for det, tag ikke chancer, men har du mod på det, så gør det. Alt i alt med materialer, forplejning m.m. koster det nok 8500. Men jeg kunne måske have undværet polystyren, og evt måtten. Men det fik den store tur. Hvis man kan slippe af med jorden på en anden måde, bliver det selvfølgelig også billigere.

mvh jan
@JanCar lyder ikke skræmmende, jeg skal i samme dybde, uden faskine. Hvor mange var i om at grave, hvor bred en rende blev det til ?.
Ingen projekter er for store, jeg har selv skiftet taget på hytten, det er vist den ultimative gør det selv opgave. Jeg har set de der billeder af den der ex. flotte villa på nettet (http://www.lavdetselv.dk), hvor grunden er skredet, surt for dem.
Syntes godt forfatteren til artiklen kunne skrive hvad der blev gjort galt.
Jeg har ca. 15 meter der skal graves og en minigraver hvis jeg ønsker det, jeg skal bare lige checke, hvad kloakmesteren siger med godkendelse.


Kan jeg låne dine venner :wink:

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@peterR - han skriver det indirekte. Der er gravet for meget ad gangen på et hus, hvor funderingen oprindeligt har været for ringe (="mudder"). Når trykket fjernes på et stort stykke, kan huset vægt trykke "mudderet" væk - og så skal der bruges plastic padding i mængder.......

Anyway - lavede samme nummer som Jancar for nogle år siden - se billedet. Lavede først en test på et 1½ meters penge, gravede ned til sokkelkant - og konstaterede, at funderinger var ok. Og tog så en side ad gangen (efter lige at have checket med et par fagfolk). I den ene gavlende var der kun ca. 1½ meter ned - i den anden over tre (med tillæg af opgravet jord/sand......).
Gravede det hele op med skovl - ikke det store problem, når man er igang (damn hvor var jeg i form bagefter). Det, der tog tiden, var berapningen - for dels var jeg uøvet, dels var soklen sat mod bar jord, så den var ujævn som......

Med en minigraver til rådighed....SÆT I GANG ;-)

Mvh.

Jan R.
Hej PeteR

Vi var imellem 4 og 6 personer hver dag alt efter hvem der kom og gik (både mænd og kvinder). Vi startede ca kl 9-10 om formiddagen og sluttede ved 19-20 tiden. Muren kunne sikkert godt have brugt at tørre lidt mere ud inden jeg plastrede tjære på, men det var der ikke tid til. Tror heller ikke det bliver det store problem. Det skal nok tørre med tiden. Afrensningen var heller ikke helt nem, pga at jorden var meget ler'et, og muren meget ujævn!!. Men en god børste og trykluft hjalp. Som sagt så sprøjtede jeg tjæren på (som egentlig var forbavsende tynd synes jeg), hvilket betød at det kom ind i ALLE huller og sprækker i muren.
Som sagt var den omkringliggende jord for en stor dels vedkommende ret tung ler, så der vår god støtte til huset. Som ikke-fagmand var det svært at se om huset var godt nok funderet osv, men mon ikke det ses tydeligt hvis muren er i dårlig stand. Mit fundament kom frem som en lidt breddere del af muren, og vi havde målt hvor det cirka ville være.
Renden var sådan at vi lige kunne stå der. Det er vel ca 50-70 cm. Jorden var så fuld af ler og tung, og dermed stabil, at vi ikke behøvede at lave skrå vægge. Så nogle GODE spader, fokus på opgaven,og folk der kører jorden væk, så går det faktisk ret hurtig fremad.
Jeg er enig i at de skrækscenarier på nettet,- der kunne de godt skrive, eller vise hvad der gik galt. Men der er sikkert ikke en generel løsning da alle huse og jordbundsforhold er forskellige.
Her står jeg i hullet klar til at tjærer..... Det er taget med tlf,- derfor lidt dårlig kvalitet.. Skal se om jeg har et billede af hvor vi graver der hjemme.
God fornøjelse med projektet!
mvh jan
Jeg syntes det er råt at du har gravet det i hånden, jeg går igang. Jeg skal bare lige på teknisk forvaltning først.

Med mindre du er dværg, eller står på knæ er du godt nok dybt nede...

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
hej
jeg er 170 cm så vi er nok 180 nede her :o)

Lige en vigtig ting mere. Faldet på drænet. Få for guds skyld lagt det lavt nok i starten (vi startede bagfra) så der er mulighed for at lave et fald, eller i det mindste have det i vatter. Hav et godt langt vatterpas, og sørg for at have noget af drænrøret fri fra det forige stykke i har dækket til. Mit lå lidt for højt til sidst, pga at vi havde været lidt for flinke med at give det et fald.

Det var vist de sidste vise ord.
mvh jan
hej Lars

Et godt råd - uanset om du vælger at udføre selv (det var vist konklusionen) eller ved proff. vurdere da lige om du skal have tegnet en forsikring for arbejdet (entrepriseforsikring). Vil typisk fange de skader, der ikke er dækket af andres/egne forsikringer.

Havde selv ganske mange ubehageligheder med tilsvarende arbejde - selvom det blev udført af såkaldte "erfarne" folk. Blev efterfølgende lavet om af anden prof pga. bla. bagfald, der gav mere vand i kælderen end nogensinde tidligere og tilsidesættelse af elementærer grundregler ved arbejdets udførelse ect. ect.

Har i øvrigt bekendte, der fik tilsvarende opgave udført af proff. der "glemte" at sætte de krævede brønde og i øvrigt ikke fik sluttet på sandfanget.

Du skal i øvrigt start ved sandfanget, der bliver det laveste punkt på strengen(e), så sikre du at intet punkt bliver lavere end dette - oftet sokkelunderkant. Kan ikke længere huske detaljer, men på Thermisol, wavin eller planton´s hjemmeside er der en meget god og detaljeret arbejdsbeskrivelse. Bla. også krav til antal rensebrønde (på en kvadrat skal der være 2 brønde diagonalt - hver streng må have et knæk førend den møder en brønd - mener jeg..)

Tilslutninger kræver kloakmesterattest.

Skulle jeg gøre det om i dag, ville jeg nok leje en maskine med fører og i øvrigt forestå arbejdet selv. Grave selv - aldrig i livet - hvor jeg bor er der mangel på sand og muld, men ikke på ler....

Forsøg i øvrigt at iagttag alm. arbejdsmiljøregler ang. afstivninger af gravehul. Ikke længe siden, at en LDS´er ulykkeligvis omkom under tilsvarende arbejde pga. skred (ved lyskasse).

God arbejdslyst.

Faktor
@Faktor, Lars er sikkert færdig, gammet indlæg jeg hev op af hatten.
Bagfald, hvis man er vant til at lave kloak er bagfald da nok det mest amatøragtige man kan forestille sig.

Jeg har også læst på wavins hemmeside.

Min ide er Dræn - Opføringsrør (Sandfang) - Dræn
|
Gammel Kloak via 110 mm.
|
Offentlig kloak.

Kloakmesteren kommer selvfølgelig ind og godkender (han er i familien), kommunen har sparet synsmanden væk, efter den gamle gik på pension.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter

Du har ret - man må da håbe at den oprindelige indlægsholder er færdig med projektet....Selv hvis han graver med ske må han efterhånden være færdig.

Dit projekt - du skriver dræn - opføringsrør - dræn og dernæst videre til gl. samlebrønd?

Jeg ved ikke om jeg læser det forkert, men leder du drænvand til samlebrønden udenom sandfanget? Men det er vel to strenge du leder til sandfang? Skal du ikke monterer gennemløbsbrønde/rensebrønde?

Også til dig - god arbejdslyst.

vh
Faktor
Yep, en dreng på 10 år (kender detsværre ikke hans adresse) kunne grave 2 m3 op på et par timer med en lille plastic skovl her i sommer, så mon ikke han er færdig.

Min ide var 2 stk. 80 mm. dræn ind i et 315 mm opføringsrør (læses virker som sandfang med 60 cm. under nederste udtag) så videre til gl. samlebrønd via 110 mm.

Hvis ikke en 315 mm opføringsbrønd med lukket bund kan bruges som sandfang, hvad er så forklaringen på det, er den bund man kan købe ikke 100 % vandtæt, sandfang der er færdige fra wavin er vist limet, så det kan godt være jeg skulle vælge en drænbrønd og et forlænger rør, kommentar !.

Jeg skal lave den selv fordi den man kan købe er kun 1250 mm. og der skal bruges 2 udtag og de skal sidde med 90 grader, så skal jeg købe den med 3 udtag og blænde det ene, det vil jeg ikke. Med en original bund burden den vel blive tæt.

Kender du noget til det, jeg er ikke kloak mester, hvad er du af proff. ?. Jeg har ikke talt med kloak "dude" om det endnu. Jeg er bare ved at skabe overblik over hvad der skal bruges. Dette ud fra diverse producenters hjemmesider.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis