Trådløs forbindelse.

Hej com.freaks (på den søde måde)

Jeg har været ude og invisterer i en bærbar til tøsen, vi har hidtil kun haft en stationær med bredbånd (tdc) nu er mit spørgsmål så hvad skal jeg ud og invisterer i for at kunne lave trådløs internet til pigeværlset (og skær det lige ud i pap for jeg har ingen forstand på trådløs) Håber i kan hjælpe.
god weekend.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I skal bruge en trådløs router.

Mange bærbare i dag har wifi/trådløst netværkskort indbygget. Såfremt den i har købt ikke har det skal i købe enten et pcmcia trådløst netværkskort eller en USB trådløst netværkskort.

Herudover skal i undersøge om det netværkskort der sidder i jeres stationære er trådløst. Såfremt det ikke er det er der to muligheder. Enten at koble den stationærer med kabel til jeres nye router eller skifte netværkskort.

Endvidere er det en god ide at læse lidt om netværks sikkerhed med trådløst netværk og evt. få nogen til at hjælpe jer med opsætningen af routeren.

I kan bl.a. finde noget om det let forståeligt på TDC's hjemmesider.

Spørg endelig hvis i har brug for at vide mere.

/Jacob
Citat fra Cata

I skal bruge en trådløs router.

/Jacob


Såfremt at i alle skal have internet adgang, tror jeg at i skal have en trådløstbridge.

Trådløst bridge ~Har 1 indgang, og flere netværks udgange, typisk 4 + den trådløse.

Trådløs router/ Accespoint ~Har 1 indgang, men ingen netværks udgange. Men kun den trådløse..

Husk at sætte kryptering (WPA er bedst, WEP kan benyttes hvis WPA ikke virker)
+ MAC parring.

Der må være en teenagerknægt i nabolaget, der kan sætte dette op for dig, for en kasse øl...
Citat fra Bri_Jac

Såfremt at i alle skal have internet adgang, tror jeg at i skal have en trådløstbridge.

Trådløst bridge ~Har 1 indgang, og flere netværks udgange, typisk 4 + den trådløse.

Trådløs router/ Accespoint ~Har 1 indgang, men ingen netværks udgange. Men kun den trådløse..

Husk at sætte kryptering (WPA er bedst, WEP kan benyttes hvis WPA ikke virker)
+ MAC parring.

Der må være en teenagerknægt i nabolaget, der kan sætte dette op for dig, for en kasse øl...


Nej de skal have en trådløs router. Et bridge arbejder i næste lag i OSI modellen.

http://da.wikipedia.org/wiki/OSI-model

/Jacob
Når så vi er ignag med flueknepperiet, så hedder det altså helle rikke PCMCIA længere.. det har det ikke gjort i snart 10 år. Det hedder PCcard.

Men det er OGSÅ underordnet. Pointen er at hvis manden har et TDC abonnement, som han gerne vil dele mellem flere maskiner, så skal han kontakte TDC, der så på baggrund af den eksisterende hardware vil udskifte denne hardware, eller anbefale et produkt der lever op til kundens ønsker (flere PC'ere, både trådløst og trådet). Og det kalder TDC altså en router.
Denne skal så tilsluttes netværket efter TDCs anvisninger.
Der er tale om en engangsudgift (omkring kr. 500-1500), da dit abonnement normalt ikke stiger ved at få en ny router.
På denne måde kan al support på netværket henvises til EN leverandør, TDC. Det er altså rart hvis man ikke er haj til sådan noget.

MEN.. Hvis man ved hvad man laver, så kan man som tidligere nævnt benytte et accesspoint, det kræver dog at den eksisterende forbindelse allerede HAR en router (ikke trådløs) tilsluttet.
Citat fra Twist

Når så vi er ignag med flueknepperiet, så hedder det altså helle rikke PCMCIA længere.. det har det ikke gjort i snart 10 år. Det hedder PCcard.


PCcard har altid været en sekundær betegnelse så her tror jeg kun vi kan blive enige om at være uenige.

Det er ligesom tegnet @ ikke hedder snabel a som langt de fleste går og tror i Danmark. Det hedder faktisk ad.

Men i den forbindelse så vil jeg da lige tilføge til første indlæg at valg mellem PCMCIA og USB også afhænger af hvad den bærbare understøtter selvom det burde være begge dele.

/Jacob
Annonce
Hej

Der er ingen tvivl. Det du har brug for er en trådløs router. Jeg er vældig glad for linksys wrt54gl. kan f.eks købes her http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60015&prodid=76309
Internetforbindelsen sættes til routeren, datteren kobler så på trådløst og din computer kommer du på nettet med ved at sætte dit netværkskabel til en af de 4 udgange i routeren og så videre til din stationære computer. Husk at aktivere sikkerhedssystemerne i routeren så andre ikke umiddelbart kan tilkoble sig dit trådløse netværk. Det er ret let.

mvh Anders
Citat fra Cata

Nej de skal have en trådløs router. Et bridge arbejder i næste lag i OSI modellen.

http://da.wikipedia.org/wiki/OSI-model

/Jacob

Hmm du har ret, det hedder ikke en bridge.
Men det jeg ville forklare var at det er vigtigt at han tjekker om han også vil tilslutte UTP kabel netværk til routeren (RJ-45 porte), eller ej. Jeg var selv ved at købe et der IKKE havde de 4 extra porte som jeg havde behov for, jeg opdagede det kun ved at flå den ud a pakken inden jeg købte den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Homenet.svg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis