indbygningsspot loft! hvordan?

hejsa.
jeg har lige købt en lejlighed, og havde tænkt mig at lave indbygningsspot i loftet i gangen. Jeg har aldrig prøvet at sætte gips loft op før.og er ikke lige en håndværker. så ville lige høre om der var en der kunne give mig et godt råd med på vejen. eller kan sende mig et link til en guide til hvordan man gør. :-) rolleyes
hejsa. jeg har lige købt en lejlighed, og havde... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra www.spotvvs.dk

Jo du må godt forlænge ledninger med krympemuffer, jeg ved godt jeg skrev samlemuffer og krympeflex, men jeg mente krympemuffer smile

Venlig hilsen

Klaus


Det er heller ikke det jeg sigter til Klaus, men det ulovlige i at indbygge dåser og udtag så de ikke er tilgængelige.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

OK, så vil jeg lige precisere, hvad det er jeg mener:

" Det første du skal gøre er at du skal have forlænget ledningerne fra dit eksisterende loftudtag, dette gøres med muffer og krympeflex. hvis dine ledninger er lange nok til at nå ned til dit nye loft behøver du ikke at forlænge dem! "

Jeg mener naturligvis at du piller den gamle loftroset af, og forlænger ledningerne med krympemuffer(hvis det er nødvndigt at forlænge ledningerne)

Hvis du kan komme til ledningerne, kan du selvfølgelig også trække nye ledninger der er lange nok til at nå ned til det nye loft

Velig hilsen

Klaus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra www.spotvvs.dk

OK, så vil jeg lige precisere, hvad det er jeg mener:

" Det første du skal gøre er at du skal have forlænget ledningerne fra dit eksisterende loftudtag, dette gøres med muffer og krympeflex. hvis dine ledninger er lange nok til at nå ned til dit nye loft behøver du ikke at forlænge dem! "

Jeg mener naturligvis at du piller den gamle loftroset af, og forlænger ledningerne med krympemuffer(hvis det er nødvndigt at forlænge ledningerne)

Hvis du kan komme til ledningerne, kan du selvfølgelig også trække nye ledninger der er lange nok til at nå ned til det nye loft

Velig hilsen

Klaus


Jeg må tilstå, at jeg læste dit indlæg som om du ville forlænge tilledningen (den bløde 0,75mm2) der går FRA lampestedet/dåsen og dermed efterlade lampestedet utilgængeligt over det nedsænkede loft. Du nævner jo intet om at montere en dåse i det nye loft.

Den operation du skitserer (at flytte dåsen), er der ikke mange LDS folk der kan overskue, og man må - som du selv skriver - heller ikke, så jeg vil fastholde hvad jeg sagde, at det er elektrikerarbejde.
Det er jo som regel ikke kun 2 ledninger vi snakker om. Hvis det er i en entre, kan der være 4-5 rør ført ind i dåsen hvilket sagtens kan betyde 10-15 ledninger, incl. diverse gennemgående ledninger der så skal klippes og forlænges/fornyes (fase, korrespondanceledninger mv).

I øvrigt vil jeg stille mig tvivlende over for, om man vil kalde det håndværksmæssigt forsvarligt at forlænge enkeltkorede (stive) kobberledninger i presmuffer, for derefter at trække dem i et installationsrør. Jeg vil i hvert fald ikke.


Der er en overordnet bestemmelse i Stærkstrømbekendtgørelsen, der lyder:[INDENT]134.1.1
Installationen skal i håndværksmæssig henseende udføres forsvarligt og godt af kvalificerede personer og under anvendelse af egnet materiel.

[/INDENT]~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ok... Skl alle i £$€@@€ ikke over i bil forum og poste om hvor ulovligt det er at køre for stærkt ?
Har i ikke andet at lave end at diskutere hvad der er lovligt ? 80% af al el arbejde bliver jo under ALLE omstændigheder lavet af LDS'ere. Så er det ikke lidt omsonst at kapre tråd #100983287234 og lave den om til en "det må du altså ikke" tråd ?

Spørgsmålet gik på hvordan man laver et sænkeloft med spots, ikke på hvilke paragrafer af loven el @£$€@erne kan huske.
Jeg siger tak for svarene! Jeg har styr på hvordan kablerne skal trækkes og der bliver ikke lave nogle skjulte samlinger.

Jeg kunne til gengæld godt tænke mig en kommentar på Jancar's tanker omkring hulrum under et sænket loft i en etageejendom. Der er betonloft og jeg havde umiddelbart bare tænkt mig at lave det nedsænkede loft med lægter og forskalning. Har hørt fra nogen at det ikke er tilladt at bruge træ i lejligheder, men det er vist kun hvis det er et andet træloft som det nedsænkede loft bliver skruet fast i. Skal der være isolering/dampspær i det nedsænkede loft?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Buch,

Jeg skriver jo netop at det ikke er gør det selv arbejde!

" Selv om elarbejdet ikke er lovligt gør det selv arbejde, så er det faktisk en nem GDS opgave, og hvis man selv har styr på tingene, og naturligvis anvender godkendte og lovlige materialer så kan det jo ikke gå helt galt :wink:"

Jeg nævner intet om at installationen skal udføres med stive kobberledninger, men med varmebestandigt dovnlight kabel!

Om det er håndværksmæssigt forsvarligt at forlænge kabler, det findes der lige så mange meninger om som der findes elektrikkere, læs bare denne tråd:

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=52718

Af tråden kan du også udlede at der findes lige så mange regler om opsætning af spots bland elektrikkere, som der findes elektrikkere(de syntes selv at deres egen metode er lovlig)
faktum er at der er en stor % del installatører og deres elktrikkere der ikke kender reglerne.

Jeg kan komme med et eksempel fra mit eget hus, mester selv gik og trak ledninger til spots (ca.40 stk.), inden der skulle gipslofter op, jeg undrede mig over at han brugte 2*0,75 lampeledning, jeg spurgte ham om det var lovligt, og han kom med en ordenlig formaning om at når der kun var 4 stk. spot, så var det rigeligt med et kvardrat på 0,75, eftersom der jo kun kunne tilsluttets 4 lamper 4 max 50 watt, et kald til SIK, ændrede hans opfattelse, og han måtte bruge hele weekenden på at udskifte ledningerne til 1.5 kv. Efterfølgende er det kommet frem at de spots han solgte mig med bagdåser, der er bagdåsen ikke monteret sad, derudover havde han lavet et hul i dampspærren over hver spot på størelse med en håndbold sad sad

I et hus de byggede ca. 200 meter fra hvor jeg bor, kiggede jeg lige ind, og kunne konstatere at deres spots også var lavet med 0,75 kv. lampeledning, det skal lige siges at det ikke var samme byggefirma, eller samme elektrikker.

For et par uger siden solgte jeg 10 meter downlight kabel til spots, grossisten var desværre udgået for dette kabel, så jeg kørte lige forbi en elektrikker ven jeg har. jeg spurgte om at få noget varmebestandigt kabel til easy 2-light bagdåser, og han sagde at det brugte de aldrig, reglerne blev ændret konstant, så de brugte bare alm 1,5 kv. (trods alt) men på daxtors hjemmeside kræver de at man bruger varmebestandigt kabel for at installationen er lovlig

Nå det blev vist en længere forklaring, men min pointe var nu bare at det måske er bedre at lave sådan noget selv frem for at leve med en falsk tryghed om at sine spots er lovlige!!

Venlig hilsen

Klaus
De stive ledninger jeg referede til, er alle de 1,5mm2 der rent faktisk sidder i den eksisterende dåse - og som du altså vil forlænge med downlight kablet?

Ellers kan jeg kan kun give dig helt ret Klaus.
Du har med stor tydelighed dokumenteret det enorme efteruddannelsesbehov der er blandt elektrikere og installatører.
Og når fagfolk viser sig at være SÅ galt afmarcheret, så er det jo godt at vide, at almindelige mennesker kan lave det meget bedre wink

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er nævnt her også: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=36480


prøvede at google det om isolering... men kunne ikke lige finde det. Det her var det nærmese jeg kom:


I en 3-etagers ejendom, skal etageadskillelsen være udført som en BS 60 bygningsdel. Er ejendommen ældre, er det ikke sikkert at dette nugældende krav er opfyldt.

For at være på den sikre side, bør du forespørge Teknisk forvaltning i din kommune om, hvilke krav de vil stille til udførelse af nedsænket loft i den aktuelle ejendom.

Når du sænker loftet mere end 40 mm, målt fra underside af etageadskillelse til oversiden af loftsbeklædningen, skal loftsbeklædningen og det bærende underlag udføres af godkendte klasse A materialer. Regler kan næppe opfylde disse krav. Gipsplader og stållægter fra eksempelvis Danogips kan opfylde kravene. Der er ikke krav om en speciel isoleringstykkelse i hulrummet, men isoleringsmaterialet skal være ubrændbart.

I princippet er der ingen forskel på en alufolie eller en plastfolie som dampspærre. Materialet skal være diffusionstæt for at undgå at rumfugt trænger ind i konstruktionerne. Begge materialer, hvis de i øvrigt er produceret til formålet, er lige egnede som dampspærre.

Der skal kun være dampspærre i lofterne, hvis der på den anden side af konstruktionen er uopvarmet.

Det vil sige at der skal ikke være dampspærre i din underbos loft, og der skal heller ikke være det i dit, hvis der er en lejlighed ovenover. Hvis du derimod bor i den øverste etage, skal der være en dampspærre.
Hej Buch,

Vi er vist rimelige enige wink

Nu ved jeg godt at den sidste linje er eronisk ment, og vi ved jo alle godt at selvom gør det selv folk gør det bedste de har lært, så er det ikke altid lige godt, så moralen må vel være, få det lavet af en installatør, men hold øje med hvad han laver wink

Venlig hilsen

Klaus
Håber ikke at der blandt mine kollegaer findes så ringe elektrikere og installatører som i her beskriver. Så tror jeg at jeg vil være brandmand istedet for, for så bliver der noget at lave selvom byggeriet går ned... Og hvis det er nødvendigt at holde øje med hvad en fagmand laver, så har man valgt den forkerte ;-)

MVH

Casper
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også