indbygningsspot loft! hvordan?

hejsa.
jeg har lige købt en lejlighed, og havde tænkt mig at lave indbygningsspot i loftet i gangen. Jeg har aldrig prøvet at sætte gips loft op før.og er ikke lige en håndværker. så ville lige høre om der var en der kunne give mig et godt råd med på vejen. eller kan sende mig et link til en guide til hvordan man gør. :-) rolleyes
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo først og fremmest haveen elektrikker til at lave en afbryder. Du har sikkert en i forvejen, så den vil han nok bruge, og så tage ledningerne fra din eksisterende belysning (man må ikke skjule samlinger) og føre den hen til der hvor du vil have 1. spot. Heroppe under vil man også lægge trafo'en (hvis du skal have små møbel spots, ellers vil man lave en inspektionslem og sætte en mofo af en trafo op bag den). Der skal så trækkes kabler fra trafo til der hvro du vil have spots. Den letteste måde er at sætte en skrue i det "originale" loft, og binde en ledning (eller træksnor) rundt om skruen og føre den hen til trafo'en i den anden ende.
Hvis der er tale om møbelspots, så kan du dernæst lave dit forsænkede loft. Husk at træksnore/ledninger IKKE må klemmes. Hvis du har brug for det, kan du evt. føre snore/ledninger i rør.
Notér hvor hver eneklt skrue er (mål og skriv ned). Tag herefter et hulbor og bor huller til dine spots. Husk at selv om dit spot er 64mm skal du kun bruge et 54mm hulbor, da spot'en ellers ikke kan sidde fast. Tilslut det hele, og så skulle det virke.
Hvis der er tale om store spots der skal i safebox eller i en lerkrukke, så skal du lave en forskalning som du kan sætte safeboxene på. Hernæst gør du det samme som med møbelspots.
Du kan normalt se på sættet du køber om det er beregnet til safebox, eller om det kan monteres direkte i gipspladen som eks. møbelspots.
Vælger du IKKE at købe et sæt, men løsdele, evt. fordi du bedre kan lide det du kan få løst, eller fordi du vil have flere spots end et sæt tillader, så skal elektrikkeren alligevel montere det hele, så lad endelig ham have hovedpinen.

Dog skal du være opmærksom på evt. dampspærre.
wink hej og tak for dit råd. puha det er vidst ikke bare lige sådan lige til. nu har jeg et udgangspunkt at forholde mig til. tusinde tak smile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Jeg står med samme udfordring. Jeg vil gerne lave et nedhængt/fritspændende gipsloft i gangen i min lejlighed. Loftet vil blive sænket ca. 15cm og der vil ikke være noget isolering eller lign. i hulrummet. Jeg vil gerne have nogle indbygningsspot i loftet, men hvad er reglerne omkring spots i et fast loft?

Min umiddelbare ide er at få trukket ledningsrør ud til de steder hvor spottene skal sidde inden loftet monteres. Det ville gøre det muligt at have trafoen liggende under loftet og bare trække kabler igennem rørføringen til spottene. Men jeg kan nogle steder læse at det ikke er lovligt at ændre på ledningslængden på et sæt med spots...
Det er hele korrekt at man ikke må ændre på et færdig købt 12volts hallogensæt.

Det nemmeste er kun at konsentrere sig om et 230 volts sæt

Det første du skal gøre er at du skal have forlænget ledningerne fra dit eksisterende loftudtag, dette gøres med muffer og krympeflex. hvis dine ledninger er lange nok til at nå ned til dit nye loft behøver du ikke at forlænge dem!

Derefter laver du dit nye forsænkede loft, dette gøres med lægter rundt langs alle sider, lægter på tværs, med lasker op til det gamle loft. tilsidst spredt forskalning med 30 cm mellemrum.

Herefter trækker du en ledning i 2*1,5 kv. downlight ledning, dvs. du fører en ledning fra din kommende loftroset videre til der hvor du skal have 1. spot, derfra videre til 2. spot osv. du klipper ikke ledningen over!

Så sætter du dit nye gipspladeloft op, spartler, evt. filt, og til sidst maling

Så borer du med et Ø 74mm kopbor der hvor du ønsker dine spots, stikker hånden op i hullet og fanger ledningen, klipper den over og monterer din spot.

Selv om elarbejdet ikke er lovligt gør det selv arbejde, så er det faktisk en nem GDS opgave, og hvis man selv har styr på tingene, og naturligvis anvender godkendte og lovlige materialer så kan det jo ikke gå helt galt wink

Venlig hilsen

Klaus
Husk at ledningen skal være rigelig lang, så der er nok at trække ned gennem hullerne.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra FWM

Husk at ledningen skal være rigelig lang, så der er nok at trække ned gennem hullerne.


Præcis smile

Venlig hilsen

Klaus
må man godt lave nedsænket gipsloft i en lejlighed, uden isolering i hulrummet? Jeg mener netop det at det er en lejlighed, gør at der er andre regler end i et hus. Jeg mener at det skal der være som brandhæmmer (isoleringen). Ellers kan hulrummet fungerer som "en skorsten" med godt med træk i og accellerere en brand?
Mener jeg har læst det et sted men er ikke sikker,- så det burde du nok undersøge.

mvh jan
Mht. til nedhængt/sænket loft bør man tænke sig om en ekstra gang inden man laver det.
Man må ikke (som før angivet) bare føre en ledning fra en eksisterende dåse ned i det nye loft - selvfølgelig med mindre man stadig kan komme til dåsen gennem det nye loft.
De lampeudtag og dåser der sidder i det oprindelige loft, skal flyttes med ned i det nye loft og det er ikke LDS arbejde.

Alle samlinger i elektriske installationer skal være tilgængelige.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Følgende er fra SB § 526 Elektriske forbindelser.

526.3 Alle forbindelser skal være tilgængelige for inspektion, kontrol og vedligeholdelse, med følgende undtagelser: [LIST]
[*]Samlinger på kabler i jord.
[*]Tilstøbte eller indkapslede samlinger (f.eks. med krympemuffer).
[*]Forbindelser mellem den kolde ledning og varmeelementet i lofts- og gulvvarmeanlæg og varmekabler.[/LIST]

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Citat fra Buch

Mht. til nedhængt/sænket loft bør man tænke sig om en ekstra gang inden man laver det.
Man må ikke (som før angivet) bare føre en ledning fra en eksisterende dåse ned i det nye loft - selvfølgelig med mindre man stadig kan komme til dåsen gennem det nye loft.
De lampeudtag og dåser der sidder i det oprindelige loft, skal flyttes med ned i det nye loft og det er ikke LDS arbejde.

Alle samlinger i elektriske installationer skal være tilgængelige.

~ Buch


Jo du må godt forlænge ledninger med krympemuffer, jeg ved godt jeg skrev samlemuffer og krympeflex, men jeg mente krympemuffer smile

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også