Gulv+Badeværelse+Lejlighed+Hjælp

Jeg har tidligere oprettet en tråd omkring renovering af badeværelse.

Håber der er en murer der kan hjælpe mig med følgende spørgsmål smile

Ejendommen er fra 1900 på det indre Østerbro, og der er plankegulv i hele lejligheden. På badeværelset har en tidligere ejer lagt en form for vinyl over, (Gråt skridsikkert agtigt linolium) Dvs. at der er 50 mm. hævet over gulvet i alle andre rum! Jeg vil gerne have klinker på gulvet, og flyttet risten. Gulvet skal rives således, at der kan komme en VVS'r og ordne det praktiske med ny rist, der skal kobles til det oprindelige afløb, og så dernæst klinkegulv

Gulvet har tværgående bjælker som plankegulvet er fæstnet på.

Hvordan får jeg lavet gulvet således at jeg kan murer klinker på. Der har været oprettet tråde herinde, hvor folk vil støbe beton, og man ser kritisk på det pga. vægten pr. kubikmeter.

Er der en i det her fantastiske LDS forum der kan give en gennemgang af hvad jeg gør.

Jeg har udenviderer tænkt at spørge en murer om det, men er han den rette fagmand, hvis der ikke skal lægges beton?

Mvh Steffanrolleyes
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Steffan,

Jeg har før set løsninger med klinker oven på trægulv, men det passer ligesom ikke sammen.....
Materialerne arbejder ikke ordenligt sammen. Træ er levende, tegl/beton er dødt... Det revner med tiden, det er sikkert.

Du skulle overveje skibsdæk på dit badeværelse, hvis du ikke vil se på vinylgulv. Det kan tåle fugten og rådner ikke.

Anders

Murersvend...
Godt så. Med lidt ekstra søgning på nettet har jeg fundet frem til produktet LITEX, hvor man kan slippe for at lægge beton. Endvidere er jeg også ret sikker på, at dette vil blive et problem at få godkendt af andelsboligforeningen.

Hvilke firmaer kan opsætte LITEX for en ?
Den med betonen er ikke helt fejet af bordet endnu
Det du skal gøre er at købe trapezplader eller svanehalsplader der er beregnet til formålet. De lægges ovenpå strøer eller den gamle gulvkonstruktion. Der vil jeg mene at man i dit tilfælde kan nøjes med ca. 5 cm beton ovenpå. Det er den bedste løsning hvis du absolut vil ha' klinker på dit gulv... Her er også mulighed for at etablere gulvvarme i betonen.

Anders
Det er jeg ret overbevist om ikke er muligt. Der er ikke plads til 5 cm. beton ovenpå den gamle gulvkonstruktion... Det ville i hvertfald blive grimt alt andet lige, at skulle gå ind i et badeværelse løftet et par cm. over gulvet i resten af lejligheden.

smile
Litex ville være storartet til formålet - jeg har sendt dig en privatbesked Steffan, som du kan finde i din indbakke her på siden. Fordelen ved Litex er naturligvis at det er let at arbejde med og godkendt til vådrum - ikke det billigste materiale men det holder fortrinligt.

Jeg taler af erfaring efter at have lavet en lang række badeværelser med Litex.

Omkring trægulve og klinker - så er det en løsning man ikke skal satse på holder i årevis med mindre man benytter gulvspån og det ville jeg nok ikke gøre i et vådrum.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis