Hæve gulv vha. stålreglar

Jeg har et kælderrum hvor planen er, at der skal konstrueres en hjemmebiograf - den (eller de) bagerste stolerækker skal hæves, men jeg mangler ideer/viden til hvordan det kan laves.

Umiddelbart vil det naturlige valg blot være, at lave en platform i træ og beklæde med nogle gulvplader efterfulgt af gulvtæppet. Men da kældergulvet ikke er 100% tørt (det er et kældergulv årgang 1965 jo aldrig 100%), vil jeg ikke bruge træmaterialer direkte på gulvet (for at undgå skimmel m.m). Kan jeg konstruere platformen i stålreglar? Kan jeg bruge alm. stålreglar til gipsvægge, eller findes der nogle som er beregnet til formålet?

Højden på platformen skal i øvrigt kun være omkring 15 cm, og den skal kunne klare omkring 300 kg.

På forhånd tak. smile

/Bellini

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen bud? :-)

/Bellini

 

Hej - nej ikke direkte på gulvet.

Generelt er ideen at vi vil holde det hele så diffusionsåbent som det er muligt, og ventilere evt fugt væk (vinduesventiler og 3 mekaniske ventilatorer - det dækker hele kælderen). Væggene bliver pudset op med kalk eller evt. bastardmørtel, men på gulvet satser vi lidt, og ligger nogle isoleringsplader (selitac eller arbiton pro), derefter en dampspærre, og til sidst et laminatgulv (løsning vist i et af de senest numre af 'Gør det selv'). I biffen yderligere et tykt gulvtæppe ovenpå. De forrige ejere (vi har lige overtaget huset) havde flamingo, dampspærre og træplader på gulvet - og der var rimelig tørt under dampspærren. Ingen skimmel overhovedet.

Den gulv-konstuktion jeg efterspørger ideer til, skal altså placeres under dampsærren og direkte på betonen - det er i hvertfald min idé, for ikke at lave huller i dampspærren.

/Bellini

 

Okay hvis det skal under dampspærren, skal det nærmest kunne klare at stå i vand....
Første indskydelse er at lægge en 15 cm gulv-flamingo og så en 22mm OSB krydsfiner ovenpå og i sider/front. Giver godt nok ca 18 cm incl. gulvtæppe, men kunne jo tage en 10 cm flamingo istedet hvis det er for højt.

Ved ikke hvo mange m2 det drejer sig om, men en anden sikker løsning er at støbe det i beton. Bare lave en ramme og så noget pladder i !

Mvh Jesper
Tømrer

Citat fra Jesper_

Okay hvis det skal under dampspærren, skal det nærmest kunne klare at stå i vand....
Første indskydelse er at lægge en 15 cm gulv-flamingo og så en 22mm OSB krydsfiner ovenpå og i sider/front. Giver godt nok ca 18 cm incl. gulvtæppe, men kunne jo tage en 10 cm flamingo istedet hvis det er for højt.

Ved ikke hvo mange m2 det drejer sig om, men en anden sikker løsning er at støbe det i beton. Bare lave en ramme og så noget pladder i !

Betonen er ikke en mulighed, i hvert fald skal platformen være til at fjerne nemt en dag (vil ikke ændre på selve huset for hjemmebiografens skyld - man kan jo få andre interesser eller lign.).

Derimod var styrolit/plade-løsningen måske ikke helt dårlig.... den vil jeg overveje. Vil dog gerne undgår direkte kontakt mellem finer og gulv - kan jeg ligge en strimmel murpap? smile

Det er i øvrigt ca. 6-7 kvm det handler om (~2*3,2 m)

Flere forslag er velkomne.

/Bellini

 

Ja mure-pap imellem træ/beton.
Du kunne også lægge mure-pap, plastik el lign mellem gulv og beton, så er det da til at få væk igen.
Ellers ville jeg køre dampspærren helt igennem og så bygge et træ-skelæt i reglar eller lægter oven på. beklædt med noget træ-plade.
Stål-lægter til gips er noget tynd daller-værk. Ville aldrig bruge det til dæk som her.

Mvh Jesper
Tømrer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis