frekvensomformer

Jeg har monteret en frekvensomformer på min lille SR-80 drejebænk, det virker sådan set udmærket, men, men, men , den knurrer i motoren ved visse omdrejninger, er det normalt. Det er en Lentze og den gi'r 3 X 220v til motoren, som er ommonteret til formålet ? Det var bare lige det. Og jeg vil gerne bede om en lægmandsforklaring, please.rolleyes hvis muligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har monteret en frekvensomformer på min lille... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du er da temmelig insisterende (venlig ment), jeg kan sige at jeg i anden anledning har haft besøg af en meget dygtig industrielektiker, og alt er monteret korrekt.
men jeg har jo skrevet 230-380v og den er monteret i stjerne hvis du gerne vil vide det. Da jeg er natur er nysgerrig talte jeg med importøren, som udmærket kendte problemet, og mente jeg skulle bruge en mindre frekv. så var der en chance for at det forsvandt. Den har jeg så bestilt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis motoren, som du skriver, er koblet i stjerne er det forkert.
En 230/400 Volt motor skal altid trekantkobles ved laveste spænding.
Er du sikker på at den er stjernekoblet?
På tilslutningspladen er der normalt seks monteringsskruer, koblingsskinnerne skal monteres som på de ikke særligt vellykkede skitser herunder.

Stjerne
0--0--0

0 0 0
| | |
| | |
3X400 V


Trekant

0 0 0
| | |
0 0 0
| | |
| | |
3x230V

Er frekvensomformeren kalibreret til motorens data?

KW Volt og Ampere?
Max. og min. omdrejninger?

Hilsen Aksel
måske hedder det ikke stjerne. jeg er ikke elektriker. efter din skitse er det monteret som trekant
0 0 0
I. I. I
0 0 0
sådan 0 = 220v 0 er klemmeskruer I er skinner.
jeg har ikke motoren med hjem, frekv. er afmonteret og en ny bestilt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Frekvensomformere laver tre (almindeligvis) sinusformede spændinger med varierende frekvens og spænding ved at modulere en meget højere frekvens.
Denne højere frekvens kan genere din motor og ved bestemte betingelser frembringe mekaniske resonanser i motoren.
På større omformere kan man ofte ændre grundfrekvensen, om det er muligt på din ved jeg ikke.

I øvrigt skal din omformer indstilles til både at ændre frekvens OG spænding til motoren således at forholdet spænding/frekvens er konstant.

MvH,

Bent.
Hej Bent Der er 2 potmetre som skulle bruges til denne justering, men lige meget hvad vi prøvede, så flyttede vi bare problemet til andre omdrejninger.
Som skrevet har jeg afskrevet Lenz'en og Scandialoc'en , og gennem elektrikeren bestilt en ny, der passer til motoren. Uden at ha' forstand på det håber jeg der er sket en udvikling siden de 2 gamle blev fremstillet, for mere end 12 år siden. Måske en der kompenserer for modstand. Tak for dit svar, gerne en kommentar eller rådgivning vedr. indkøb af ny.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Bare for fuldstændighedens skyld, så har jeg købt en ny Lenze til 380V og alting kører perfekt , ingen knurren mere. Jeg fik også en Danfoss 2800, men den skal jeg så ikke bruge. Nu må jeg så se, om jeg får noget at bruge drejebænken til.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis