Citat fra kovas
Hej
. Egentlig skulle den koste 100kr pr liter og så skulle bilerne sælges uden skat. det ville ku mærkes på miljøet.
Mange hilsner Kovas
Helt uden tvivl!!!
Men så kunne du samtidig også lukke ned for alle landdistrikter, hvor man har behov for sin bil, for at kunne komme på arbejde m.m.
Her hvor jeg bor, er der vist nok en bus 2 gange om dagen til glæde for, vist nok, skolebørn. Det er slet ikke noget man kan bruge ifm at skulle på arbejde. Når man så er cyklet til stationen, hvor Grisen kører en gang i timen i dagtimerne, skal man være heldig for at billetautomaten virker ellers kommer man muligvis i fængsel, hvis man alligevel tager toget.
Lad os så sige, at man ville ind til den Store Stad og besøge f.eks. et teater, man betaler så flittigt til via skatterne, kan man ikke komme hjem igen, fordi så kører der hverken bus eller tog. Jo jo, selvfølgelig kan man da cykle de 100 km ind og 100 km tilbage, men det er vist ikke så almindeligt at kalkulere med det.
Selvfølgelig ville dit forslag medføre billigere biler, men når man nu i forvejen hader at give mere end kr. 20.000 for en bil, er det ikke let at forestille sig at der skulle kunne hentes meget på den konto, og så bliver det oven i købet højteknologiske biler, man ikke selv kan skrue i!!!
Hvis vi så fik disse meget billigere biler, ville vejene helt uden tvivl blive endnu meget mere overfyldte med endnu mere tomgangskørsel og forurening, uagtet en noget dyrere benzin. Den med kr. 100 pr. liter set i forhold til lønudviklingen holder nu ikke helt.
Da jeg i 1966 købte min første bil kostede en liter benz lige omkring 1,- kr. Da var en pæn håndværkeløn ca 2.000 kr. pr. md. I dag tjener en alm. håndværker vel omkring kr. 40.000 pr. md, altså 20 gange så meget. Med den sammenligning kan det "kun" give en benzinpris på kr. 20 pr. liter!
Når man så har hele denne debat, på skrømt, om at få folk til at bruge de off, trafikmidler, fatter jeg ikke at man gør det inderligt, komplet umuligt for f.eks. folk som mig, at kunne bruge disse. Jeg kunne faktisk fint køre til Holbæk 20 km, eller endnu værre Roskilde 50 km, og så tage futteren til Kbh, hvis man havde den særprægede ide at tage der til. Det kan bare ikke lade sig gøre, idet man ikke kan komme af med sin bil. Der er ganske enkelt ikke parkeringsmulighed. Man inddrager flere og flere parkeringspaldser til endnu flere byggerier, der kræver at flere og flere folk skal ind til byerne, hvor man ikke kan parkere. Det er da åndssvagt!!???
Hvorfor skal alle virksomheder, allerhelst klumpes sammen i Kbh og Århus, hvor man så kun kan komme til fra en side?
Hvorfor kan f.eks. statsvirksomheder ikke ligge uden for disse stede, Kbh. i særdeleshed, hvor ejd. er langt billigere at købe for de ansatte??
Hvis man ville noget seriøst med miljødebat og trafikpolitik skulle man da sørge for at behovet for transport ikke var så stort. Det er da sygt, at folk skal køre 2-300+ km om dagen for at komme på arbejde. Det var da meget snildere om arbejdspladserne blev spredt ud over landet?????