Slibning af kædesav

Er der nogen der ved hvordan man sliber en kædesav ?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en rundfil (den skal passe til kæden) isat en filelære
(redskab som du køber en gang og isætter nye file, når de er slidt). Du
filer tænderne under ca. 30 grader og kun fremad, mens filelæren hviler på
tanden. Når tænderne er slebet ca. halvvejs (efter længere tids brug og
slibninger) skal du ved hjælp af en tandmåler måle om rytterne (det er de
små knopper der sidder foran hver skærende tand) skal slibes. I givet fald
slibes disse med en fladfil.

Husk også at vende sværdet en gang i mellem så dette slides jævnt. Når
rillen i sværdet bliver så stor at kæden kan flyttes sideværs i sporet skal
sværdet skiftes, da det eller slider alt for meget på kæderne at save.

--
Med venlig hilsen

Gert Lund
Arkitekt MAA
Jeg købte i sin tid (1996) et filesæt til min kædesav. Det kostede ganske
vist ca. 190 Kr., men det er rigeligt pengene værd.
Det indeholder både rund- og fladfil og en filelære.
Med filelæren - og brugsanvisningen - kan man simpelthen ikke gøre det
forkert. Filelæren bestemmer vinklen på tænderne, og den bruges også, når
man filer rytterne.
--
Med venlig hilsen,
Kjeld Nielsen
Det går meget stærkt med en vinkelsliber, og det virker, men er vist lidt uautoriseret.
Se lidt på vinklerne og hold vinkelsliberen meget nøjagtigt hver gang. (Skæld nu ikke for meget ud.)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Hos Harald Nyborg ( jem & fix ) kan du købe en tingest til at slibe dine kæder med, det er en holder til at sætte kæden i, hvor ved du bestemmer vinklen, så monterer du en boremaskine påsat en special slibeskive ( medgølger) og så kører det bare. Jeg har hart en i et par år og har slebet MANGE kæder ( vennerne ved også jeg har en !!! )
den er alle pengene værd, jeg mener den koster omkring 150.-

MVH. Lars Plovmann
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det med at slibe kædesaven med vinkelsliber har jeg også gjort.
Men tanden bliver nemt varm og mister derved sin hærdning.
Jeg er endda blevet fortalt at man skal file Laaaaaangsomt og med en SKARP fil, da tanden ellera også mister hærdningen.
Jeg mener nu:
At en god slibning med mny fil og en slibelære er bedre i det langeløb end slibning med vinkelsliber eller den der slibelære som jeg ikke har prøvet endnu.
Skift fil når duskifter kæde. Slib kæden hver gang du fylder benzin på mototsaven
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej.

At slibe kæden hver gang man hælder benzin på, er altså for vildt. Der går ikke mange måneder før sådan en kæde er slidt op.

Man plejer at sige at når man skal bruge krafter for at skære igennem, så skal kæden skiftes.

Mvh
Thomas
Hej !!

Den med at slibe kæden når man hælder benzin på ( og olie ) er god nok. Skal bare ha et enkelt strøg på hver tand, den er jo ikke sløv. Jo skarpere kæden er jo mindre slider du på sværdet og dine arme...

GOD ARBEJDSLYST

Hvårnår man skal slibe sin kæde er vist meget afhængigt at hvad man save i. Hvis du er i skoven og fælder trær og holder kæden fra jorden så holder en slibning længe men skærer di i tørt træ og måske med lidt jord eller endnu værre søm så holder en slibning ikke længe...

Men arbejdet skrider langt hurtigere og ubesværret med et skarpt værktøj.

Njord

MVH Njord
Det med at bruge en vinkel sliber til at slibe kæder med kan lade sig gøre hvis mam har holder til at speænde sliberen op i og en holder til at sætte kæden fast i ,ellers bliver slibningen for unøjagtig og man får ikke den rette effekt ud af slibningen,da vinklen og graderne på hver enkel tand skal være den samme,da det er de yderste punkter på tændernes skær der er de skærende,dvs.
hvis tænderne ikke er ens er det kun de tænder der er længst/højest der skære ,og det vil resultere i at saven belastes mere og at saven ikke kan skære nøjagtig som man forventer ,og der for øger man risikoen for skader på grej og bruger.Sliber man kæden med maskine skal slibningen af hver enkelt tand ske hurtigst muligt for at undgå at varme påvirkningen bliver for stor,da tanden hærter op og pliver hård ,da det vil resultere i at skæret faktisk knækker af, i steden for at blive slidt .
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
anonymous.

hvordan holder du saven når du sliber savkæden
med en vilkelsliber.!
sidder du på en træstup ude i skoven
sammen med de andre skovhukkere
så har du en motorsav blåtand.!

det hvile være næmmere med en rundfil med filelære på
og en slætfil. en fin fladfil enhukket jernfil (savfil).!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis