Krav til hanebånd og stole

Er der nogle krav til hvor langt man må flytte ens hanebånd op og stolene ud.. Har læst på internnettet inde på ds.dk (dansk standard) Der står ikke noget direkte om dimentioner og så videre..

Tænke ligeså meget på om de kan klare trykket..

Hilsen henrik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej det kan man ikke sige noget om som sådan..... det kommer jo helt an på hvad for et tag der på og hvad der var på dengang det blev lavet, hvor langt du skal flytte dem, om du bruger de gamle hanebånd o.s.v. men du kan sikkert godt flytte det lidt - de fleste gamle huse er ret overdemissioneret lavet fra start.... men det er da noget man kan regne ud hvis man kan finde ud af det, eller kan man betale nolge for at regne det ud for en eller, sidste mulighed, man kan bare gøre det og håbe på at det holder smile (lidt satset måske)
Da jeg skulle hæve mine hanebjælker ca. 50-60 cm, satte jeg samtidig skunkstøtter op, så jeg fik fordelt belastningen.
Jeg satte først alle de nye bjælker og støtter op inden jeg skar det gamle ned, og til min store tilfredshed satte taget, med nye betontagsten og isolering, sig ikke 1 mm. Det kan jeg sige med sikkerhed, idet fuksvansen ikke blev klemt da den tog det sidste af bjælken!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Håndværkeren

Begynder Held, æv bæv biggrin


Næh, du, DYGTIGHED!!rolleyes
Men jeg var godt nok lidt spændt på, hvordan det ville reagere!smile

Loftet havde været brugt som kornloft i tidernes morgen, hvorfor der ikke var nogen egentlige støtter i skunkniveauet, men til gengæld sad hanebjælkerne med en frihøjde på ca. 17o cm, og jeg er med træsko på, ca. 190 cm, altså ikke en særlig gunstig situation. Min forgænger var ikke meget mere end 160 cm høj (eller lav!)
Min lommefilosofi gik så på at den hævning af hanebjælerne, kombineret med det jeg kalder skunkstøtterne på 120 cm højde, skulle kunne klare belastningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Citat fra HenrikJørgensen

Er der nogle krav til hvor langt man må flytte ens hanebånd op og stolene ud.. Har læst på internnettet inde på ds.dk (dansk standard) Der står ikke noget direkte om dimentioner og så videre..

Tænke ligeså meget på om de kan klare trykket..

Hilsen henrik


Hej Henrik.
Hvor stor et spænd er der på spærerne ?
Hvilken dimenson har spærerne ?
Hvor langt har du mellem spær ?
Er de gamle spær friske, specielt i knudepunkterne?

PE

Skriver lige målene på det hele engang i morgen når jeg har været oppe og måle..
Kan du ikke finde tommestokken?

Lige knap 7 år siden.
Jeg ville flotte mig og købe en ny.

Velkommen på LDS Fveggerby. Det er velset at man melder tilbage når man har startet en tråd. Så din kommentar sidder lige i skabet. Det fik da mine  muskler strammet lidt op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hehe, takker.

Jeg står i samme situation, men planlægger at bruge lidt ekstra kr. på at overdimensionere, fremfor ingenører og arkitekter o.s.v.

295x45 klasket på siden af eksisterende spær, (passer jo fint til isoleringen) 45x120 på siden af eksisterende bjælker og øhhhhhhhh de bjælker på langs af huset ovenpå muren. (hvad så end de hedder)
Buldog + gevindstænger hver 30cm.
Nye hanebjælker 15cm højere oppe og skunkstolper længere ude (måske/sikkert også nakkebånd, bare for en sikkerheds skyld) i stedet for langstole/åskonstruktion.

Jeg ville rigtig gerne have bibeholdt de gamle y-understøtter synlige, men p.g.a. isoleringstykkelse, kan det ikke lade sig gøre.
Der er kun ca. 80 mm fra undertag til skråvæg inderside, hvis de skal holdes synlige.

Huset (1926) er 80m2 i grundplan, (10x8, let ståltag) så det vil koste 15-20k i træ, møtrikker o.s.v.
Arkitekter/ingeniører er pænt dyre.
Det her er så nok en hel del overdimensioneret.
Men hellere overdimensionere/forstærke det eksisterende, fremfor at udskifte/spare på træet, og forsøge at lave en så spinkel konstruktion som muligt.

Jeg ender måske med en ½ m2 mindre, men til gengæld en (overdimensioneret) stærk og HELT LIGE trækonstruktion.
Jeg kan jo justere på spærforstærkningerne, så jeg får en FULDSTÆNGIG plan skråvæg.
(jeg er et pernittengryn, så det betyder MEGET, uanset om det er synligt for det blotte øje eller ej)
Man vil muligvis også kunne se det, hvis det skal laves som et stort rum.
Det er ikke planen, men man kan aldrig vide.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis