Efterligning af dyr dørk

Hej

Prøver lige den her på Lav-båd også !

Jeg har en krydsfinerplade hvori jeg har udfræset en rille på 8mm i bredden og 2mm i dybden. I denne rille vil jeg nu nedfælde en såkaldt koto-stribe som egentlig bare er en tynd liste i en anden træsort - f.eks. ask. Spørgsmålet er så - hvor får man fat i sådan en liste og hvordan nedfældes den så den dels sidder fast og så løsningen er vandtæt.

Det er er forsøg på at lave et gulv der ligner skibsplank hvor den sorte gummifuge er erstattet af den tynde stribe træ.

Det er ikke et krav at listen er 2mm. dyb. Det kan godt være mere.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du får lavet et stykke som er en anelse tykkere end rillen er bred, f eks 100x8.05
der af saver du så strimler i en passende tykkelse, og limer i, husk at få et jævnt lag lim i bunden, så der ikke bli'r luftlommer (svært, og limen må ikke svinde tørring). Eller meget lettere fylder op med farvet epoxy, og nøjes med 0,3-0,4mm dybde i sporet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
OK. ved den sidste metode mener du at jeg slet ikke lægger træ i men fylder sporet ud med farvet epoxy i stedet. jeps det er nemmere, men ikke det jeg vil. det er træ-modellen jeg går efter.

Hvorfor skal den være 8.05 bred? Er det for at den skal fylde hele rillens bredde ud. Den skal i så fald presses ned i stedet for at blive lagt i. Fair nok - det virker fornuftigt. Det bliver så limen i bunden af rillen der holder listen.

Næste spørgsmål er så: Hvilken lim?
Og hvilke typer krydsfiner egner sig og hvor tykke skal de være til en dørk. Jeg ved det skal være vandfast og jeg ved jeg "bare" kan købe en marine plywood hos Bowa. Der findes mange typer krydsfiner og de går under mange navne. Kan jeg eksempelvis bruge en østenfiner, eller vil den blive slidt op i løbet af en uge? Jeg regner med at slutbehandle med Owatrols D1 og D2.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej nu var 8.05 kun et tal og jeg ved ikke hvor bred din rille bli'r, det afhænger af både din maskine og selve fræserens kvalitet samt din evne til at styre den . Det sidste er essentielt for et godt resultat, da rillen gerne skulle være lige bred overalt. Min Festo overfræser har en orig. skinne at køre i hvilket nok er noget af det mest præcise. Østenfiner har desværre som regel en meget tynd yderfinér, så der er ikke meget at slide på. Ovatrol er uegnet til dette formål, det skal være en slidstærk lak, og gerne halvmat for bedre skridsikkerhed. Epoxylim ville være godt. Ikke skummende lim. Får det aldrig vand, er vandfast snedkerlim OK:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja - jeg er med på at 8.05 var et eksempel. Men princippet er at den skal være en anelse bredere end rillen. Jeg ved at østenfineren er i den dårligste ende af de vandfaste plader. Har du et bedre bud?
Det med at lakere i stedet for oliere - skriver du det fordi du er mere til lak end olie, eller er det simpelthen ikke egnet til dørk. Der er da mange der olierer i stedet for at lakere. Lakering har jo også sine svage sider.
Ovatrol er ikke særligt slidstærkt, og at bruge D1 først er helt unødvendigt da indtrængningen jo kun når til første limlag. Derudover viser mine erfaringer at lak holder bedre. Der er 2 typer finér, knivskåret ( flot med langsgående åretegniger ), og skrællet finer ( med en lidt udefinérbar åretegning ) . Førstnævnte dyr, sidstnævnte ikke let at få til at ligne planker. Kender ikke umiddelbart markedet pt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også