Galvanisk tæring ?

Jeg har en bronze foldepropel (flex o'fold) som mistet lidt legering og har fået nogle hakker på bladene. Jeg håber hakkerne i kanten er fra ålegræs med skaller i og rurer.Men jeg frygter det kan være øget galvanisk tæring, der sidder Zink på mit z-drev og som er halvt brugt, båden er fra 1985 og det er ikke sket før. Men mit spørgsmål er, vil det ikke først spise zinken før det vil angribe bronze skruen ? eller kan der være tale om galvanisk tæring.

vh
Bob
Jeg har en bronze foldepropel (flex o'fold) som... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

Der er ingen tæringer at se på min nuværende propeller, "problemet" er efter min mening den lidt for hurtige forsvinden af tære-zinken.

Den tidligere propel havde ingen tæringer på kanterne som i dit tilfælde, men de sad et stykke inde på fladerne. I mit tilfælde kunne det have været kavitation, men jeg tvivler dog lidt på det.

Prøv at sende billederne til Flexofold, Jack Skrydstrup, for en kommentar/rådgivning og lad os høre hvad han siger !

Ellers er disse sider et studie værd !
http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm

Mvh
Henrik.A
Citat fra renek

er den halv brugt så ville jeg skifte den da den vil være brugt op
Galvanisk tæring kan være mange ting. Jeg har set møtrikken der sidder i enden af skrueakslen- møtrikken var af messing- skåret igennem som skåret med en nedstryger, et fuldstædigt rent snit. Det skete 2 år i træk. Der efter fik han zinkklodser på, og det hjalp. Jeg har set en dyb fuge, ca. en håndsbredde bred, 3-4 cm. dyb og omkring 1 m. lang i en jernkøl, hvor zinkklodserne sad forkert.Så galvanisk tæring kan vise sig på mange måder. Er der tæret 25 til 40% på et år, skal de ihvert fald skiftes hverandet år, men genanvender du zinkklodser , skal du slibe dem så de er helt blanke, og fri for evt. maling kort inden du søsætter båden, da zink hurtig oxiderer.

vagge
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også