Gå-væk-syren!

Davs!

Jeg har været så heldig at have overtaget en gammel have. Her er en masse flotte gamle syrener. Jeg elsker syrener:p ! Desværre er der en af dem, der må lade livet. Mit problem er bare hvordan jeg skal gribe det and! Hvis jeg bare saver den ned, så skyder den jo bare alle de forbandede rodskudmad !! Den står desværre også et sted, hvor der ikke er plads til fræsere og store armbevægelser ! Kan jeg måske save den ned og så forgive den med et eller andet. Noget der slår den ihjel og for den til at rådne. Nogle forslag???

Det håber jeg!

Hilsen Tjokis
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er bare nød til at gribe en spade og grave rodnettet op, ellers vil du som du selv skriver få en masse rodskud at kæmpe med i tiden fremover.

V.h. Håndværkeren
round up ;-)

Vi fjernede en "diverse hæk" forrige år og penslede forsøgsvis stubbene med round up. Alt under 3-4 cm i diameter døde - mens der på enkelte af de andre kom få skud, der var nemme at fjerne.

Ellers er det vel kun et spørgsmål om at "pine" rødderne, dvs. straks fjerne skud. Det er lykkedes mig med skvalderkål, så kan det vel også med syrener ;-)

Mvh.

Jan R.
Tak for hjælpen gutter!

Jeg havde jo håbet at der var nogen der sagde; du skal bare lige.........og fluff så var den vækbiggrin !! Men jeg må vel bare igang med spadensad ! Drænspaden !!!!! Og lidt round-up. (Jeg troede bare at round-up kun virkede på bladene, noget med fotosyntese og sådan noget!?)

Takker Tjokis.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, man kan nu også bruge round-up mod eks. træer hvis man ikke vil fjerne rødder.
Round-up virker på alle to-kims planter. Loven foreskriver at man ikke må vande med round-up, men skal pensle bladene.
Men hvis man nu ikke lige har hørt om den lov, så skærer man sit træ/busk/andet ned til roden, og laver et dybt "kryds" i selve roden, og fylder det op med ufortyndet round-up. Rødderne laver ikke ballade, og afhængig af størrelse er de væk inden for 1-3 år.

Når det så er sagt, så har jeg kun prøvet det på min første syren her til sommer, så jeg ved ikke om det også virker på sådan en fyr.
For 2 år siden fjernede jeg tre gamle syrener. Med en skarp spade hakkede jeg hele vejen rundt ca. 20 cm fra stammen, og så var det ellers "bare" at få vippet stuppen op. Lidt hårdt, men har ikke haft problemer med rodskud.

Green

Annonce
Mange tak for hjælpen alle sammen! Når min forkølelse forsvinder, må jeg ud med spaden!!

Hvor er jeg glad for at der var en der fortalte mig om Lav-det-selv!!!! Tak Charlie brown!?

Tjokis.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og så inden du går ud med spaden, vil det være meget efektivt hvis du lige skærper spaden. Så smutter den nærmest igennem de tyndere rødder.

V.h. Håndværkeren
En drænspade der er skærpet med. f.eks en vinkelsliber er eminent til at hakke selv store rødder over med, langt bedre end f.eks en økse. Grav grav ned til rødderne med en alm. spade, og giv dem så nogle hak med drænspaden.

Hilsen
Allan
Det er rigtigt Allan, men at bruge en vinkelsliber syntes jeg øger ricikoen for at ødelægge hærdningen så jeg bruger altid en fil. Og en almindelig spade kan også gøre det, det er ikke alle der har en drænspade stående.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker

Du har ret i det meste af hvad du skriver. Grunden til at jeg selv har valgt at bruge en drænspade skyldes at denne er tungere end en alm. spade hvorfor den også hugger mere efektfuldt idet de fleste rødder har det med at "fjedre" når man hugger på dem, hvorfor en stor vægt på redskabet er at foretrække. Det er f.eks også derfor at jeg vurderer at drænspaden er mere effektfuld en det at bruge en økse.

Det med hærdningen har jeg nu aldrig oplevet som et problem. Men igen som du skriver. Har man ikke en drænspade kan en alm. spade der er skærpet eller en økse sagtens være en løsning på en mindre opgave.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også