Køl og sejl?

En af mine venner er ved at sætte en 13 tons stålbåd i stand, med aptering og det hele.
Den skal have alm. mast og en mesanmast.
I modsætning til min lille sejlbåd, som jo har en kort køl, så er hans båd udstyret med en ikke særlig dyb køl men som så tilgengæld er på længde med hele båden.
En køl som min laver jo et træk modsat den vej sejlet trækker og derfor sejler "den lige ud" når jeg krydser.
Men når man nu har en lang køl (næsten ingen dybde på) så må det være andre kræfter der forhindrer afdrift. Den her jo ikke vingefacon og vil ikke kunne lave det træk som en "vingeformet køl" gør.
Er der nogen der ved hvordan sådan en lille men lang køl virker og hvor tæt til vinden skal man forvente at kunne krydse med sådan en??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En af mine venner er ved at sætte en 13 tons... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da aldrig sagt at han påstår det er en sejlbåd han har købt? Vi talte bare om hvor "tæt" til vinden de vil kunne sejle og om det kunne lade sig gøre at krydse eller ej.
Vi ved det er en motorsejler og mest motor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Selvfølgelig kan den krydse, og med lidt held skulle den vel nok kunne komme op på 50 grader til vinden. Uden brug af motor, bruger han motor kan han med held komme helt op på en 40 grader til vinden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis