Maling af tag

Jeg overvejer at få malet vores eternit tag...
Er der nogen der har prøvet at gøre arbejdet selv?
Jeg tænkte på at gøre det selv, da de professionelle virkelig tager ved ang. pris.
Man kan jo købe tagmaling på nettet til ca. 6-8000kr til hele mit tag.
Tagfladen er ca. 170 m2 og hældningen er 45 grader.
Der vil nok blive et problem med det forurenede vand fra rensningen af taget, men der må være en løsning på det.

Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt male det selv, men som du skriver skal det afrenses først. Hvis det er et tag med asbest skal du enten for et firma til at rense det, eller leje en tagrenser der arbejder i et lukket system.


Jeg ved ikke om der er asbest i taget, det er lagt i 1983.
Vil det være nok med nogle filterposer på nedløbsrøret?
Jeg har engang set et tagfirma bruge dem, så slipper man jo for leje af renseudstyr.

Anders
At male det selv er let og hurtigt. Men vær 100% på materialet i tagpladerne da det kan koste meget dyrt i bøde samt erstatning for udrensning af grunden og nabogrundene.

 

Asbestholdige plader var lovlige i handlen frem til 1987. Som grundregel kan man sige at alle eternitplader frem til 1984 indeholdt asbest.

Derfor er du nødt til at leje et lukket rensesystem eller få et firma til at rense dit tag.


Reglerne kort
Udstyr, der anvendes til højtryksspuling af asbesttage, skal være godkendt af Arbejdstilsynet. Højtryksspuler uden afskærmning samt opsamling og filtrering af spulevandet er ikke godkendt udstyr. Det eneste ikke-godkendte udstyr, der må anvendes, er blød børste og vandslange. Det skyldes, at der ved anvendelse af dette udstyr ikke afgives asbestfibre.

Kommunen anbefaler, at du anvender et professionelt firma til afrensningen, men der er nogle forholdsregler, som er vigtige at kende.

Godkendt udstyr
Før du accepterer et tilbud fra et tagrensefirma, skal du sikre dig, at firmaet anvender udstyr som er godkendt af Arbejdstilsynet. Spørg om udstyret er godkendt og bed om at få dispensationen at se. En kopi af dispensationen skal altid følge det godkendte udstyr.

Højtryksspuling af asbestholdige materialer er forbudt, men Arbejdstilsynet har mulighed for at meddele dispensation fra forbuddet i de tilfælde, hvor en leverandør af udstyret kan godtgøre, at rensning kan ske med minimal støvafgivelse og filtrering af spulevand.

Anmeldelse af arbejdet
Senest 14 dage inden arbejdet sættes i gang, skal du huske, at der skal foretages en anmeldelse til kommunen.

Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om, hvor arbejdet foretages, hvor lang tid det tager at afrense taget og hvilke forholdsregler, der er foretaget for at forebygge og afhjælpe forurening eller gener for omgivelserne.

PS! Se på oversiden af tagpladen. Her er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.
Kun plader med et numre, hvor 1. ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.
Hvis det første ciffer er 0 eller 1, så indeholder pladen asbest.


Der var asbest i bølgeeternitplader helt frem til 1987.

Du skal følge en række regler, hvis du vil rense et tag med asbest. Ifølge Arbejdstilsynet er det forbudt at højtryksspule asbestholdige tage, men du må gerne rense dit asbestholdige bølgeeternittag, med en blød svamp og en svag vandstråle.

Er du i tvivl, så lad være med at arbejde med asbestholdige materialer. Kontakt i stedet en rådgiver (arkitekt/bygningskonstruktør/ingeniør) eller en håndværker med erfaring på området.

Ovenstående snuppet fra Bolius.dk

Vi fik i øvrigt behandlet vores tag fra omkring 1970 (?) for 8 år siden. Det har siden fået et par algebehandlinger, og ser rigtig fint ud endnu...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Tak for svarene....

De lukkede højtryksanlægspuleanlæg sprøjter selvfølgelig ikke vandet ud over have osv.
Kan man leje sådan en ved tagfirmaer? Eller skal man finde en ved fx. cito, ramirent eller jm trykluft?

Jeg vil prøve at forhøre mig på Mandag.......

Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også