Polsk HEF 24 kW fyr

Er her nogle polsk-kyndige folk ??? Eller nogen der kender til om vores fyr af typen: HEF 24 kW årgang 2000 er godkendt efter EN-303-5 normen ???
Her er et link til fabrikanten og jeg skal gerne finde frem til dokumentationen hvis det er godkendt efter denne eller tilsvarende standard.
http://www.hef.com.pl/
Hele missæren bunder i at vi skal flytte vores fyr til et fyrrum i en anden længe på ejendommen og der kræves nu om dage at fyret man stiller op er godkendt efter EN-303-5.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da BVK er de første der dukker op på Google har jeg prøvet at skrive til dem, men det kunne jo være at en eller anden herinde også havde et input i forhold til det fyr :-)

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
Citat fra emilen

Hele missæren bunder i at vi skal flytte vores fyr til et fyrrum i en anden længe på ejendommen og der kræves nu om dage at fyret man stiller op er godkendt efter EN-303-5.


Undskyld jeg blander mig uden at kunne komme med nogen oplysning!

Har du fået direkte besked på, at du ikke må flytte et eksisterende fyr inden for samme ejendom?

Jeg står i selv samme situation!

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Undskyld jeg blander mig uden at kunne komme med nogen oplysning!

Har du fået direkte besked på, at du ikke må flytte et eksisterende fyr inden for samme ejendom?

Jeg står i selv samme situation!


Hej KTM
Min skorstensfejer har fortalt at hvis jeg vil flytte mit fyr skal det være godkendt efter EN-303-5 standarden, eller en lignende standard. I første omgang troede jeg også bare at man "bare" flytter sit fyr, men der er nogle retninglinier der skal følges. Jeg skal lave et fyrrum inde i den gamle stald og har fået at vide at det kan godkendes hvis jeg laver væggen af leca og loftet i BD90. Men jeg syntes at du skal ringe til din lokale skorstensfejer og forhøre dig. Min skorstensfejer var ihvertfald meget glad for at blive taget med på råd fra starten.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
Standarder er ofte nyttige (jeg arbejder med standarder, CE mærkning. godkendelser o.lign til daglig, dog ikke på dette område) men de er sjældent lovpligtige. Min skorstensfejer sagde også det samme din i første omgang og jeg er også sikker på at han troede det var lov, men han var fejlinformeret.

Her er det svar, jeg fik fra Energistyrrelsen, som er myndighed på området. Svaret er fra d. 2006-03-13. Jeg skal ikke kunne sige om der skulle være kommet ny lovgivning siden.

Hej Hans Schou Christensen

Da Energistyrelsen gav tilskud til træpillefyr var det en forudsætning for tilskuddet at kedlerne var godkendt. Da tilskuddet bortfaldt havde vi ikke længere grundlag for at stille krav til anlæggene. Jeg mener at Teknologisk Instituts hjemmeside er korrekt.

Jeg skal dog tilføje, at de nye energibestemmelser i bygningsreglementet, som trådte i kraft den 1. januar 2006 og som er bindende fra den 1. april 2006 indeholder følgende bestemmelse:

Stk. 7. Kedler til fyring med biobrændsel og

biomasse skal have en virkningsgrad, der
mindst opfylder kedelklasse 3 i DS/EN 303-
5.”
Jeg er samtidig vidende om ,at Miljøstyrelsen forbereder krav om kedlernes miljøforhold.
Jeg håber hermed at have besvaret din henvendelse.
Med venlig hilsen
Peter Bach


[INDENT]

-----Oprindelig meddelelse-----

Fra: Hans Schou Christensen [mailto:[email protected]]
Sendt: 11. marts 2006 10:42
Til: Peter Bach (ENS)
Emne: Må træpillefyr der ikke er godkendt efter EN303-5 installeres


Hej Peter Bach,

Skal træpillefyr være godkendt efter EN303-5 for at det lovlig må installeres/anvendes?
Jeg har hørt, at det er lovpligtig, men på Teknologisk Instituts hjemmeside, står der at det er frivillig.
Hvad er fakta?

Med venlig hilsen,
Hans Schou Christensen


[/INDENT]
Annonce
Lige en lille tilføjelse. Hvis ikke lovgivningen har ændret sig, har du kun brug for at vide om kedelen kan leve op til minimumskravet kedelklasse 3 som testes efter EN 303-5 ikke at den er godkendt efter standarden. Jeg kender ikke standarden. Du kan købe den her http://axapta.ds.dk/default.asp?WMFN=EG_WebAdvancedMIS&WP=16338&WMFT=D&WPG=EPHomepageOnline
Men jeg gætter på at du ikke selv kan lave testene. Men det kan sagtens tænkes at producenten selv laver testen (uden at få en 3. parts godkendelse) og så er det nok at han siger at den lever op til kravet.
Er vi ude i en Jungle, hvor alle og enhver kan påstå, hvad der passer bedst i deres kram?
Efter Hans123456789's meget spændende indlæg, tyder det jo ikke på at lovgivningen er så stram endda, hvilket da ogå har undret mig såre.

Selv fejeren forstod ikke mine bekymringer, da jeg talte med ham i sommer.

Jeg er ved at være forvirret på et højere plan, men sporer morgenluft mht mine planer om en støbejernskedel igen.

Jeg kan så bare ærgre mig over at jeg, hånligt, har sagt nej til et godt tilbud fra et dødsbo på en ny, ikke opsat, Viadrus kedel her for meget nylig!! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Du må kun sætte ny op eller FLYTTE din kedel såfremt den overholder EN 303-5 klasse 3 - gør den ikke det, kan din skorstensfejer IKKE godkende din kedel -> så ingen varme... og masser af spildte kræfter og penge.

Ja du kan nemt finde kedler til salg, også nye, der ikke overholder EN 303-5 klasse 3, men bare bare CE godkendte - men det er ikke godt nok.

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/FaktaArk_Krav%20om%20biobraendselskedlers%20virkningsgrad.pdf

[Edit]
Ja det er også rigtigt at der er skærpede brandkrav til rummet som din kedel er opsat i. Som en bruger har ovenfor har beskrevet.
Tak for alle inputs :-)
Dokumentationen på at fyret er godkendt er netop modtaget. Jeg kontaktede blot en dansk importør og han havde styr på dokumentationen :-)
Fortsat god søndag til jer alle.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Emil Jørgensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis