Asketræsgulv

Hej
Da vi for små tre år siden købte og fik lagt vores hvidolierede asketræsgulv købte vi ved samme lejlighed ...efter anbefaling af sælger... et gulvplejemiddel fra FAXE...som ..stadig iflg sælger--- skulle være det bedste og ENESTE vi skulle vaske gulvet i.. så ville gulvet forblive lisså flot siden som på lægningsdagen.. det gjorde vi så... men gulvet blev hvidere og hvidere... næsten som om det er malet.. omend med en noget tynd maling.. det så næsten ud som om det var kalket...

Efterhånden kom der slidmærker...malingen..kalken.. blev slidt af og det "rigtige" gulv tittede igennem... det mente vi ikke ku passe ..derfor retter vi henvendelse til FAXE.. som laver føromtalte gulvplejemiddel....og de er uforstående overfor at vi kun skulle pleje gulvet med nævnte middel... det kræver nemlig en grundig afrensning tid efter anden.. og til det skulle vi bruge en trærens... men trærens er særdeles udtørrende.. derfor skulle vi.. iflg FAXE gi gulvet en gang "Refresing oil" således at vi kom tilbage til "basic" og det har vi nu gjort... og nu står vi med et ødelagt gulv... olien er nemlig hærdet INDEN det er suget ind i træet... osse selv om vi har tørret og gnedet og gnubbet som gale direkte EFTER påsmøring.. og det lag hærdede loie lader sig ikke lige fjerne...
HVA GØR VI NU...???
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forslag: I kan give kvaje-bajer til hele Lav-det-selv.dk

- En god ting er at få noget dokumentation sammen med gulvet hvordan det skal holdes. og gøre sådan.. Så er det højst sandsynligt 10-20 års garanti..


Citat fra Henrik H

Hej
Da vi for små tre år siden købte og fik lagt vores hvidolierede asketræsgulv købte vi ved samme lejlighed ...efter anbefaling af sælger... et gulvplejemiddel fra FAXE...som ..stadig iflg sælger--- skulle være det bedste og ENESTE vi skulle vaske gulvet i.. så ville gulvet forblive lisså flot siden som på lægningsdagen.. det gjorde vi så... men gulvet blev hvidere og hvidere... næsten som om det er malet.. omend med en noget tynd maling.. det så næsten ud som om det var kalket...

Efterhånden kom der slidmærker...malingen..kalken.. blev slidt af og det "rigtige" gulv tittede igennem... det mente vi ikke ku passe ..derfor retter vi henvendelse til FAXE.. som laver føromtalte gulvplejemiddel....og de er uforstående overfor at vi kun skulle pleje gulvet med nævnte middel... det kræver nemlig en grundig afrensning tid efter anden.. og til det skulle vi bruge en trærens... men trærens er særdeles udtørrende.. derfor skulle vi.. iflg FAXE gi gulvet en gang "Refresing oil" således at vi kom tilbage til "basic" og det har vi nu gjort... og nu står vi med et ødelagt gulv... olien er nemlig hærdet INDEN det er suget ind i træet... osse selv om vi har tørret og gnedet og gnubbet som gale direkte EFTER påsmøring.. og det lag hærdede loie lader sig ikke lige fjerne...
HVA GØR VI NU...???
*PUSTE-STØNNE* *Tørrer sved af panden*
Så er der kvajebajere til HELE lav-det-selv.dk
De står derhenne på bordet... og flaskerne smider i bare henne i krogen der...(StenKrogen)
Sten Krog>
Du er godt nok en skarp iagttager... Min dokumentation bestod i dunken som sælger langede over disken .... gulvlæggerens forsikringer om at sådan gjorde man altså bare det....fuldstændig samme smøre som sælger... Men du mener altså at man ikke skal stole på nogen... ikke på sælger...ikke på den proffesionelle gulvlægger...
Dvs at... du mener måske heller ikke at andre proffer kan komme med råd og vejledning... dem skal man ikke stole på??
Du lytter måske aldrig til folk som ...måske.. ved noget du ikke ved... eller findes sådan en problemstilling ikke??
Hvordan samler du viden??
Afprøver du alt selv..??
Hold inde Sten Krog... og kom ned på jorden... Jeg anklager altså ikke nogen... jeg søger råd om hvordan jeg evt løser et prob. jeg har... jeg siger intet om at jeg vil finde en skyldig... udover mig selv...

Psst..Sten Krog... håber at DIN kvajebajer smagte dig....!!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Beklager mit indlæg dybt. var ikke ment på den måde.. mere ironisk

Kan virkelig godt forstå det er en mega træls situation du står i.. Det er også seriøst svært at få alt på dokumentation idag.

Jo jeg ville også have stolet på ham der har lagt gulvet, samt andet steds som du beskriver..

Måske man kunne håbe der er en expert herinde på gulve, som kan give nogle idéer til nogle løsninger.
Ja en skriftlig brugs og vedligeholdelsesvejledning burde være obligatorisk når man køber noget. I USA ville du få en erstatning så du aldrig behøvede arbejde igen. I DK får du højest sandsynligvis en regning på slibning og ludbehandling af gulvet.
Det er godt nok en træls historie, men forsikring og sælger samt gulvlægger må du jo tage en snak med, og sørg for skriftlig korrospondance fremover, evt billeder vil nok være en god ting.

mvh

Carsten
Tja.... Du har et problem med det gulv, hvis olien ikke er trængt ind i træet. MEN..... Olien kan gøres "flydende" igen med varme. Hvorvidt oilen så faktisk trænger ordentligt ind i træet vil jeg ikke love noget om, men du kan med en varmepistol varme den op igen. Det helt store problem er jo at du ikke må bruge så meget varme at gulvet bliver misfarvet, og det er altså MEGET svært at regulere.
Alternativt, så kan du HØVLE (ikke SLIBE) dine gulve en milimeter eller to, hvis oilen ikke er trængt ind, så liger den jo på overfladen og kan høvles af. Bagefter kan du så slibe gulvene pæne og starte "forfra" med lud og træbehandling, med mindre selvfølgelig din gulvplejemiddel ER trængt ned, og det måske er gulvplejemidlet der holdte olien ude. For hvis det er tilfældet, så kan det blive svært at slibe gulvet pænt. Hvis grulvplejemidlet ligger dybt i træet, og det reagerer på varmen, så kender jeg ikke nogen let måde at komme ud over problemet. Men prøv dig frem på et lille område, evt. under et skab eller lign.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også