Kogeplade - termostat defekt?

Kære Lav-det-selv´ere

Jeg har et ældre (10+) Blomberg komfur med keramiske kogeplader - den ene kogeplade (lyn-pladen) er desværre gået i stykker således, at den kører for fuld blus også selvom den står på 1.

Jeg formoder, at det er termostaten der er defekt, men hvilken stump skal jeg skifte. Der sidder en grå boks lige bag ved drejeknappen - herfra udgår en masse ledninger, men der er ikke umiddelbar nogen metaltråd, som der er ved mange typer termostater?!?

Er det denne del der skal udskiftes eller er det noget oppe ved selve kogepladen (som er pakket rimeligt meget ind). Nogen bud?

Da det som sagt er et ældre komfur er der grænser for hvor meget jeg vil ofre på en rep.

På forhånd tak for jeres seriøse bud på en løsning, Hans Hansen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes du skal lægge det komfur ud på den Blå hylde, og købe dig et nyt eller nyere.
Du må slet ikke pille i det, det er stærk strøm, kun for autoriseret personale.
Tak for svaret - min lokale autoriserede vil slet ikke røre ved sådanne opgaver, men det er nu lidt ærgerligt hvis det kunne have været klaret med en dims til 200 kr.

Nå, men det kan godt være, at det blivet er nyt der bliver løsningen....
Jeg kan ikke give noget svar på det oprindeligt stillede spørgsmål, men bemærkningen om at det kun er autoriserede, der må reparere genstande, der tilsluttes stærkstrømsnettet er vist ikke korrekt, eller det efterleves i hvert fald ikke i praksis.

Her på LDS har der da været mange gode råd om, hvordan man udskifter termostaten på et køleskab. Det er også stærkstrøm. Jeg har aldrig udført det i praksis, men det skulle vel i princippet ikke være anderledes at udskifte en termostat i et komfur end i et køleskab.

Komfuret kunne meget vel tænkes at have en elektronisk temperaturføler, så nogen af ledningerne fra boksen går til føleren. Prøv om du kan finde en beskrivelse af reservedelen på nettet.

Jeg har også til gode at se en autoriseret komfurreparatør eller en autoriseret TV reparatør.
Et køleskab køre på 220 v. et ældre komfur bruger 380 v. og det er "stærkstrøm" det regnes 220 v. ikke for.
Jeg har samme problem og efterlyser en kontakt med 13 terminaler.

Alba
Velkommen på LDS
Det er ofte smartere at starte en ny tråd, end at gå ind på en forældet. Men jeg håber at du alligevel får de svar du kan bruge. Du må give os et hint om hvad det er for et komfur, og eventuelt tage et billede af kontakten. Du indsætter billeder ved at åbne > editor< og så finde knappen upload billeder.
Oprindeligt blev der skrevet at man skal have autoriseret til at reparere når det gælder 380 Volt. Det er ikke korrekt, man må gerne selv reparere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis