Typehus: Inderbeklædning af ét lag gips?

Min halvgamle far har fået typehusfirmaet Trelleborg til at bygge et helårshus - et såkaldt "0-energihus" bygget efter en konstruktion som de kalder "byggesystem 3000".

Inderbeklædningen består i loft og væg overalt af ét lag 13 mm gipsplade, med undtagelse af vådrum, hvor der er sat to lag 13 mm op, samt nogle "vindafstivende" vægge hvor der er påsømmet krydsfinér. Isoleringen består iøvrigt af 30mm glasuld i væggen og vistnok næsten 40 mm i loftet.

Jeg har hørt at ét lag gips, og ikke to lag, er uacceptabelt. Man kan dårligt hænge noget op, der er ringere lydisolering og brandmodstand og væggene er ikke fleksible hvis pladerne "arbejder".

Da jeg selv (og min halvgamle far) intet kender til byggereglementer og -foreskrifter, vil jeg hører, om der er nogen der ved:
1) Er der ikke et krav fra en eller anden instans der siger, at en gips inderbeklædning skal bestå af 2 lag i et helårshus.
2) Hvis nej, burde Trelleborg så ikke have rådgivet min halvgamle far (der ligesom undertegnede intet ved om hus-konstruktion), om ulemperne ved ét lag gips eller have givet ham nogle valg, da han skulle "godkende" tegningerne.
3) Bør man klage?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stjæler lige din tråd med et lille spørgsmål:

Skal man bruge 2 lag vådrumsgibs i badeværelser? Eller anbefales det bare?

Lars
Citat fra Larssk

Stjæler lige din tråd med et lille spørgsmål:

Skal man bruge 2 lag vådrumsgibs i badeværelser? Eller anbefales det bare?

Lars


Det er et krav, eller var det i hvert fald da jeg lavede badeværelser på den måde.
Der hvor jeg har et hængende toilet i gipsvæg!!!! har jeg dog sat 3 lag, og det holder, selv om jeg godt nok var skeptisk, dag jeg første gang satte mig.biggrin

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra nbang

Min halvgamle far har fået typehusfirmaet Trelleborg til at bygge et helårshus - et såkaldt "0-energihus" bygget efter en konstruktion som de kalder "byggesystem 3000".

Inderbeklædningen består i loft og væg overalt af ét lag 13 mm gipsplade, med undtagelse af vådrum, hvor der er sat to lag 13 mm op, samt nogle "vindafstivende" vægge hvor der er påsømmet krydsfinér. Isoleringen består iøvrigt af 30mm glasuld i væggen og vistnok næsten 40 mm i loftet.

Jeg har hørt at ét lag gips, og ikke to lag, er uacceptabelt. Man kan dårligt hænge noget op, der er ringere lydisolering og brandmodstand og væggene er ikke fleksible hvis pladerne "arbejder".

Da jeg selv (og min halvgamle far) intet kender til byggereglementer og -foreskrifter, vil jeg hører, om der er nogen der ved:
1) Er der ikke et krav fra en eller anden instans der siger, at en gips inderbeklædning skal bestå af 2 lag i et helårshus.
2) Hvis nej, burde Trelleborg så ikke have rådgivet min halvgamle far (der ligesom undertegnede intet ved om hus-konstruktion), om ulemperne ved ét lag gips eller have givet ham nogle valg, da han skulle "godkende" tegningerne.
3) Bør man klage?


Hej Nbang

Hvis huset er bygget indenfor det sidste års tid, så skal der foreligge en tabsberegning, men jeg synes godt nok at det de kalder for 0-energi, det kan jeg ikke rigtig finde.
Har i en forbrugsrapport på varmen ?

PE

Annonce
"0-energi" er et registret varemærke fra Trelleborg.
Det betyder ikke nødvendigvis at deres huse ikke anvender energi overhovedet..

Mon ikke det er derfor den officielle betegnelse for husenes energiklasser er: "Energikasse 1" & "2" samt "passivhus". Og den bedste energiklasse ikke kaldes et 0-energihus.

Trelleborg virker i mine øjne som noget af det mest gennemarbejdede træhusbyggeri. Der er dog kommet nogle muligheder senere. se fx. her: http://www.rockwool.dk/sw94788.asp Disse har sikkert en endnu bedre varmeisolering.

Det du spørger om er om et lag gips er Ok. Og et lag gips er ikke det bedste valg. men undersøg hvilken slags gipsplade der er tale om. Der findes en alm gipsplade hvor der er gips mellem lag af pap og fibergips hvor der er et lag af fiberforstærket gips mellem papplader. Og ingen tvivl om at fibergipsen er bedre 7 stærkere. men der har her på siden været nogle betragtninger om at fibergipsen kunne være forskellig fra den ene leverandør til den anden. Men det er ikke noget jeg vi lkloge mig i...

Jeg har på min egen overetage lavet en mellem løsning. To lag gips hele veje rundt i badet (vådrumsgips) Og alle lodrette væge i to lag almindelig gips. Skråvæg samt lofter i et lag alm gips.

Trelleborgs isolering er i 300 / 400 mm eller 30 og 40 cm tykkelse. det er jo ikke helt dårligt.. Men hvor meget flamingo er der under gulvet?

Håber du kan bruge det til noget.

MVH Njord
man kan nemt hænge ting op på en 1 lags gips plade, ingen problemer..... de der 30mm og 40mm isolering er du sikker på at det ikke er 30 og 40 cm ??? det lyder mere realistisk ville jeg mene ??

ok njord der kom du så før mig.... jeg mente nok det måtte være cm...... smile
1 lag gips på alm. vægge og 2 lag i badeværelse er helt efter reglerne og giver ikke nogle problemer. Yderligere er ophægning i 1 lag gips intet problem, det handler bare om at benytte de rigtige Danogips rawplugs - der findes faktisk nogle der kan klar 60-70 kg.


Beklager! Som mange har pointeret, er der selvfølgelig tale om 30 og 40 cm glasuld - og ikke mm som jeg skrev i trådens første indlæg. Og det er Isover lambda 34, så det er her begrebet "0-energi-hus" kommer til sin ret.

Grunden til at jeg nævnte glasulden var egentlig, at det har et lavere brændpunkt end stenuld. Derfor havde jeg, af brandsikringsmæssige årsager, måske forventet, at der var blevet anvendt som isoleringsmateriale, når der kun er anvendt ét lag 13 mm gipsplade som inderbeklædning.

Jeg håber at der kommer flere gode indlæg fra handyfolk der har erfaringer med gips, lag og inderbeklædning. Tråden er ikke begravet endnu. Jeg har skrevet det her med danogips rawplugs bag øret mm. Når man hænger tungere ting op, må man ellers forsøge at skrue igennem gipslaget og ind i ræklerne hvis man kan ramme dem. Er der ellers nogle der har tricks hvordan vægophængt emhætte, køkkenoverskabe og sådanne tingester sættes op i et køkken med ét lag gips?
Når jeg opsætter emhætte osv. sætter jeg som regel noget forskalling inde i væggen inden den lukkes..

Ellers er jeg ret sikker på at en del drivarer sagtens kan holde til det også...
Det skal bare laves ordentlig..

Et andet tip til fastmontering af ting i gipsvægge, er at bruge plugs med krave, = 5,5mm og forbore med et 5,0mm bor. Det kan også holde en hel del...Det SKAL naturligvis være de rigtige plugs, som vi elektrikere bruger...

Citat fra nbang


Jeg håber at der kommer flere gode indlæg fra handyfolk der har erfaringer med gips, lag og inderbeklædning. Tråden er ikke begravet endnu. Jeg har skrevet det her med danogips rawplugs bag øret mm. Når man hænger tungere ting op, må man ellers forsøge at skrue igennem gipslaget og ind i ræklerne hvis man kan ramme dem. Er der ellers nogle der har tricks hvordan vægophængt emhætte, køkkenoverskabe og sådanne tingester sættes op i et køkken med ét lag gips?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis