Nye vinduer: Velfac vs træ

Vi skal have nye vinduer i rækkehuset fra 1943. Da børnene er små, tiden er knap og der skal repareres mange ting på huset i årene frem, tiltaler Velfac vinduets minimale vedligeholdelse os.

Men er der slet ingen ulemper ved at vælge alu-vinduer confused
Er de mon stadig pæne hvide om 10-20-30år?

Hvor meget tid bruger I på vedligeholdelse af jeres trævinduer?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår godt du har lyst til at vælge vinduer der stort set er vedligeholdelsesfri det er ret fristende smile

Om de er hvide - tja, de kan ihvertfald afrenses så de bliver hvide igen , der findes en del produkter på markedet til formålet.

Trævinduer skal selvfølgelig vedligeholdes, men hvor tit er jo afhængig af vejr og vind og ikke mindst hvordan de er behandlet fra start.

Nu har jeg efterhånden skiftet en del vinduer og min mening er, at du skal vælge dem der passer til dit hus arkitektur, ellers bliver du bare ked af at se på dem med tiden. Jeg har været ude for kunder, der ville have plasticvinduer i et hus fra 1908 - og det var absolut ikke noget der klædte huset.

Men uanset det så er Velfac efter min mening rigtig god kvalitet der holder i mange år.


Jeg har store problemer med mine Velfac 200 vinduer. Selv om udluftsningsventilen står åben altid og der udluftes jævnligt, så har jeg konstant fugt/dug stående i bunden af rammen når temp. når under 3-4 grader underfor. Du skal i hvert fald købe termoruder med varmkant for at eliminere duggen! Det ender med at jeg må skifte termoruderne til varmkantruder og udskifte glasbånd (de er ødelagte) for at komme problemet til livs. Problemet er der uanset at jeg har en luftfugtighedsprocent på 35.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra ErikP

Jeg har store problemer med mine Velfac 200 vinduer. Selv om udluftsningsventilen står åben altid og der udluftes jævnligt, så har jeg konstant fugt/dug stående i bunden af rammen når temp. når under 3-4 grader underfor. Du skal i hvert fald købe termoruder med varmkant for at eliminere duggen! Det ender med at jeg må skifte termoruderne til varmkantruder og udskifte glasbånd (de er ødelagte) for at komme problemet til livs. Problemet er der uanset at jeg har en luftfugtighedsprocent på 35.


Hej Erik.
Jeg tror de har et problem med 200 serien, synes også det er noget skidt at montere, især at fuge udvendig. sad
U-værdien skulle ikke være ret god.
Jeg synes at Velfac er et flot produkt, kunne også godt finde på at investere i 400 serien.
Er duggen væk nu ?

PE

Hej "Triller"
Vi har skiftet vinduer i vores 2 gange... første gang valgte vi trævinduer som rådnede op på mindre end 13 år... vi valgte Velfac til anden og forhåbentlig sidste gang Vi skal skifte vinduer... og det gjorde vi ud fra 3 grunde....
1. I nærheden af hvor vi bor har den lokale boligforening en hel del lejligheder alle med Velfac vinduer... Da jeg tilfældigvis kender forretningsføreren var det ..for mig.. naturligt at spørge ham om hvad han syntes om Velfac... og han er begejstret... De har endnu ikke haft behov for at male den udvendige ramme... som iøvrigt kan afmonteres og sendes til maler.. hvis man ikke selv kan / vil male... ingen problemer med fugt eller utætte vinduer...
2 Jeg syns at Velfac er flotte... og så har de mindre (tyndere) poster og sprosser end andre vinduer... og dermed større lysindfald....
3 Velfac yder 10 års garanti på glasset...!!
og nej jeg har ingen forbindelse til Velfac!!
jaja velfac er fine men "tyndere sprosser end andre vinduer" har de nu også det ??? er det ikke kun rammen der er tyndere ??

personligt synes jeg ikke velfac passer særligt godt til gamle huse... men til nye huse ville jeg aldrig vælge andet end velfac.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har også Velfac 200 men med superlavenergiruder - samme problem med dug uanset udluftning eller ej.
Ja 200-serien er noget hø at sætte i og jeg vælger aldrig Velfac igen.
Kvalitet og holbarhed er ok, men jeg kan altså bare aldrig vænne mig til dem.

Sniffer  
Men Velfac 400 er vel en anden snak til ældre huse, der er da ikke den store forskel på dem og klassiske trævinduer.

Er dug ikke et generelt problem i termoruder, uanset type?
Citat fra Pilletriller

Men Velfac 400 er vel en anden snak til ældre huse, der er da ikke den store forskel på dem og klassiske trævinduer.

Er dug ikke et generelt problem i termoruder, uanset type?


HEJ.

Hvis du ku beskrive hvordan dit hus ser ud, så kan vi hurtig forklare hvilke vinduer der vil passe til huset.
Min umiddlebare tro på hvad der passer bedst er dannebrogsvinduer, måske i Vefac 400 serie.

Alle som har et velisoleret hus, kan let få problemer med fugt i vinduer. Fugten dannes altid der hvor der er koldest. I de flestes tilfælde vil kondenseringen ske i vinduerne pga. kuldebro i sammenmuring, karm ramme i vindue/dør, eller alt for lidt luftskifte i rummet.
Hvorfor er der altid fugt i vinduerne om morgenen i soveværelset smile Jo, det er når man sover så afgives der meget fugt, det sætter sig i vinduerne.
Jeg har et tilfælde hvor den relative luftfugtighed i huset er lige omkring 40% men i vinduerne, der driver vandet så meget at man fugter 2 håndklæder om dagen så man kan vride dem. Problemet her er vinduesfalsene er sammenmuret uden kuldebroesafbrydelse.

PE

Vi har nogenlunde bestemt os for sidehængte, 2-fløjede vinder og her mener jeg da at Velfac 400 bør passe fint. Jeg har lagt et billede ved af huset.
Citat fra Pilletriller

Vi har nogenlunde bestemt os for sidehængte, 2-fløjede vinder og her mener jeg da at Velfac 400 bør passe fint. Jeg har lagt et billede ved af huset.


Hej.
Nu ved jeg ik hvor mange fag i har bestemt jer for, men pas på ikke bredden bliver for stor, det ser ikke godt ud.
Sidehængte vinduer er ik hel den originale stil til husets alder.

PE

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også