Nye vinduer: Velfac vs træ

Vi skal have nye vinduer i rækkehuset fra 1943. Da børnene er små, tiden er knap og der skal repareres mange ting på huset i årene frem, tiltaler Velfac vinduets minimale vedligeholdelse os.

Men er der slet ingen ulemper ved at vælge alu-vinduer confused
Er de mon stadig pæne hvide om 10-20-30år?

Hvor meget tid bruger I på vedligeholdelse af jeres trævinduer?
Vi skal have nye vinduer i rækkehuset fra 1943. Da... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det forstår jeg ikke!? De nuværende vinduer er de originale fra 1943 og de er sidehængte. Hvis ikke sidehængte, hva så .. tophængte??!? Jeg er ikke helt med.
det er da også noget vrøvl (sorry) - det var helt normalt med sidehængte vinduer i 40'erne og faktisk også i 30'erne
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Pilletriller

Det forstår jeg ikke!? De nuværende vinduer er de originale fra 1943 og de er sidehængte. Hvis ikke sidehængte, hva så .. tophængte??!? Jeg er ikke helt med.


Hej.

Jeg vrøvlede vist også lidt sad Sagde at sidehængte vinduer ikke fandtes på det tidspunk, sorry. Det jeg mener, er at de sidehængte vinduer for det meste havde sprossen som enten Dannebrog eller Bondehus.

Jeg er hel sikker på, hvis i laver 3-fags dannebrog, det bliver rigtig flot.

PE

Citat fra Pilletriller

Det forstår jeg ikke!? De nuværende vinduer er de originale fra 1943 og de er sidehængte. Hvis ikke sidehængte, hva så .. tophængte??!? Jeg er ikke helt med.

Hvis du kan reparere dine gamle trævinder fra 1943 - så gør det!
Du finder ALDRIG igen trærammer som dem du allerede har. I gamle dage benyttede man træ fra langsomt-voksende træer og ikke det skidt i dag, hvor man prøver at få træerne til at vokse hurtigere (= mere profit til fabrikken, også næste gang du skal købe nye vinduer igen, da de ikke holdt mange år...)

Min gode kammerat har et hus fra 1931 eller 1933 der er de orginale vinduer i...Ja der bliver malet ca. hvert 10 år, og ja nogle af bundrammerne har været rådne, men det skifter man jo bare, så kører de videre igen - Det skal siges at han har stort tag-udhæng på huset (Minimalt regnvand på rammerne). Ja det er sprosse vinder, der er kittet med linoliekit...

Mange vinder i dag er nogel skrammel, grundet 'vedligeholdelses frit' alurammer - ja men tilgengæld giver det typisk et rigtigt fin kuldebro (Vand i bunden af vinderne invendigt), ja men de har jo fine gummi lister og andet - hmm gad vide hvor godt gummiet virker efter bare nogle få år...

http://www.byggepladsen.com/ShowArticle.cfm?ArticleNo=94&CC=1&Theme=1

http://www.ejendomsadministration.nu/vinduer.htm

Jeg erkender at jeg er tilhænger at at reparere de gamle vinder

[Edit]
Da din tid er knap, vil jeg da få naboens unger til at fixe din vinduer, hvis du fjerner glasset og viser dem hvordan de skraber det gamle maling af, og hvordan du vil have dem malet - Så er jeg sikker på de kan gøre dette for dig billigt, og de tjener en skilling til sommerferien. Du kan jo lade dem gøre arbejdet i haven, og følge med i hvad de laver - så de ikke kommer på glat spor, imens du er ved at fixe noget andet

[Edit 2gang]
Jeg har kun skiftet termoglasset i mine vinduer, men beholdt rammerne (Deværre er mine originale vinduer væk, men har nogle fra engang 1990'erne) - Du burde også kunne gøre dette, alternativt få lavet en fin løsning med koblede-rammer (Forsatsvinder på indersiden)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også