Havejord

Er her nogen som kan beskrive hvad lerjord består af og hvordan forbedrer man denne så den bliver god havejord (urtehave)?
Kan planter gro i ren kompostmuld eller skal denne blandes med ren muldjord og evt. en eller anden form for gødning?

mvh
JKK

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af JKK (den 20-05-2001).]

Rasmus Søndergaard
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad lerjord består af kan jeg ikke forklare, men hvordan man får en god havejord ud af en stiv lerjord - det ved jeg af praktisk erfaring.
Du skal blande masser af grus (rigtig grus IKKE sand) i lerjorden. Dæk hele urtehaven med mindst 10 cm (gerne 20 cm eller mere) groft grus. Gruset arbejdes ind i lerjorden (ved gravning eller fræsning) - og du vil hurtig kunne se virkningen. De grove bestanddele i gruset nedbryder den stive lerjord!
Masser af god kompostjord gør herefter urtehaven endnu bedre.
Planter kan sagtens gro i kompostjord.
Venlig hilsen Mogens.
Pas meget på med angivelser af sand og grus. Der er hiommelvid forskel på hvad der er grus i Jyllang og på Sjælland.

Jeg vil ikke give en gennemgang af hvad der er havd men eft overlade det til en mere kompetent hjælper.

Njord

MVH Njord
du skal bruge noget de i grus-graven kalder sømatriale grus 0.8 mm det koster ca. 100 kr pr m3 eksl. moms det andet grusmatriale er bakkegrus og har meget stort indhold af ler

venlig hilsen gartneren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis