Gulv

Hej

Jeg er, som andre her i forummet, igang med at lægge nyt gulv.
Er nået til beton´en men syntes der er for lidt isolering. Har konstateret, at der er ca. 150 mm under cement og klaplag.

Der bør selvfølgelig ligge min 225 mm eller lign., men kan det være der?

Andet er: Hvad ligger der mon UNDER betongulvet? Isolering eller intet?

Huset er fra 1977 - hvad brugte man dér? Ved godt jeg kan tage et sneglebor og bore, men hvis der lige var en klog, der kunne fortælle mig hvad der højst sandsynligt er underneden, kan jeg jo finde ud af om jeg skal banke gulvet op og fylde noget Styrolit i samtidig.

Håber på godt svar....biggrin
Hilsen

Pawha
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Pawha

Hej

Jeg er, som andre her i forummet, igang med at lægge nyt gulv.
Er nået til beton´en men syntes der er for lidt isolering. Har konstateret, at der er ca. 150 mm under cement og klaplag.

Der bør selvfølgelig ligge min 225 mm eller lign., men kan det være der?

Andet er: Hvad ligger der mon UNDER betongulvet? Isolering eller intet?

Huset er fra 1977 - hvad brugte man dér? Ved godt jeg kan tage et sneglebor og bore, men hvis der lige var en klog, der kunne fortælle mig hvad der højst sandsynligt er underneden, kan jeg jo finde ud af om jeg skal banke gulvet op og fylde noget Styrolit i samtidig.

Håber på godt svar....biggrin
Hilsen

Pawha


Hej.

Med stor sansynlighed, så er der 50-75 mm. Rockwool gulvbatts under dine betongulve.

PE

Citat fra Pawha

Hej Pev

Tak for svar.

Kan det betale sig at bryde beton´en op og lægge Styrolit underneden?

Hilsen

Pawha


Hej

Jeg kan jo sagtens sidde her og sige det er bedst at bryde det gamle gulv op, det er jo ikke mig som får sved på panden smile
Jo, det er absolut bedst at hugge det gamle gulv op og lav et nyt med 300 mm. polystyrol, 80 mm. betonafretning og 50 mm. slidlagspuds. Denne proces laver man ikke bare på en uge, det tager tid, især hvis der skal lægges svømmende trægulv på.

PE

Pev

Det tænkte jeg ski nok .

Nå, men det ændrer vel ikke sagen så meget at der skal klinker på til sidst?

Pawha
Citat fra Pawha

Pev

Det tænkte jeg ski nok .

Nå, men det ændrer vel ikke sagen så meget at der skal klinker på til sidst?

Pawha


Hej igen.

Nej, det gør det ikke, men du fortryder ikke når du er færdig med projektet smile

PE

Annonce
mad

Altså kan det virkelig være rigtigt, at der er ca 150 - 200 mm betondæk som bund i huset? Kan noget af det være bærende for ydermure iøvrigt?

Skal jeg banke alle 90 kvm op vil det da tage uger confused ......

Vil selvfølgelig det bedste resultat, men alligevel.....

Hilsen

Pawha
Citat fra Pawha

mad

Altså kan det virkelig være rigtigt, at der er ca 150 - 200 mm betondæk som bund i huset? Kan noget af det være bærende for ydermure iøvrigt?

Skal jeg banke alle 90 kvm op vil det da tage uger confused ......

Vil selvfølgelig det bedste resultat, men alligevel.....

Hilsen

Pawha


Hej.

Er det et typehus du har ?
Hvis der er klaplag og slidlag derpå, så kan det godt være der er ca. 150 mm. betongulv.
Når du har hul i gulvet og kan gravve ind under beton, så er det lettere at banke i stykker. smile
Ydervægge står hel sikkert på et randfundament, men du skal nik passe på med skillevæggene, måske er der ingen sokkel under dem.
Synes ikke du skal gøre hele arbejdet selv, nu må kammersjukkerne vise hvad de kan, ellers bliver dine arme rigtig lange smile

PE

Tak Pev

Det er et typehus - ja, med 1. sal ( gudskelov der ikke er noget gulv at banke op ))

Ja, ringede lige til min vvs´er, som sagde, at jeg skulle f.... sørge for at gøre det efter foreskrifterne også selvom det gjaldt at banke hele betonlaget op....

Iøvrigt sagde han, at jeg gjorde bedst i at tale med teknisk forvaltning på kommunen, så der ikke var noget at komme efter ved evt. salg.

Pawha
Citat fra Pawha

Tak Pev

Det er et typehus - ja, med 1. sal ( gudskelov der ikke er noget gulv at banke op ))

Ja, ringede lige til min vvs´er, som sagde, at jeg skulle f.... sørge for at gøre det efter foreskrifterne også selvom det gjaldt at banke hele betonlaget op....

Iøvrigt sagde han, at jeg gjorde bedst i at tale med teknisk forvaltning på kommunen, så der ikke var noget at komme efter ved evt. salg.

Pawha


Hej igen.

Teknisk forvaltning har ikke noget med den her slags ombygning at gøre, du ændrer ik noget andet end at du laver ny og bedre gulvkonstruktion.

Du skal bare sikre dig ikke at bryde alt ned uden lige at sætte en finger i jorden og se hvordan det ser ud, hvis du er i tvivl, så kan du tage digitale billeder og lægge hering, så skal vi nok hjælpe.
Hvis du vil lave gulvet rigtig godt, så skal du grave næsten 60 cm ud fra det gulvkote som du har nu, så får du også et kanon godt gulv, som er hurtig i reaktionstid. smile

PE

Fantastisk med hurtig reaktionstid , men frygteligt meget at grave ud.

Hvorfor hulen kunne man ikke lave det ordentligt i ´77?

Well, her er et par billeder af den isolering der er. Der er fjernet en "bænk" af mursten på stedet, hvor der har været en mur ovenpå. Håber det er forståeligt...

Pawha
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis