ventilation

Hej jeg vil gerne installere et ventillations anlæg i mit hus ,er der nogen som kan anbefale et godt produkt , til en fornuftig pris.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du må lidt mere ind på hvad det er for et hus, hvorfor du vil ventilere, osv.
det prøver jeg , det jeg kigger efter , er et ventilationsanlæg med varmegenvinding , det skal installeres i hele huset for at få et bedre indeklima , det har ikke noget med at gøre at vi ikke gider lufte ud , med med et ventilitations anlæg er det optimalt , jeg har kigget på et anlæg fra NILAN , interresant da det kan udvides med varmeflade , så behøver man ikke investere det helt store til at starte med , GENVEX er også en mulighed , jeg er interreseret i at høre fra andre som har / eller tænker på at anskaffe sig et ventiltationsanlæg .
Tjo, jeg har også lagt rør til en nilan i min "nyanskaffelse". En vigtig ting at være opmærksom på er at det er ikke bare centralstøvsugerrør man skal lægge ind. Lindab rørene er MEGET store. Uden at vide hvor stort dit hus er, så skal du ikke regne med at kunne nøjes med mindre end et 100mm rør til hvert rum. Har du flere etager, så er det noget juks at eftermontere (jeg har selv toegater og en forskudt tilbygning). Hertil kommer der en stor omkostning ved selve anlægget (jo det har luft/luft varmegenindvinding), men der skal også lyddæmpere på rørene, og ind/udblæsning, plus hvis du har mere end ca. 80-90 kvm at ventilere, så skal du op i et ret stort anlæg, faktisk så stort (og tungt) at du IKKE kan få det ind igennem en normal 110x70 cm loftslem (og du vil nok fortryde at sætte anlægget i bryggers eller kælder), så man skal have lavet hul i taget for at få lortet ind (!)

Jeg har dog så småt fundet ud af at man ikke behøver at købe originale rørholdere osv. Du behøver heller ikke at købe rørene hos ventilationsfirmaet, lindab rørene kan du med fordel købe online eller i dit lokale byggemarked... Hvor du nu engang kan få den beste pris. Køb også lidt patentbånd/hulbånd til at holde rørene fast med. Afslutningen med udsugning/indblæsnings ventiler, kan du med fordel købe uoriginalt. Der er større udvalg (og dermed flottere design) end hvis du holder dig til lindab'erne. Og det er totalt ligegyldigt om du bruger en original ventil eller ej. Bare der kommer luft igennem.

Brug dog tid på at invitere en ventilationsmand ud og komme med forslag/opmålinger til hvor du skal sætte ventiler, og hvor store dine rør skal være. Det er lidt svært at lave præcise beregninger som førstegangsbruger, og du må ikke underdimensionere dine rør, for så begynder de at fløjte eller rumle.
Prøv Uniq Comfort på www.uniqcomfort.dk- Det er to garvede fyre fra ventilationsbranchen som har startet deres eget firma op.

Jeg har lavet deres grafiske identitet og salgsmateriale men ved intet om ventilation og om de laver private installationer, men de er super flinke og vil sikkert gerne hjælpe. :-)

Du kan hilse fra Anders

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Hej
Har monteret ventilation i et par huse, der kan godt lade sig gøre i et et plans hus. Kender de rigtige steder, regn med ca. 30-33000 kr til stumper i en fornuftig kvalitet. Giver gerne gode råd, og kender principper for dimensionering m.v.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Når du kommer så langt at du skal tage anlægget i brug, må du endelig ikke spare en indregulering af et proffessionelt firma, da det faktisk afgør om du har et anlæg der virker eller ikke.

Et forkert indreguleret anlæg kan resultere i dårlig indeklima eller et alt for højt energiforbrug til opvarmning.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Når du kommer så langt at du skal tage anlægget i brug, må du endelig ikke spare en indregulering af et proffessionelt firma, da det faktisk afgør om du har et anlæg der virker eller ikke.

Et forkert indreguleret anlæg kan resultere i dårlig indeklima eller et alt for højt energiforbrug til opvarmning.


Hvad gør de egentligt når de "ind-regulerer" ?? Er det luftstrømmen fra de enkelte kanaler der reguleres til et bestemt flow ???
Når man indregulerer et ventilationsanlæg indreguleres indblæsningen til de enkelte opholdsrum, så der er et tilfredsstillende luftskifte, blæses der for meget luft ind trækker det, og ventilationsanlægget bruger unødigt meget strøm.
Udsugningen skal opfylde bygningsreglementets krav i bad, køkken og bryggers.
Anlæggene har normalt 3 -4 trin, hvor det indreguleres på trin 2 eller 3, så man kan skrue ned i de timer, hvor der ikke er nogen hjemme, øverste trin kan bruges til situationer med mange gæster, eller nedkøling efter en varm dag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Citat fra Karste Jepsen

Når man indregulerer et ventilationsanlæg indreguleres indblæsningen til de enkelte opholdsrum, så der er et tilfredsstillende luftskifte, blæses der for meget luft ind trækker det, og ventilationsanlægget bruger unødigt meget strøm.
Udsugningen skal opfylde bygningsreglementets krav i bad, køkken og bryggers.
Anlæggene har normalt 3 -4 trin, hvor det indreguleres på trin 2 eller 3, så man kan skrue ned i de timer, hvor der ikke er nogen hjemme, øverste trin kan bruges til situationer med mange gæster, eller nedkøling efter en varm dag.



Ok så blev jeg da klogere wink

Kan godt forstå det med at der er nogle krav til bad/køkken/bryggers som giver en vis udsugning.

og den udsugning skal jo ind igen, og for at det er et balanceret anlæg skal det jo hænge sammen - jojo - så er jeg lidt mere med.

Lad os antage at man har fået styr på hvad der skal ind i huset og ud igen, så skal der reguleres "internt" så det er balanceret - denne regulering afhænger så af udsug og indblæsning i hvert rum - i praksis - hvordan måler man det ?? Er det en vindblæser der fortæller hvor meget der suges/blæses ?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis