Problem med Gulv/Radiatorvarme i 70´er hus. Hjæææææææælp

Hej

Er ny her. Så håber et par kloge hoveder kan hjælpe mig. For vi er virkelig, virkelig fortvivlede sad

Vi købte for et lille års tid siden vores første parcelhus - et 158 m2 stort fra 1974 som vi har sat i stand næsten totalt henover sommeren. Så nu er det stort set som vi drømte om.

MEN - henover vinteren da det blev koldere blev det selvfølgelig nødvendigt at ha´ varme på. Vi har gulvvarme på gæstetoilet og badeværelse mens resten af huset varmes op af radiatorer. Stort set alle radiatorer "dunker" el. "klonker" om man vil. Vi har 3 værelser med en radiator i hvert værelse, stor stue med 2 radiatorer hvoraf den ene ( i samme side som soveværelset )"dunker" en del samt en i soveværelset. Det er "selvfølgelig" den i soveværelset, som er værst - og nu er det faktisk begyndt at gå ud over vores nattesøvn. Vi har prøvet flere ting :

- Vi har selvfølgelig lukket luft ud af alle radiatorer - op til flere gange. Uden held.

- Vi har haft en VVS mand, som har installeret en ventil, som har optimeret tilgangen af vandet, som bruges til gulvvarmen. Det har gjort varmen mere konstant i hele huset og gjort det nemmere at varme gulvet op.

Ofte "dunker" / "klonker" det i radiatoren ca. 20 min. hvorefter det holder pause i ca. 30 min. og så begynder det igen.

Badeværelset og soveværelset ligger umiddelbart i forlængelse af hinanden skal det siges.

Vi har i sommeren lagt nyt plankegulv i hele huset - så at rive det hele op og få det lavet er måske ikke det svar jeg lige håber på.

Nogen som ligger inde med et guldkorn ?

På forhånd tak fra den fortvivlede husejer confused confused
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
For at byde ind tror jeg de fleste har brug for et par ting..

Har du en eller to ventiler pr. radiator..

Hvis du har en, hvor sidder den så ? frem eller retur.??

Jeg kunne godt have mistænkt at du har en ventil i dit fremløb..som burde være en fremløbsventil, men at det er en returtryksventil der er placeret forkert..

Prøv at skrive ind hvor dine ventiler sidder evt. hvad der står på dine ventiler.. der er sikkert nogle der kan det med de numre ;-)

Mvh Jan J
Citat fra helja

Hejsa..
For at byde ind tror jeg de fleste har brug for et par ting..

Har du en eller to ventiler pr. radiator..

Hvis du har en, hvor sidder den så ? frem eller retur.??

Jeg kunne godt have mistænkt at du har en ventil i dit fremløb..som burde være en fremløbsventil, men at det er en returtryksventil der er placeret forkert..

Prøv at skrive ind hvor dine ventiler sidder evt. hvad der står på dine ventiler.. der er sikkert nogle der kan det med de numre ;-)

Mvh Jan J


Kan ikke huske det helt eksakt. Nogle har 1 ventil - andre har 2.

Skal siges jeg ikke er den store tekniker på det punkt - så går ud fra ventil - er den "knap" hvor man regulerer temperaturen.

Jeg tjekker lige i aften hvor mange ventiler der er pr. radiator, hvad de evt. hedder og hvad der står på dem.

Så håber jeg det kan nærme mig en løsning på problemet.
jeg tror dine rør giver sig når de bliver varme og kolde kig der hvor du kan om de ligger tæt opad en strør eller andet.
Citat fra RØRsmed

jeg tror dine rør giver sig når de bliver varme og kolde kig der hvor du kan om de ligger tæt opad en strør eller andet.


Sker det også selvom man har konstant varme i flere døgn ?

Ved ikke hvordan de ligger da de er skjult.

Jeg vedhæfter lige et par billeder af den fatale radiator. Nogen der har et kvalificeret bud - har lige lukket luft igen. Uden held sad Har også sparket på den :p Ej seriøst - vi er virkelig frustrerede - er det en mulighed at afmontere en radiator som den på billedet ? Eller er det ligemeget.

Det skal siges at rørene løber fra højre mod venstre ( Under trægulvet ) og ud mod badeværelset, hvor der som sagt er gulvvarme.

Hvis det er for bøvlet at forklare herinde må i gerne kontakte mig via E-Mail, PM eller MSN.

Jeg giver en god flaske rødvin til den der afhjælper mig dette problem.
Annonce
Citat fra helja

Hejsa..
For at byde ind tror jeg de fleste har brug for et par ting..

Har du en eller to ventiler pr. radiator..

Hvis du har en, hvor sidder den så ? frem eller retur.??

Jeg kunne godt have mistænkt at du har en ventil i dit fremløb..som burde være en fremløbsventil, men at det er en returtryksventil der er placeret forkert..



Hej igen Jan

Det med ventilen du nævner til sidste har jeg lige fået lavet. Det har givet mig en mere konstant varme.

Men ikke fjernet dunken - kan du bruge billederne til noget ?
Hejsa..
Efter dit foto har du en ventil på hver radiator, det ser også ud til at de sidder på din retur.. Og da retur ventiler arbejder ved et lavere tryk end en fremløbs ventil, Lyder det mærkeligt at det skulle være dine ventiler der laver støjen.. men syntes nu det lyder sådan alligevel.. Den støj du har kan måske komme fra bare en ventil, rør leder jo støj helt vildt.. Men jeg tror din støj kommer fra en eller flere ventil(r) der åbner og lukker for "hårdt"..
Retur ventiler kan lave det hvis de bliver udsat for et for højt tryk.. Kan du se om de sidder på din retur ledning.. ?? Kan instalationen være vendt så du har fremløb i bunden ??
Har du selv mistanke om hvor støjen kommer fra ??

Mvh Jan
prøv at lyt hvor det larmer,rør ,radiator,
løft roseten ved røret hvor tæt ligger parketen på gulvet,evt læg gummi rundt røret.
Hej jeg har selv haft samme problem , jeg har et par muligheder håber du kan bruge en af dem , det første er at dine rør ligger op af en gulvstø , det kan også være dine radiator besslag , prøv at sætte noget i spænd mellem væg og radiator , eller sæt en klods under radiatoren så den ikke hænger i beslagene , har selv prøvet begge dele og det virker , hvis det er der problemet er , det sidste kan være at der er for stor forskel på dit fremløb/returløb , metal udvider sig når det bliver varmt og hvis forskellen er for stor så vil din radiator banke når der kommer varme kald fra din radiator ventil , jeg har selv løst problemet ved at skrue ned for min kedel temperatur , og åbnet lidt mere for ventilen , hvis du har gas fyr kan det med stor sansynlighed være der den er gal.
Citat fra lille frede

Hej jeg har selv haft samme problem , jeg har et par muligheder håber du kan bruge en af dem , det første er at dine rør ligger op af en gulvstø , det kan også være dine radiator besslag , prøv at sætte noget i spænd mellem væg og radiator , eller sæt en klods under radiatoren så den ikke hænger i beslagene , har selv prøvet begge dele og det virker , hvis det er der problemet er , det sidste kan være at der er for stor forskel på dit fremløb/returløb , metal udvider sig når det bliver varmt og hvis forskellen er for stor så vil din radiator banke når der kommer varme kald fra din radiator ventil , jeg har selv løst problemet ved at skrue ned for min kedel temperatur , og åbnet lidt mere for ventilen , hvis du har gas fyr kan det med stor sansynlighed være der den er gal.


Tak for input.

Jeg må forsøge mig lidt frem - i håb om at det lykkes. Jeg har haft en VVS-mand ude som også snakkede om vand frem/tilbage osv.

Men så er der vel kun en mulighed ? At grave hele lortet op som jeg slet ikke kan overskue efter at ha ofret så meget tid og mange penge på at sætte i stand.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis