Bjælke understøtning

Er der nogen som har en let håndregel for dimensionering/valg af dip?
Mit hus er 7.9m bred (indvendig mål) og bjælkerne der ligger med en indbyrdes c-c afstand på ca. 85cm er 7"x7".
Dip'en kommer til at ligge præcis midt i huset og får en længde på 3.9m
Der skal indrettes soveværelse i området der ligger over dip'en.

Jeg har en HEB 140 der bliver overflødig et andet sted i huset. Jeg er dog usikker på om den er kraftig nok efter nutids standard.

Mvh
Decollage

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja; Du udregner den resulterende linielast i [kN/m] (100kg = 1kN) der hvor du vil have lagt din bjælke op. Dette gøres ud fra "lastoplandet", altså den etagelast (ca. 1kN/m2) som bjælken belastes af. husk regningsmæssig "Nyttelast" f.eks 1,5*2kN/m2. samlet last ca. 4kN/m2. Med lastopland på ca. 7,9m/2=4m fås linelast på ca. 16kN/m.

Derefter fastlægges momentet som M=1/8 P*l^2 = 1/8*16*4^2=32kNm

spændingen findes som s=M/W, hvor W er modstandsmomentet af din bjælke. Kan ikke lige huske hvad W er for en HE140B, men det vender jeg lige tilbage med. Hvis spændingen er fornuftigt under den regningsmæssige flydespændingen 235MPa/1,17=200MPa, så er alle glade. Hvis bjælken er relativt hårdt udnyttet spændingsmæssigt skal man også kontrollere nedbøjningen.

Umiddelbart lyder en HE140B som en fornuftig dimension. Det er klart at hvis du har nogle ting på 1. sal der giver anledning til større belastninger (betongulv i badeværesle?), så skal man lige spidse blyanten.

I morgen slår jeg lige op i min tekniske ståbi angående det modstandsmoment wink

Mvh Jax
Jeg fandt på nettet:
W(HE140B)=216000mm^3

Således er s=32kNm/216000mm^3 = 148MPa < 200MPa --- ok

Du kan for sjov tjekke nedbøjningen: U =5/384*(q kN/m) * (L^4/(E*I))

EI er bøjningsstivheden udgjort af elasticitetsmodul og inertimoment.
E=210000MPa
I(HE140B)=15000000mm^4
q er de ca. 16 kN/m (sikkert fint når der kun er soveværelse ovenpåwink
L omtrent 4m

Den maksimale nedbøjning må ikke være mere end 1/400*L

Mvh Jax
Tak for det kompetente svar Jax.
(det er efterhånden 20 år siden jeg terpede materialelære og det er mildt sagt blevet noget støvet, det jeg husker bedst er nok forelæseren der var noget af en 'personlighed' :-)
Decollage

 

Annonce
Én ting er om bjælken kan holde, en anden ting er om du vil acceptere den nedbøjning der vil ske. Det er ofte nedbøjningen der afgør dimensionen af en bjælke.

Ellers er det korrekt hvad der skrives angående beregning af momentbæreevnen. Bjælken skal dog også undersøges for kipning, og så bliver det lidt mere besværligt............

Med venlig hilsen

Anders

Mjaaa, jeg finder en nedbøjning på 17mm med de belastninger jeg sjussede mig frem til. Dette er jo mere end de tilladelige 4000mm/400=10mm. Din bjælke bryder altså ikke sammen jf. spændingsberegningen, men vil muligvis virke noget gyngende ved stor personlast.

Med en HE160B finder jeg 10mm nedbøjning, så måske dette vil være det sikre valg....

Ja, teoretisk set skal man tjekke kipning iht. DS412, meeeen så vildt går det nok heller ikke for sig oppe i det soveværelse wink

Mvh Jax
Jeg har lige fået foretaget ingeniør beregninger der ligger forbavsende tæt på dine forhold. Jeg har et 3860 mm spænd, 4 bjælker der skal understøttes og også kun letvæg/soveværelse ovenpå. De tegninger jeg har fået leveret dikterer en HE180B hvoraf den ene ende ligger an på bagmur, på en 10*100*300 jernplade - de 4 underliggende skifter er muret om med KC 50/50/700 - i den anden ende står den på en RHS 80*80 der står på klaplaget på en 175*175*10 plade. Der er 4 stk M12 bolte i væggen der også holder den på plads. Grunden til RHS løsningen er at HEB'en ellers skulle ligge an på en ½-stensmur hvor der tidligere har været en skorsten med 4 "tilgange". Han mente dens bæreevne nok kun var til tapet og et billede af svigermor smile

Jeg kontaktede ingeniøren, da jeg syntes det var lidt af en fætter, men for at overholde gældende krav til nedbøjning, kunne den ikke være mindre. Jeg kan ikke scanne tegningen, men hvis du gerne vil have det, kan jeg tage et billede i god opløsning. Så kan du se hvordan det ser ud. Mit hus er iøvring også ca 8*8 - bjælken dækker så ca halvdelen af huset.
Hmmm........

Har du overvejet limtræ????

Det er pænere - hvis det drejer sig om en synlig bjælke og - opdagede jeg - billigere end en HEB'er

Mit renoveringsprojekt involverede nogen dimensioner der på visse steder matcher dine, dog har jeg flere bjælker og et badeværelse med betongulv.

Men dimensionerne på limtræet blev til ( så vidt jeg husker) 11,xx X 23,xx

......Giraffer er smukke.......
Det her er lidt udenfor, men alligevel: skulle der være en af Jer, der kender det engelske ord for lastlopland? Jeg har kikket i mine egne ordbøger, Gyldendals Røde og en gl. Vinterberg-Bodelsen. No luck...

J. Wennerstrøm

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis