Faconklippede træer - Hvilke typer

Hej,

Jeg så i går et faconklippet nåletræ. Det så ret godt ud, men jeg er ikke klar over om det var et specielt nåletræ. Jeg er langt fra en ekspert ud i trævarianter.

Det var klippet helt bart på nær i enden af alle grenene - Der var en lille busk/tot.

Er der nogen der har erfaring med dette ? Det skal helst være et hurtigt voksende træ for hurtige resultater - Ikke Buksbom, så er jeg død inden det ser ud af noget. Og jeg er kun 42.

Hilsen CLaus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er buksbom jo heller ikke et nåletræ. Du kan såmænd anvende ganske almindelige fyr, og jo mere du trimmer jo tættere bliver "nålepuderne" du efterlader.
Herunder lidt inspiration fra jagros.diskos.dk

C. japonica ”Compacta” Et rigtigt japansk træ, der kan klippes som man selv ønsker. Meget taknemmeligt og hurtigtvoksende. Er brugt herhjemme gennem årene. Bliver et større træ, hvis det bare får lov at gro. Pinus parviflora. Japansk hvidfyr. 5 nåls penselfyr. Bl.a. ”Glauca”, eller anden krydsning, der findes mange i handlen. Populær både til formklipning og bonsai. C. japonica ”Cristata' Smal kegleformet vækst, med sjove hanekams formede grenspidser. Pinus nigra. Østrisk fyr. Hurtigvoksende 2 nåls fyr med regelmæssig vækst. Stive mørkegrønne nåle. Kan blive et stort træ, men velegnet til klipning.
Nu er tjørn jo heller ikke et nåletræ, selv om den er god at klippe i.
Jeg har set et tilsvarende træ i Haveselskabets have, og jeg mener at det var en gammel thuja de havde klippet de fleste små sidegrene af, og studset spidserne.

Det tager mellem 5 og 10 år at klippe et træ i facon, og selv om man er 42 skulle det være muligt at opleve noget der ligner et resultat.

Green

Næ vist ikke nikke nej - men det kan altså også stikke...*GG*

Sniffer  
Hejsa... du skal nok forvente at ting tager tid lige meget om du kan lide det eller ej. Jeg ville vælge en thuja eller cypress hvis det var mig da de kan skyde fra stammen igen og de groer forholds mæssigt godt og hurtigt, taget i betragtning at de er stedsegrønne.....

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Annonce
I følge mine havebøger, skyder taks og buskbom fra stammen, hvor imod thuja og cypresser ikke kan.
Jeg har opstammet en thuja for 3 år siden, og den viser absolut ingen tegn på at skyde fra stammen.

Green

sorry.. green... det var en smutter jeg skulle nok have forklaret mig lidt bedre... thuja og cypresser kan skyde fra stammen ikke at de gør noget stort væsen af sig på det område og der er også forskel hvad der er for en art du har klippet i, den store forskel på de 2 plante typer er nok at du kan være mere hård med beskærsaksen på en thuja.... og nu det med have bøger er god basis lærdom for alle.... men de skriver kun det som de syntes er værd at vide... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Rodehouse spørger jo egentlig også efter et træ der ikke skyder fra stammen, så det kan stå med grønne duske ude i spidserne af grenene. Så thuja er nok et udemærket bud; hvis man kan finde en der ikke vokser lodret op, men som har grene der stritter ud som på en japansk bonzaitræ.

Green

Efter min beskedne mening er noget af det smukkeste til japanske sky-formationer nok Ene. Men de vokser til gengæld noget langsomt.

Selv har jeg haft en del fornøjelse af alm. hvidtjørn og korkelm, som vokser hurtigt. Begge klippes årligt i form. Er 2 m høje, så altså ikke bonsais.

Ellers vil jeg slå et slag for alm. bøg, faktisk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også