forskre gammelt hus uden råd-dækning?

Hejsa

Jeg har lige haft besøg af en forsikringsmand, der kunne give et rigtig godt tilbud på min hytte. Det er nærmest helt perfekt, bortset fra en "detalje": De forsikrer ikke huse ældre end 1920 for råd.

Da min hytte er et byhus fra 1886, så er der altså ikke nogen råddækning. Huset er i tre etager plus kælder - så der er jo nogle etageadskillelser. Forsikringsmanden siger, at svamp og insekt (som de dækker) altid kommer før råd, men hvad siger I? Skal jeg tegne eller ej?

mvh. tina
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer vel ganske an på, hvordan huset er??
Sundt og frisk uden fugt???
1886 - så havde det sgi nok været rådnet forlængst, hvissom det var det, det ville..*SS*

Sniffer  
Du har en pointe der

Nej, hytten er ikke specielt godt vedligeholdt. Der er maaasser af ting, der skal laves - når jeg får råd (her snakker jeg ikke råd i træværk, men penge wink )

Der er lige rigeligt ikke-så-godt-udført selvbyg - og så er det jo, at jeg tænker på, om der mon er et hul et sted, hvor der trænger vand ind - og så har forsikringsmanden jo pludselig ikke ret i, at svamp og insekt kommer før råd - vand kommer jo også før råd

På den anden side... i min nuværende forsikring er der allerede et forbehold for råd fra et badeværelse, hvor vinylen skiller i fugerne... så det vil der vel også være i en ny forsikring, når først taksatoren kommer og kigger. Og så vil de vel putte stort set alt råd i huset ind under det forbehold alligevel?

Jeg HADER forsikringer!!

mvh. tina
Jeg ved ikke, om huset er sundt og frisk, luften i det virker ok, men kælderen kan godt lugte lidt kælder-agtig nogle gange. Råd er der synligt i vinduerne (hvoraf de fleste også er punkterede, så det siger nok mere om vinduerne end om huset?)

mvh. tina
Vinduerne er vel heller ikke de nyeste??
Lidt lugt i kælderen, men kan du se nogle fugtskjolder??
Er der lavet noget, som event. kan skjule det??
Hvad er kældervæggene lavet af/behandlet med??
Har du ikke fugtskjolder i kælderen, er der sikkert ikke noget - det med vinduerne er normalt - også forsikringsmæssigt.
Du kan få forsikring, når de er udskiftet, men om du kan få en heldækkende råd......næppe i så gammelt et hus, men som sagt, det havde nok været rådnet allerede hvis.....

Sniffer  
Nej, vinduerne er pænt gamle og træner til udskiftning - så det er jeg ikke så bekymret for.

Jeg kan ikke se fugtskjolder i kælderen, men der er et sted - væggen ind til naboen - hvor pudset var bulet ud og løst og kunne pilles af. Kæresten siger, det er fugt - underligt sted på en mur ind til naboen i stedet for til udenfor? De fleste vægge i kælderen er pudset oven på mur, og det er lavet ekstremt grimt. Nogle af væggene er der noget pladeværk på - måske jeg skal pille dem ned og se, hvordan det ser ud bagved?

Jeg regner heller ikke med, at jeg kan blive totalt-mega-forsikret, men man må jo tage, hvad man kan få :-) Jeg forsøger af samme grund at slippe for glas og kumme (hvilket jeg kan med den nye forsikring) - det ville være helt tosset, når det hele alligevel er udskiftningsværdigt :-)))

mvh. tina
Annonce
Det kunne tænkes, at naboen havde /har vandskade inde hos sig....
Ja, med med de plader - hvorfor sætter man sådan noget op????
For at skjule noget grimt...måske vådt.
Jeg tror ikke, at der nogensinde har været en forsikring mod råd på det gamle hus og det er vist normal praksis.

Sniffer  
Faktisk er hytten forsikret mod råd nu - bortset fra badeværelses "detaljen" :-) Spørgsmålet er jo så, hvor langt forsikringsselskabet mener, at det kan række, hvis det skulle blive aktuelt. Jeg vil prøve at se, hvad der gemmer sig bag pladerne i kælderen, inden jeg beslutter mig. Mange tak for dit bud - det er bare drønrart, når der er nogen, der gider at komme med input :-)

mvh. tina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis