Er det noget der virker? Trykluft

Har lidt en drøm om at få en sømpistol og en malepistol. Men da jeg ved nada om trykluft, må jeg derfor have noget hjælp. Sømpistolen har jeg fundet, men mangler en ordenlig malepistol samt et godt tryklufts anlæg. Anlægget SKAL bare være så små som muligt. Derfor har jeg kigget på http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=110801&pno=80872&pointer=0

Virker den til mit formål? Hvad vil i anbefale?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til rent hobbybrug, så tror jeg den er fin nok, men du skal nok forvente lidt ventetid, hvis du går igang med de større opgaver. Det handler jo dybest set om luftindtag og "ladetid" før maskinen er klar til brug når du feks. bruger din sømpistol.

Men uden tvivl fin nok til hobbybrug og den ser da ret handy ud smile


Hej

Er ikke en maskine jeg ville vælge, heller ikke til ren hobbybrug.
Godt nok fylder den ikke meget, men der er heller ingen luftbeholder på, dvs kompressoren kører konstant når den bruges, og helt støjfri er en kompressor jo ikke...

Når du finder en malersprøjte, så vær sikker på at kompressoren kan lever luft nok til den ( Liter pr minut)

Mvh
Sømanden
der går en frygtelig masse luft til en malersprøjte og ingen af de her viste, vil være i stand til at holde een i gang konstant, derudover vil trykket variere meget fra fra fuldt til den starter igen. du kan fint bruge en lille kompressor til en sømpistol, men du skal vide at slår du store søm i,( 40-50 mm) så vil de sidste 5-6 stykker lige før den skal starte ikke blive slået helt i ( møgirriterende ). derfor lavede jeg selv en, som kører hele tiden og lukker overtrykket ud, så der er altid fuld tryk til pistolen, jeg lavede den med en lille benzinmotor og en gammel kompressor, så var jeg ikke afhængig af strøm. Og husk når du maler med trykluft, så dannes der kondensvand i tanken og det kan risikere at komme ud med malingen. Jeg købte en Wagner sprøjte med egen pumpe, det synes jeg virker fint.
jeg glemte at nævne at en bekendt købte en kompressor uden tank, og først opdagede at der stod med småt at den kun kunne tåle at køre 3-4 min. ad gangen. så kik lige efter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg skal male ganske lidt (et mc stel, gider ikke oprette egen tråd i Maxi forum), når nu der er nogen der ved noget her om tryk osv.

Hvor stor skal kompressoren være. Det er som sagt ganske lidt og med en billig pistol.

Jeg vælger ikke spray fra dåse pga. det skal være 2 komponent maling, pga. benzin og oliepåvirkning.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

hvis du har pladsen... så invester hellere i en brugt ordentlig kompressor... en stempel kompressor er fin nok men kører meget med malersprøjte...

Personligt har jeg en stor ny 2 cylindret stenhøj med 360 liter tank til... kører 8 bar og når jeg bruger værktøj som malersprøjte, hurtigsliber eller luftsav... så kører kniber det faktisk med at følge med... malersprøjten er dog ikke så slem som sidstnævnte...

Skulle jeg gøre det om i dag havde jeg valgt en 3 cylindret... Kun fordi skrue kompressorer er så dyre...

Annonce
Hmm, vi taler om et hobby projekt, hvor jeg laver det een gang, et stel (og jeg gør det selv fordi der er sjovt, ikke fordi jeg er nærrig).

Så jeg skal ikke have et værktøjspark, som skulle jeg starte et autolakerer værksted.

Kompressor er bare dejlig at have, ja, men i de 10 år jeg har haft hus, bil og mc har jeg 1 gang haft brug for een (skulle banke hjul centermøtrikker møtrikker af på bilen, her er luftværktøj et must på min biltype).

Det du skriver er at jeg kan ikke bruge en lille 24 liters kompressor til formålet ?. Når jeg sammenholder det med den mængde luft/drivmiddel der må være i en spraydåse, så kan jeg ikke få det til at hænge sammen i mit snart 40 årige hoved !!!.
Men jeg har jo ikke flere timer til at stå og fedte, de det er 2 komponent.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
tjah jeg er også kun hobby mand men synes det er et must... og har man noget der virker... så bruger man det meget mere... jeg har os en lille hobby kompressor på 40 liter... men den står sgu bare og glaner ovre i hjørnet og bliver kun brugt til en sømpistol i ny og næ
Har også førhen forsøgt mig men at male mc-stil tanke m.m. men har altid haft bøvl med vand i luften.. Det bliver ikke kønt. Nu tager jeg en flaske n2 nitrogen, der er ikke fugt i overhovedet, det er under tryk= ingen kompressor, og koster ca.100 kr for 33kg af den "dårlige" kvalitet, hvilket er fantastisk til en lille male-opgave.
Skal siges at jeg har muligheden via jobbet.. så jeg kan låne flasken, og kun betale for n2-en.
n2 fortrænger ilt, så man skal lige vide hvad man gør !

Mvh Jan J
Jan J, lyder som en opgave for svigermor så.

En nytømt kompressor, der "lige er pustet op" vil denne levere vand i luften med det samme ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også