Isolering af glv over kælder

Jeg skal ligge nyt gulv i stueetagen. Der er en uopvarmet opbevaringskælder nedenunder. De to etager er adskildt af et ca 6cm tyk beton dække nedstøbt mellem I-jern i en fagafstand på ca 85cm. Fra overkanten af betondækket til stuegulv niveau er der en 10-11cm. Det er hvad jeg har til isolering, gulvvarme og nyt stue gulv.
Gulvet opbygges med langsgående strøer, tværgående 1" forskalningsbræder hvor i der lægges varmefordelingsplader. Afsluttes med gulvfilt/dampspære og langsgående parket gulv.
Mit spørgsmål går på om jeg kan anvende Rockwool som isolering, eller det skal være polystyren, som der normalt anvendes hvis gulvet ligger mod terræn?
(jeg tror det bliver lettere at passe Rockwool ind mellem strøer og I-bjælkerne der rager op over betondækket)

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må ikke bruge flamingo så skal der brandsikres ovenpå
det mest normale at bruge er rockwold eller glasuld
personligt kan jeg bedst lide glasuld, det er nemmere at arbejde med ,men det er en smagssag
du skal godtnok brugefilt , men du må ikke bruge dampspære , det er kun hvis det ligger direkte ned på betongulvet
derudover vil det bedste være at holde strøerne på max 60 cm , ellers vil gulvet komme til at gynge , og brug plader istedet for forskalling de er meget mere stabile

mvh
gulvmontøren
Tak for dit svar.
Jeg tager det til efterretning selvom det overrasker mig at der skal brandsikres både over og under flamingo isolering.
Begrundelsen for at benytte 1" forskalningsbræder er, at det er betydelig billigere end spånplader med udfræste riller til varmefordelingsplader. Så må jeg tage det ekstra arbejde, og ligge strøer i 45 eller 50 cm afstand.
Mvh
Decollage

 

problemet med forskalling er at der ikke er fer og not , så de bliver ret ustabile som underlag
når du lægger et svømmende gulv ovenpå dem kan de give sig lidt der hvor du træder med det resultat at gulvet kan give sig lidt og i værste fald vil dit gulv skilles af i samlingerne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis