Isolering i meget gammelt hus

confused Hejsa allesammen

Vi står og skal til at isolere indervægge i hele vores underetage fra 1890 dvs. der er ingen hulrum men muret som dobbelt mur.
Vi har tænkt os at bygge skelet op og isolere men er lidt i tvivl om hvor meget vi skal komme i?
Vil varmrumsgips være en god idè her?wink
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opbygning af et skelet i metalskinner, med isolering imellem, beklædt med gipsplader er en meget anvendt løsning. Brug to lag gips, monteret forskudt med dampspærre imellem. Der findes meget god inspiration og tekniske hints på nettet, bl.a. hos de forskellige gipsplade producenter.
Jeg ved ikke hvad du menter med "varmrumsgips", det har jeg ikke hørt om før.

 

Jo mere jo bedre. Problemet er at vindueskarme bliver jo også bredere, radiatore skal måske flyttes, paneler skal af og skæres til igen, dørkarme skal gøres bredere, stikontakter skal flyttes og sikkert trækkes nye kabler, da de gamle ikke kan nå ud til den nye væg - og sådan fortsætter det. de 30 mm vil give en øget komfort da der ikke i samme grad "slår" kulde ned fra væggen. Tror dog ikke det har nogen synderlig indflydelse på varmeregningen. Hvis I gør det for at spare på varmen skal I nok op i 70-120 mm. Hvis i gør det for komforten så nøjes med varmvæggen. Er det for at spare på varmeregningen så kig hellere på at isolere lofter / etageadskilleleser, skifte/tætne vinduer og sørge for at eliminere træk. Hvis man skal hente noget der virkeligt batter så er de lodrette vægge ikke de største syndere.
Tak for svarene.

Vi er i fuld sving med at skifte tag og udnytte tagetagen, så der bliver isoleret efter alle kunstens regler.
Underetagen står lige nu helt rå uden vinduer og døre indtil i næste uge, så det kommer sig ikke så nøje med el, karme osv. Men vil helleré isolere så optimalt som muligt når det nu engeng står helt åbent....
I såfald er de "færdig-plader" du omtaler en dyr løsning med ringe effekt. Når i alligevel tager ordentlig fat, vil jeg anbefale at gøre det ordentlig. sæt et 70mm (minimum) skellet op.

 

Citat fra Missy72

confused Hejsa allesammen

Vi står og skal til at isolere indervægge i hele vores underetage fra 1890 dvs. der er ingen hulrum men muret som dobbelt mur.
Vi har tænkt os at bygge skelet op og isolere men er lidt i tvivl om hvor meget vi skal komme i?
Vil varmrumsgips være en god idè her?wink


Hej. Missy

Du skriver at jeres ydervæg er massiv, dvs. uden isolering overhovedet uha.. sad

Jeg har regnet let på hvad en mur med og uden isolering har af energibehov
Den ydervæg du beskriver, som er massiv den har et forbrug på = 94 watt/m²
Hvis du laver en let væg på bagsiden af stål med 100 mm. isolering, så vil energibehovet være 11 watt/m² smile
Omregner vi det i olie, så vil du spare 23 liter olie pr/m² ydermur, ex vinduesareal.

Dvs. hvis du vælger den lette væg med 100 mm isolering, så vil du spare 88% af det varmetab du har igennem ydervæggen.
Jeg går ud fra, at du vil føre isoleringen helt ud til de nye gips vindueslysninger.

Du nævner varmvægsplader, dem synes jeg ikke du skal vælge, de er for det første meget kostbare. De er meget trælse at montere, hvis bagvæggen er skæv. De isolerer ikke mere end 30 mm. som den dimension skummet har.

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis